PŘIHLÁŠENÍ

Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (MORDRED)




V každém období rockové i metalové historie se objevily kapely s jepičím životem. Vznikly, vydaly nějaké to album a tak nějak se zase z jakéhokoliv důvodu odporoučely ze scény. Některé se svým způsobem staly legendami, že i nová generace rockových i metalových fanoušků na ně naráží dodnes. Některé zase prosvištěly hudební scénou bez většího povšimnutí, že i pro hodně velké pamětníky už se jedná o matnou vzpomínku a pro ty později narozené jsou pak španělskou vesnicí. Což si takhle připomenout nedoceněné a svým způsobem nadčasové funky thrash metalové matadory MORDRED?

MORDRED vznikli v legendárním zlatém hnízdě thrash metalových vajec v Bay Area roku 1984. Ovšem jeden ze zakládajících členů, jmenovitě Arthur Liboon, měl jasnou představu, jak bude znít jeho baskytara v thrashovym křoví a bylo zaděláno na cestu proti ortodoxnímu proudu. Netrpělivost technického thrash metalu bušila na vrata otevřenosti, i když experimentům nebylo zdaleka v té době dopřáváno trpělivého sluchu. Andělé street apokalypsy roztáhli svá křídla navzdory svým betonovým bohům a prkna na kolečkách mění svůj tvar.

Po spoustě koncertních klubových anabází s již tehdejšími veličinami jako Testament, Sacrilege, Exodus, King Diamond, Anthrax, Death Angel, Possessed nebo Suicidal Tendencies se konečně roku 1989 dočkávají MORDRED debutového alba pod názvem „Fool´s Game“. To již bylo v období, kdy thrash metal začal chcípat na úbytě a do popředí zájmu rockových fanoušků se dostávaly jiné žánry, jako například grunge. Thrash kytarové poryvy se sklony k techničtějšímu pojetí žánru se spoustou parádních kytarových sól doprovází excelentní funky baskytara, což v té době není zrovna jev zcela běžný. Korunu tomu všemu dává zpěv, který má blízko k hardcoru, ale je přitom čistě zpěvný, místy až melodický. MORDRED se tímto vydali na trnitou cestu experimentů a neprobádaných možností, kde sice již pár kapel zkoušelo své štěstí, ale spíše neúspěšně. Album by sice mohlo znít poněkud dravěji a zpěv jiskrnější platformou mohl oplývati, přesto se skladby jako thrash vypalovací mašinérie „State Of Mind“, „Reckless Abandon“, Spellbound“ „Sever And Splice“ a „Numb“, těžkotonážní „Spectacle Of Fear“ či skoro rapovka „Super Freak“ a největší funky drzost „Every Day's A Holiday“. Tímto albem se MORDRED definitivně postavili mimo zákon ortodoxnosti, což v mnoha ohledech vedlo k nepochopení ze strany fanoušků. Jenže tohle album bylo inteligentně drzé na to, aby si nenašlo, na rozdíl od pár podobných pokusmanů, své obdivovatele a na thrash street démony bylo zaděláno. Jenže přišla ještě větší drzost.

Samozřejmě, jako u všech kapel, tak i u MORDRED probíhaly nějaké ty personální změny, ale zdravé jádro kolem baskytaristy Artura je pevné, ve vizích neměnné, čiže změny v sestavě nemají na tvorbu MORDRED nikterak významný vliv. Přesto přichází do kapely zásadní změna a rozšířením sestavy o dalšího člena, jímž byl DJ Pause, vlastním jménem Aaron Vaughn. Poté vzniklo nadčasové dílo, i když ve své době poněkud nepochopené, „In This Life“, na jehož kvalitu jen stěží dosahuje většina současných o modernu pokoušejících se kapel. Brána betonové thrash pevnosti byla protržená a ani mluva dlaždičů neoplývala tak originální drzou mluvou, jakou napěchovali své album „In This Life“ šílení MORDRED. Thrash metalová politika získala srandistický nadhled a heavy melodie vyřezávaly do asfaltu své anagramy. Gramce zpátečnicky čarovaly nová pravidla nezávislosti a thrash rapované sloky přecházely v impozantní melodické heavy stadiónové refrény basketbalových plácků na parkovištích opuštěných továren. Rytmika už jen dokonávala dílo pokrčování kolen a funky basa byla něco nadpřirozeně přirozeného. To pak mluvit o jednotlivých skladbách je jako jmenovat jednu státní hymnu pouličních uličníků za druhou. Každá z těch písniček je trochu jiná, jako by z jiného soudku, přesto naprosto perfektně fungují jako celek. Anarchie tohoto alba navždy pohřbila ortodoxnost jednotlivých stylů a připravila půdu albům pro fanoušky s otevřenou myslí a chutí bavit se.

Tak zatímco stádo analfabetů z ortodoxního kláštera thrash metalového se modlilo za brzký zánik novátorů, nebo lépe řečeno prznitelů žánru, tak fanoušci MORDRED si museli na další album „The Next Room“, i když v mezičase se na ulici hříchů objevila dvě ípka, počkat až do roku devadesát čtyři, tedy tři roky po fenomenálním „In This Life“. A bylo to album, které bylo přijato rozporuplně. Tohle album má jedno velké plus. Jestliže předešlým albům chyběla dynamitózní zvuková kulisa, která by podpořila autentičnost dynamiky, kterou by si ta alba zasloužila, tak zde ji mají MORDRED v luxusní míře na plnej ceres. Jenomže tomuhle albu chybí nápaditost. Né že by bylo naprosto bezduché, ale zapracovala jistá nudnost, stereotyp a naprosto se vytratila hravost alba předchozího. Kytary jako by měly nějaké zábrany a ani basa není to, co by se dalo očekávat po předchozím počinu. Ona to potom ani nezachrání snad nejzajímavější najazzlá „Shut“ s rapovanými slokami a využitím trumpety. Skladby jsou neskutečně propracované, což by mělo spíše potěšit, přitom je to největší vada alba. Jako by se vytratila zábavná forma koleček u skatu a frajeři jako by skákali salta do vypuštěného bazénu. Nic potom na tom nemění fakt, že MORDRED obohatili svou fúzi thrash metalu, který se už thrash metalem pomalu nazývat ani nedá, o soul a blues i s country music s foukací harmonikou a grunge s jeho chytlavě vyřvávanými refrény, čímž se patrně chtěli tonoucí chytat stébla moderny. Album potom trpí jistým druhem stereotypu a trochu se podbízí hair metalovou vizáží vlhkých kalhotek, i když ve své době bylo opět někde jinde než spousta stereotypních kapel. Nebylo proto divu, že v brzké době po vydání alba „The Next Room“ vyšuměla existence pouličních chuligánů thrash metalových do zapomnění...

Roku 2001 oznamují MORDRED decentní návrat na scénu. Ovšem jedná se opravdu o decentní záležitost, týkající se pár akcí a o vydání nové nahrávky nebyla ani zmínka. Ovšem 20týho října 2013 si vytvořili MORDRED své oficiální stránky na facebooku a v nejsilnější sestavě, ve které stvořili legendární album „In This Life“, naplánovali koncertní turné a netají se plány na nové album.

Zobrazeno: 3002x

Rock´N´Roll Hell


» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (DEATHWISH) (10.3.2015)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (MORDRED) (21.7.2014)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (SABBAT) (5.3.2014)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (BAPHOMET) (24.1.2014)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (IRON ANGEL) (18.12.2013)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (CACOPHONY) (3.10.2013)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (EVILDEAD) (19.8.2013)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (PHANTOM BLUE) (16.7.2013)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (ATROPHY) (16.6.2013)
» Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (CARNIVORE) (14.5.2013)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Matná vzpomínka nebo přímo španělská vesnice? (MORDRED) | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2017. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist