PŘIHLÁŠENÍ

ORIENT: Olympic československého heavy metalu




ORIENT patří k nejstarším fungujícím rockovým kapelám na našem území a pokud zdraví vydrží, bude tomu zřejmě i nadále. Ne nadarmo její kapelník Jindřich Pavlišta, kterého dnes vyzpovídáme, razí heslo, že dokud bude hrát Olympic, bude hrát i Orient. Ten zažil v různých sestavách několik období, nejslavnější éra pak ale přišla v polovině 80. let, kdy vedle Citronu nebo Arakainu patřil mezi první průkopníky heavy metalu u nás. Zatímco prvně jmenovaní to zúročili víceméně na maximum, Orient kladl důraz hlavně na živé koncertování a možná i proto zůstal tak trochu ve stínu. Ani to mu ale nezabránilo v tom, aby doposud úspěšně brázdil pódia tuzemských sálů a festivalů.



Zdravím tě, v dnešním rozhovoru bych rád trochu probral sáhodlouhou historii Orientu, protože na internetu toho moc k nalezení není, což je rozhodně škoda, takže aspoň trochu doplníme resty. Pokud přeskočíme to prvotní období 1964-1966, kdy jsi ještě v kapele nebyl, dostaneme se do samého konce 60. let. Pokud mám správné informace, hrál jsi původně na kytaru a až po rošádě v roce 1972 ses ocitl na postu baskytaristy, je to tak?
Do Orientu jsem přišel v roce 1969 po příchodu z vojny a skončení se sportem z důvodu zranění. Hrál jsem na kytaru a po odchodu bubeníka Jardy Kadlece do Katapultu jsme měli problém, kdo bude hrát na basu. Rozhodl los. Hodili jsme si korunou a padlo to na mne.


Následující etapa kapely s Petrem Čejkou za mikrofonem se vyznačovala čím? Hráli jste jen převzaté skladby, nebo jste už psali i vlastní, a jakými kapelami jste byli tehdy nejvíce ovlivněni? Vím, že máš třeba dodnes rád Uriah Heep...
Čas, který strávil Petr Čejka v Orientu, byl zlomen v textech písniček, které jsme s ním tvořili. Nejdříve to byly převzaté věci, které Petr textoval, posléze i pár vlastních skladeb. Jelikož se Orient ubíral směrem k tvrdší muzice, Petr odešel do skupiny Kentaur. Jasně, že Uriáši byli vzor pro celou kapelu. S Alexou, který přišel po Čejkovi to tam směřovalo. Byl výbornej právě v těch hlasech. Nahrávky z této doby se bohužel nedochovaly.


Prakticky po celou dobu éry se Štěpánem Alexou (což bylo asi od roku 1978) jste pak ale spolupracovali s renomovanými sólovými zpěváky jako byla Jana Robbová, Pavel Roth nebo Viktor Sodoma, kterým vyšlo několik víceméně popových nahrávek s Orientem jako doprovodnou kapelou. Byla to tehdy snaha, jak kapelu prosadit na potřebných místech a vydláždit si tak cestu k vlastním nahrávkám nebo tehdejší směřování Orientu inklinovalo k onomu pop rockovému vyjádření spíše přirozeným způsobem?
Robbová a spol. bylo takové prosazení mezi manažery, kteří v té době vládli, ale na druhou stranu, práce s ní byla dobrá, dokud nepropadla alkoholu... A hlavně prachy. Roth to byl big beat a Sodoma naprostej profík. Byla radost s ním něco dělat. Ale pak už přišel Olda Bureš a vše už šlo dotvrda. Sestava Bureš - zpěv, kytary - Pavel Dvořák a Ruda Rožďalovský, já a bubeník Zdeněk Jung tvrdě zabrousila do metalu, u kterého jsme dodnes.


A právě Olda Bureš se do kapely během minulého roku po letech vrátil, což mě osobně velmi potěšilo, ale k tomu ještě později. Zajímá mě, co zapříčinilo ten zlom, po němž jste se přeorientovali k heavy metalové tvorbě. Rudolf Roždalovský už měl například s metalem zkušenosti z Arakainu, takže se nabízí možnost, že to vlastně způsobilo angažování nových členů, mám pravdu?
Ano, s příchodem Rožďalovského se kapela dala na metal už celkově a Ruda na tom měl velký podíl. Skládal dobré fláky i texty, které se někdy nezdály vrchnosti a ta se nám rozhodla při natáčení zamáznout text "Rock na levém křídle" a musel se nahradit textem od Čorta - "Prázdný dům". Olda Bureš se těch skladeb zhostil na jedničku a bylo to hezké období. Sestava s Rudou a Pavlem Dvořákem a bubeníkem Mirkem Nedvědem byla na tu dobu velmi uspěšná. Po odchodu Rudy a Pavla přišli kytaristé opravdu vynikající - Jarda Pracna a Antonín Valíček a bylo to zase o level výše. No a metal žil a žije dodnes. Zásluhou těchto lidí dostal Orient svůj ksicht a od té doby se přestaly hrát převzaté věci a jde se vlastní cestou.


Tak to jsi mi nahrál na další otázku, protože na onen singl "Hele brzdi/Rock na levém křídle", který jste někdy na konci roku 1984 už po přitvrzení připravili, se chci též zeptat. Jak sám říkáš, Ruda se činil a obě skladby disponovaly dost velkým hitovým potenciálem a značnou metalovou dravostí. Popularita kapely rostla značnou rychlostí, což se tehdejšímu režimu asi příliš nezamlouvalo. Kam až se přípravy singlu podařilo dotáhnout a kdy se to přerušilo?
Ten singl se dokonce nahrál a pak byl zaražen. Dnes už je těžké vysvětlovat, co jsem si užil při objasňování textu před komisí. Byla to divná doba.


Až v roce 1987 se podařilo vydat u Supraphonu singl "Už jsem zase poslední/Prázdný dům", který dokumentuje už heavy metalovou polohu Orientu. Kromě tebe, Oldřicha Bureše a Rudolfa Rožďalovského se při nahrávání objevil právě i druhý kytarista Jaroslav Pracna a na bicí Miroslav Nedvěd. Oba zkraje roku 1988 odešli, aby zformovali extrémnější Moriorr respektive Assesor (s sebou si vzali mimochodem i skladbu "Invaze kostlivců", kterou měl ve svém repertoáru už Orient). Je mi známo, že ještě někdy v roce 1989 se Orient zúčastnil Rockové ligy, ze které existuje i záznam. Kdo tedy nahradil dva odešlé členy a jak vzpomínáš na toto období, kdy jste patřili mezi pražskou špičku a hrávali na Barče?
Pracna nahradil Pavla Dvořáka a Nedvěd Zdeňka Junga. Ruda se ale s Pracnou nesnášel, načež odešel, nahradil jej Tonda Valíček a to právě vznikly věci jako "Invaze", "Čelisti", "Titanik" a další. Ale i to se zdálo málo a tak si založili Morrior. Vrátil se Ruda a nějakej čas hrál s Valíčkem. Ten záznam z ligy bohužel nemám. V srpnu 1989 jsme dostali zákaz a Orient skončil. Já jsem šel na nějakej čas do Morrioru a pak za Rudou do Abaxu, abysme v prosinci 1989 vrátili Orient na scénu. Jenže v březnu 1990 jsme to rozpustili a já byl osm let mimo.


Zajímalo by mě, čemu ses věnoval v tomhle mezidobí? Pověsil jsi hraní úplně na hřebík nebo jsi třeba hrál v jiných kapelách?
Nehrál jsem nikde.


V roce 2002 vyšla nahrávka "Meč a kříž". Dalo by se říci, že pokud nepočítáme singlové zářezy z původních období, tak se jedná o první plnohodnotnou studiovou nahrávku Orientu. Co předcházelo období této desky, kdy se dal Orient zpět dohromady a jaká byla sestava podílející se na vzniku EP "Meč a kříž"?
S tím návratem, bylo to asi v roce 1997 nebo 1998. O Vánocích jsem šel na pivo a v hospodě jsem se po několika pěnách nechal ukecat Borkem Haubertem, hrál na klávesy a Orient znovu začal. Sestava Martin Ježek - kytara, Zdeněk Jung - bicí, Haubert - klávesy a já na basu. To trvalo asi rok a pak už přišli Ďurčo, Faber a po čase Finta. Tahle sestava nahrála "Meč a kříž", ještě jsme pokračovali asi dva roky a pak odešel Finta. Po něm se vystřídalo pár zpěváků. Ďurčo tenkrát nahrál obě kytary.


V roce 2007 vyšlo LP "Sex Machine", první dlouhohrající deska Orientu. Sestava ve složení Tommy Wheeler, Michal Ďurčo, Vitalij Grapenjuk, Jindřich Pavlišta a Jiří Faber fungovala ale až od jara 2006, takže by mne zajímalo, co se dělo v mezidobí po EP "Meč a kříž", případně, jací další muzikanté se objevili v soupisce kapely?
Mezi dvěma CD se jenom hrálo. V tom období prošlo kapelou pár zpěváků ale nic moc.


Dostali jsme se až do současnosti, Orient letos úspěšně vstoupil do 53. roku existence v mírně pozměněné sestavě, do sestavy se vrátil pro spoustu fanoušků její klasický zpěvák Olda Bureš a nabízí se tedy otázka, co nové album? Můžeš prozradit, v jaké fázi se případná deska momentálně nachází, případně jaký bude její název a jestli se kromě nových skladeb dočkáme tradičně i nějaké staré pecky z 80. let, která ještě neměla nový kabát?
Letos se vrátil Olda Bureš, protože Zdeněk Tomášek odešel hrát basu do kapely Katt. Pro Oldu je ale problém dojíždění na zkoušky a na vystoupení. Bydlí ve Vrbovci u Znojma a tak se to bude asi muset řešit nějakou alternací. Nové CD je v přípravě a natáčet by se mělo v říjnu. Uvažujeme o překabátění něčeho staršího, ale to se ještě uvidí.


Je o vás známo, že hojně koncertujete, tudíž by bylo na závěr dobré připomenout, co vás v nejbližší době čeká, případně, kde si čtenáři mohou najít další informace o kapele. Já ti děkuji za tvůj čas a na závěr ti dávám prostor, pokud máš cokoliv na srdci, co bys prostřednictvím tohoto rozhovoru rád sdělil.
Momentálně nás čeká natočit zmiňované CD a pak udělat ještě další klip. Dořešit situaci okolo zpěváka a najít vhodnou alternaci. Veškeré informace najdete na našem webu (orientrockpraha.cz). Nejbližší koncert, kde Orient lze vidět naživo je 8. prosince v pražském Kainu.

Zobrazeno: 302x

cermi-cermak


» ORIENT: Olympic československého heavy metalu (26.10.2017)


PŘIDAT KOMENTÁŘ

19.11.2017 (11:50)

Parádní rozhovor - díky!

Ty jsi z Modřan?


Rozhovor | ORIENT: Olympic československého heavy metalu | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2017. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist