PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

ROSA NOCTURNA: O lásce, o válce a o krvi




Léta páně 2017 vydal brněnský ansámbl ROSA NOCTURNA velmi povedené album „Za hradbami času“. Měl jsem v úmyslu tuto charismatickou a nadějnou kapelu mimo recenze podpořit i rozhovorem. Jenomže se objevilo v různých periodikách nemálo rozhovorů, které ovšem byly na jedno brdo. Tím nechci schazovat prestiž kolegů z jiných webů, neboť ani mě nenapadaly jiné, duchaplnější otázky. Následně by se potom jednalo o nošení dříví do lesa a kdoví koho by bavilo číst další stejný rozhovor, nemluvě o tom, jak by bavilo kapelníka Tondu Bučka odpovídat po šest set šedesát šesté na stejné dotazy. Tímto jsem rozhovor s kapelou ROSA NOCTURNA uložil k ledu. Jenomže s videem k písničce „O lásce, o válce a o krvi“ jako by uzrál čas na pokec o něčem výjimečném, neboť toto video je jedno z nejpovedenějších, které jsem měl tu čest za poslední dobu vidět.



Musím uznat, že se vám povedlo stvořit fakt poutavé video. Práce na něm od námětu přes scénář až po samotnou realizaci musela být vcelku náročná a řekněme, že snad až o nervy. Máš obrovskou představivost, o čemž svědčí i tvá povídka „Brána 3“. Jenomže on je asi rozdíl si něco vyfantazírovat a následně uvést ve skutečnost.
Díky za pochvalu. Velice si toho vážíme. Práce to byla spíš úmorná než náročná. Hlavně to vše zorganizovat. To je ta část, kterou vždycky nesnáším. Nejednou jsem si nadával, co jsem si to zase vymyslel. Ale nešlo to jinak. K této písničce jsem si klip představoval už když jsem před mnoha lety psal text. Dát jí obraz byl můj malý osobní sen ještě dřív než jsme ji ve studiu vůbec nahráli. Takže pro mě nebyla jiná cesta než tohle dotáhnout do konce.
Natáčeli jsme 4 dny. Na každý den byli domluvení jiní komparzisté. Jeden z těch dnů byl rozplánovaný po hodinách, kde, kdy a s kým budeme natáčet. Všechno to naštěstí klaplo.
Ale nebylo to jen o hercích. Bylo potřeba najít lokace, domluvit podmínky, kvůli natáčení se zbraněmi jsme museli mít povolení i od policie a hasičů. Ne všechno vyšlo tak, jak jsem si představoval a jak jsem to chtěl. To bysme museli mít úplně jiný rozpočet. Ale i tak to dopadlo, myslím, dost dobře.



Mám dojem, že pořízení takového videa muselo být nejen pracovně náročné, ale i náročné po finanční stránce. Zvláště potom když se jedná o nenávratnou investici. Ovšem takhle odvedená práce musí přeci jenom hřát u srdíčka.
Přesně jak říkáš. Přestože nemálo pomoci bylo od kamarádů zdarma nebo za nějakou protislužbu, ne vše se tak dá domluvit, takže nás to stálo ranec. Ale u srdce to hřeje hodně, protože klip sklízí v drtivé většině kladné ohlasy. Video vnímáme jako investici do kapely. Doufáme, že se rozšíří mezi lidi, že si pak poslechnou i další naše písničky a třeba koupí merch nebo přijdou na koncert. A taky doufáme, že klip ocení i producenti a labely. Že uvidí, že jsme si dali záležet a pokusili se udělat něco netradičního. První vlaštovky tomu nasvědčují.


Klip je i hodně dobře sestříhán. To musela být doslova mravenčí práce vzhledem k tomu, že byl vkusně kladen důraz i na detaily.
Klip „O lásce, o válce a o krvi“ nám točili a stříhali kluci z Ninetytwo production. Oslovili jsme je a následně vybrali právě proto, že se nám líbily jejich reference a jiné videa, které dělali. Jsou to profíci a hlavně pohodáři. Byla to radost s nimi spolupracovat.
Natáčeli jsme podle předem připraveného scénáře, který jsme si napsali. Já jsem si pohlídal, aby bylo natočeno vše, co má být, Ninetytwo pak, aby bylo vše, jak má být, a pak to dali dohromady.



Jedním z takových detailů je snubní prstýnek, který svým způsobem hraje v klipu docela podstatnou roli od jeho nasazení, přes jeho sundání až po jeho opětovné nalezení.
Jsem rád, že je to poznat. Z toho jsem měl trochu obavu. Po prvním sestříhání jsme museli ještě nějaké detaily dotáčet, aby to fakt vyznělo. Jak správně poznamenáváš, ten prstýnek příběhu dodává ten správný punc.


Celý klip má hodně silnou atmosféru. Jedna moje známá pronesla, že ta atmosféra má až neskutečně pohádkovou auru, kterou nevyčaruje ve svých pohádkách ani pan Troška. Což si myslím je hodně velký kompliment.
Děkujeme, toho si vážíme. Víc fanoušků nám píše podobné názory a nesmírně nás to těší. Přesně toho jsme chtěli dosáhnout. Aby to bylo krásné na koukání a mělo to silnou atmosféru a příběh. Myslím, že velkou roli hraje i text písničky. Přestože je náš, ptali se nás lidi, jestli to není nějaká stará lidová písnička.


Tak a jsme u hereckého obsazení, což bývá kolikrát průšvih i u hollywoodských trháků. Měl jsi jasnou představu koho do jaké role obsadíš, nebo je to jen shoda náhod, že hlavní role hrají členové kapely? Má někdo z nich nějaké herecké zkušenosti? Zdá se mi totiž, že jejich role jsou ztvárněny věrohodně a když se podívám na gestikulace a mimiku Viktorie, tak to mluví vyloženě za vše.
S herci to bylo vůbec zajímavé. Nejdřív byla varianta, že by hlavní role hráli herci a kapela by byla v klipu tématicky zasazená, například jak hraje večer u ohně. Z toho pak sešlo, nechtěli jsme děj kouskovat kapelou, jak to často bývá. Takže druhá varianta byla, že prostě budeme hrát nějaké role.
Že bude hrát hlavní postavu vojáka kytarista Petr Vosynek, jsme se domluvili celkem rychle. Ovšem s hlavní ženskou postavou to bylo horší. Viki v té době bydlela v Nizozemí a byla dost vytížená, takže jsme hledali někoho jiného a domluvili jinou herečku. Jenže té natáčení nevyšlo kvůli škole. Nakonec jsme termíny sladili s Viki. Sice dost krkolomně, ale klaplo to. A protože s Viki do České republiky jezdil Heri, uvolil se zahrát v klipu jejího manžela.
Herecké zkušenosti nikdo z nás nemá, pokud vím. Myslím, že Viki zpívala v muzikále, ale herectví se nevěnovala. To, že to tak dobře dopadlo, je i díky tomu, že v klipu nikdo nemluví. To by zřejmě bylo hned poznat, že nejsme herci. A co se výrazů a gest týká, vždycky se na záběr dívalo několik lidí. Takže když se někomu něco nezdálo, jak se tváříme, hýbeme a podobně, tak jsme si to řekli a záběr sjeli znovu. Některé jsme točili třeba i pětkrát, než jsme byli spokojení.



Když už jsme u toho hereckého obsazení, tak samozřejmě se nevyhnu dotazu, jak se dostal k jedné z hlavních rolí Heri Joensen, frontman kapely TÝR?
Od začátku bylo jasné, že aby byl příběh věrohodný, bude se muset hlavní herečka se svým filmovým partnerem minimálně líbat. A protože Heri je Viktoriin přítel, byla první volba přirozeně na něm. Heri souhlasil, za což jsme mu velmi vděční. Díky tomu jsme si mohli dovolit i trochu víc než jen líbání. Navíc úplnou náhodou díky tomu všichni tři herci odpovídají věkem, tak jak jsou popsáni v písničce.


V závěrečných titulcích, kde se samozřejmě píše, kdo všechno se na videu podílel, se vcelku často objevují jména Buček a Bučková. To jsi do své práce na videu zainteresoval snad celý příbuzenstvo?
Hele, tak často tam ty jména zase nejsou. Ale máš pravdu. V klipu se objevila i manželka, děcka a brácha. Herci jsou drazí, tak proč nevyužít rodinu. Navíc když je to taková zábava. A nejen rodina, ale i kolegové, kamarádi, sousedé, známí. Každý se přirozeně snaží náklady co nejvíce snížit a tohle byla jedna z možností. Tímto bychom chtěli poděkovat i komparzistům, kteří přijeli a zadarmo nám pomohli.


Video se natáčelo hned v několika lokalitách a ty doslova podtrhují atmosféru děje. Měl si předem jasnou představu, kde chceš natáčet, nebo byla v plánu i jiná místa? Stalo se, že jsi měl zájem o nějakou lokalitu, ale nebyl zájem o spolupráci s metalovou kapelou z druhé strany?
O konkrétních lokacích jsem představu neměl, jen jsem věděl, jak prostředí musí vypadat. Takže jsem hledal po netu a obepisoval skanzeny, majitele pozemků a další místa.
Nevím, jestli to bylo právě tím, že jsme metalová kapela, ale rozhodně ne všude jsme měli dveře otevřené. Z některých míst jsme nedostali ani odpověď. Na druhou stranu je to možná dobře, protože všude, kde jsme nakonec natáčeli, byli skvělí lidé, kteří nám dovolili opravdu hodně. Největší dík od nás mají v Tvrzi v Rosicích, kastelánka hradu Veveří a rosický pan farář. Ten nás zachránil doslova za pět minut dvanáct.



Bravurní jsou i bitevní scény. Tady teda všechna čest. Střelným prachem a krví se nešetřilo. Měl jsi předem jasně dané, že se děj bude odehrávat za napoleonských válek, nebo to byla nejschůdnější cesta, neboť tomuto období se věnuje nemálo skupin historického šermu? Ona by se nabízela i válka s Turkem, ale u nás se Osmanské říši asi nikdo nevěnuje. Přesto, jak náročné bylo dát dohromady ony armády i s dělostřelectvem?
Že to bude za Napoleona jsem věděl hned od začátku. A to právě proto, že jsem s baterií Austerlitz - dělostřelci z klipu, kdysi sám jezdíval. Takže jsem oprášil kontakty. Přes ně, a kastelánku Veveří, jsem se pak dostal i k ostatním vojákům. Popravdě jsem doufal, že těch vojáků bude ještě mnohem víc, ale chápu, že ne každý má čas zrovna, když já si usmyslím, ne každý má náladu se válet po zemi, jak já si usmyslím. A navíc bysme se asi nedoplatili.
Je škoda, že se do písničky nevešlo víc těch bojových scén. Měli jsme té krve natočené mnohem víc. A přestože jsme písničku museli kvůli klipu ještě natáhnout, i tak se tam plno záběrů nevešlo.



Možná nemalý problém byly i dobové kostýmy. A jen tak mimochodem musím uznat, že ti uniformy sedí a bejt ženskou, tak nevím, jestli bych se udržel.
Jsem slyšel, že prý uniforma sedí každému chlapovi. Asi na tom něco bude, že se ženské za uniformama otáčí.
S kostýmy byl vůbec největší problém. Ty mohly celý klip dost shodit, takže bylo jasné, že to musíme fakt pohlídat. Nejdříve jsem zkoušel půjčovny, ale to se brzo ukázalo jako zcela neprůchodné. Jednak dobových půjčoven moc není, všechno to jsou karnevalové kostýmy, a když už jsou, tak ceny pro nás byly jak z jiné reality. Vzhledem k tomu, že je mamka krejčová, jsem si spočítal, že nás vyjde levněji je nechat ušít. Takže asi třetinu kostýmů z klipu opravdu ušila. Druhou třetinu nám zapůjčily jiné švadleny a obchody a zbytek ušila a zajistila Kateřina Loučková. Ta se nám celkově postarala o kostýmy, aby to bylo alespoň v rámci možností dobové. Udělala velký kus práce.
I tak jsme museli dost improvizovat. Pozorný divák si všimne, že se jednotlivé části oděvů v klipu objevují víckrát v různých kombinacích na různých postavách.
Protože jsme plno těch kostýmů šili, zůstaly nám doma. Kdyby někdo potřeboval půjčit, může se na nás obrátit.



Takže bitevní scény jsou jasný, ale máme tady i lehce erotickou scénu. Dala by se očekávat i odvážnější necenzurovaná verze videa?
Žádná necenzurovaná verze, pro někoho možná bohužel, neexistuje. Když jsme natáčeli scénu na seně, už jsme byli v časovém skluzu, takže v klipu je do posledního framu vše, co jsme natočili. Kluci z Ninetytwo by rádi ještě pár záběrů, ale museli jsme se přesunout na další lokaci. Tak třeba v příštím klipu.


Mimochodem, čí je to těhotenský bříško? Viktoriino asi ne.
O tom ti musím povědět, to byla dost šílená náhoda. Těhotenské břicho patří kolegyni. Úplnou náhodou v klipu hrál její strýc, aniž by to ona nějak domlouvala. Prostě se přihlásil na komparz, který jsme sháněli na facebooku. A po prvních natáčeních jsme se s kolegyní o klipu spolu bavili. Co hrál její strýc, co ještě budeme natáčet a tak. A začali jsme si z toho dělat legraci a já ji v nadsázce navrhl, ať nám přijde zahrát nějakou odvážnou scénu. To samozřejmě se smíchem odmítla, vůbec se tam jakkoliv ukazovat, ale po pár chvílích jsme se domluvili, že by mohla ukázat aspoň břicho, že by se to tam skvěle hodilo. No a tak tam je, dobrý ne?


Heri v klipu vcelku dost chlastá a to i s tebou. Byla to jen imitace, nebo jste si dali v rámci věrohodnosti skutečně něco ostřejšího?
Nooo, tak to bylo něco. Chlastali jsme vodku nehorázným způsobem. To bysme jinak nezahráli. A jeden kámoš ze štábu ještě víc než my v záběru, takže tam pak skončil pod lavicí.
Nee, dělám si srandu samozřejmě. Celou dobu to byla jen voda. Místo alkoholu jsme si mohli dovolit natočit o jeden výstřel z děla navíc. Hlavně jsme všichni řídili, takže by to nebylo dobrý. Chlastacích scén jsme taky natočili mnohem víc, než se pak do klipu vešlo.



Naši předkové byli navyklí chodit bosí, ale my jsme těma botama nějak zparchantěli. V klipu se bosky chodí o sto šest a tak by mě zajímalo, jestli v průběhu natáčení přišly něčí nohy k nějaké zdravotní újmě?
Viki o tom mluví v behind the scenes videu. Nikomu se nic nestalo krom trochu popíchaných noh od trávy. Bosky si to užíval nejvíc Petr a ten byl odvážný. Ten dokonce natáčel, když měl podezření na zlomenou klíční kost. To pak bolí i obyčejná jízda na hřbetu koně.


Beru to tak, že videem „O lásce, o válce a o krvi“ se jakoby pomyslně uzavřela kapitola alba „Za hradbami času“ a že uzrál čas pro album nové.
Oficiálně ano. Ale není vyloučeno, že se ještě s nějakými malými věcmi k albu vrátíme. Nové album už je ovšem na cestě. První singl „Lykantropie“ je venku a fanoušci si ho mohou poslechnout nebo stáhnout z našeho webu. Druhý singl zveřejníme v horizontu týdnů. Album bysme chtěli vydat v létě. Polovina písniček je hotová, druhou půlku ještě ladíme.
Naše čtvrté album bude opět hodně bohaté na nástroje. Opět bude plné melodií a tentokrát přibude i tvrdších riffů. To je výsada Petra, který mi teď se skládáním kytar dost pomáhá. Určitě opět fanoušci uslyší některé hostující zpěváky, kteří byli na albu „Za hradbami času“. Přibudou noví, což už teď je potvrzené a plánujeme i další zajímavosti, ale to si ještě necháme pro sebe, jestli to vyjde.
Děkujeme za skvělý rozhovor. Ať se daří.

Zobrazeno: 308x

Rock´N´Roll Hell


» ROSA NOCTURNA: O lásce, o válce a o krvi (20.1.2020)


PŘIDAT KOMENTÁŘ

Rozhovor | ROSA NOCTURNA: O lásce, o válce a o krvi | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2020. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist