PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (ACCEPT)




ACCEPT – toť jedna z ikon klasického německého heavy metalu, která volně navazovala na novou vlnu anglického heavy metalu. Asi jen hudební analfabet jim může upřít vliv na budoucí metalovou generaci. Možná pak ještě ti později narození, pro něž je vrchol metalu Nightwish nebo Slipknot. Ne, že bych chtěl snižovat hudební kvality zmiňovaných kapel, ale ruku na srdce, kdo z nás dříve narozených, jež jsme vyrůstali na heavy metalu osmdesátých let, nikdy neklepal palicej při „Fast As A Shark“? Kdo z nás nevyřvával „Son Of A Bitch“ nebo případně „I´m A Rebel“? Kdo z nás nehrál na imaginární kytaru sólo ze skladby „Metal Heart“? Jestli někdo takovej existuje, tak si snad ani nemůže říkat metalista. Vždyť jakpak se nám to pařívalo na vidláckejch tancovačkách na Accepťácký hymny? Jak jsme týrali na internátech naše nechápavé spolubydlící, když při Udově skřehotání šlo volume maximálně doprava? Že by nostalgie? Nejspíš. Jenomže drtivá většina skladeb této legendy heavy metalu jako by si žila ten svůj život dál. Pořád mají i po letech tu sílu někoho oslovit. Pořád mají tu moc někoho ovlivnit. Už spousta kapel vzdala hold této kapele, umístěním jejich předělávek na řadová alba i neřadové nosiče. Ovšem firma Nuclear Blast se roku 1999 rozhodla velebit jméno Accept ve velkém a připravila devatenácti skladbovej komplet oslav německého heavy metalu „A TRIBUTE TO ACCEPT“.

Celá bible německého heavy metalu je zabalená do černého, skoro luxusně vypadajícího digipacku, i když by se na první pohled mohlo zdát, že vypadá až příliš stroze. S tím si opravdu někdo dal práci. I vnitřní průvodce cesty časem je velmi zdařile provedený. Každá z účastněných kapel zde má slušivou fotografii a stručné vyjádření, co pro ně Accept znamenal a znamená a jak velké ovlivnění ze strany Accept bylo na následný život muzikanta a jeho tvorbu. Co mi ovšem chybí v bookletu na tributu Accept, je Accept sám. S výjimkou současné fotografie Uda a jeho stručného vyjádření k tributu, zde není naprosto nic. Žádné dobové fotografie, ani žádné další perličky. Tak tady to teda firma lehce nezvládla. Nu což. Pojďme k věci nejpodstatnější. Tedy k muzice.

Jako první svou poctu skládají SINNER a to megahymnou „Balls To The Wall“. Řekl bych, že od Nuclear Blast nebylo zrovna moudré takto album poct otevírat. Ne, že bych měl něco proti písničce samotný, to chraň bůh rohatej, navíc stejnojmenné album v roce 1984 taky otvírala. Ani mě nevadí, že se Sinner striktně drží originálu. Jen to jejich podání je profesorsky nudný. Sprostě řečeno, písnička v jejich podání nemá koule. Takhle to odehrát nějaká zábavovka někde ve vidlákově, tak to člověka od stánku s pivem nedostane.
To HAMMERFALL, jako druzí v pořadí, na to šli z druhého konce. Ne, že by jejich verze skladby „Head Over Hell“ byla nějak výrazně odlišná od originálu, ale na rozdíl od Sinner to má šťávu a i zvukově se to vrací časem zpátky. Nejsem zrovna fanda Hammerfall, ale ti zde předvedli, zač je toho heavy metal. Mimo to v refrénech se zpěvem vypomáhal samotný Udo.
A přichází první hřeb večera v podání TANKARD. Ti to prostě pojali po svém a tak z kultovní vyřvávačky „Son Of A Bitch“ se stal veselý alko thrash song, jehož energie vás téměř donutí rozflákat si palici o zeď. Opravdu velmi povedená záležitost.
„Fast As A Shark“ – snad nejrychlejší skladba Accept vůbec a zároveň skladba o které se traduje, že byla jednou z prvních (ne-li první), která byla úplně celá zahraná se dvěma šlapáky. Tak tuhle vypalovačku si vzali do prádla STEEL PROPHET. Jejich verze od originálu je téměř k nerozeznání. Snad jen zpěv je o fous méně nakřáplej a kytary o něco ostřejší. Sice tedy výborná práce, ale jaký význam má tento druh předělávek - nepředělávek?
O SODOM a jejich verzy „I´m A Rebel“ se nejspíš povedou diskuse, ale já jejich verzi označuji jako další z vrcholů tributu. Ono se totiž stalo, že z příjemné rebelské vyřvávačky, Sodom udělali totální depresárnu s trochu živějším refrénem. V tomto spojení mě napadá zcela nový slovní útvar ´deprasárna´. Ano, Sodom tuto skladbu opravdu sprasili k obrazu svému, ale mě se to líbí.
PRIMAL FEAR a skladba „Breaker“ si sedly jak prdel na hrnec. Ne, že by „Breaker“ nebyl svýho času kvalitní nářez, ale v podání Primal Fear je to prostě energetická bomba. Jestli pořád někdo něco plácá o moderním heavy metalu, tak je to tohle.
Další z kapel, která si originál předělala po svém, jsou ATROCITY. Jejich verze „Abake Your Head“ má s originálem hodně málo společného a je to další z předělávek, o kterých se povedou diskuse, zda je povedená, či nikoliv. Já musím sám za sebe říct, že mi verze Atrocity příliš moc nesedla.
AXXIS sázejí na živelnou „Flash Rockin Man“ a její živelnost si doslova dokáží užívat, ale... Ten zpěv se k jejich vlastní tvorbě hodí, ale zde tak trochu funguje jako rušivý element a to je škoda.
„Starlight“ v podání GRAVE DIGGER patří k těm, které se drží svého originálu jako klíště. To mi ale tak nevadí, jako že zde Grave Digger odvedli asi až moc rutinní práci a ze skladby jako by se vytratila radost ze hraní.
Zato SEVEN WITCHES se toho nebáli a skladbu „Monsterman“ nařezali pod tlakem dle tradic klasického heavy metalu. Tomu já říkám pocta.
Když jsem prvně zahlédl i účast THERION vyloženě jsem tušil, která skladba by jim nejlépe sedla a taky jsem se nemýlil. „The King“ si prostě o podobné ztvárnění říkala a tak se z baladické písničky vyklubala pěkně temná až depresivní skladba. Dalo by se namítnout, že se jedná o nejnudnější věc na celým tributu, ale to záleží na úhlu pohledu. Já tvrdím, že je to hodně povedená záležitost.
TAROT si vybrali trochu kontroverzní skladbičku „Generation Clash“ z alba, na kterém Udo nezpíval a s klasickou tvorbou Accept má jen pramálo společného. To, že se písnička v budoucnu ještě na jednom albu i s Udovým zpěvem objevila, zde řešit nebudu. Důležitější je, že se sice od původní verze téměř neliší, ale přijde mi navíc taková mdlá.
Kdežto METALIUM udělali z divoké „Burning“ téměř hair metalovou hymnu a to hodně líbivou. A aby toho nebylo málo, tak v jednom z refrénů při nekonečném vyřvávání „Burning“, využili, co by podklad, chórus z „Balls To The Wall“ s kytarovým motivem z „Princess Of A Dawn“. Tak tomuhle já říkám prznění ve velkým. Ovšem parádní to je.
Jak si poradili PEGAZUS s vypalovačkou „Restless And Wild“? Dá se říct, že ji prachsprostě zkopírovali, ale v tom nejlepším slova smyslu. Dost dobře bych si ji dokázal představit na jejich vlastním albu, aniž bych něco namítal.
WATCHTOWER se při vyvolávání starých dobrých dob „Run If You Can“ poněkud pozapomněli v oněch dobách i po zvukové stránce a mám dojem, že to nebylo zrovna nejrozumnější. Oproti ostatním znějí tak nějak plytce a vcelku jejich předělávka zní i tak trochu nudně.
Nuclear Blast se snažili opravdu o rozmanitý výběr kapel, ale s kapelou RYKERS to trochu nevyšlo. Nebo teda aspoň jejich HC podání „London Leathrboys“ mě tak nějak míjí. Chybí zde jak energie původních Accept, tak i údernost stylu jímž se Rykers prezentují.
Jak by měla vypadat moderní podoba heavy metalu, aniž by zabíjela ducha let minulých, předvádí kapela NEW EDEN se skladbou „China Lady“. Kapela se vůbec nebála do toho opřít a i když bych měl decentní výtky ke zpěvu, tak se jedná o výbornou předělávku.
To samé v bledě modrém by se dalo říct i o SACRED STEEL a o jejich podání „Fight It Black“. Jenom mi vadí až moc moderní nahuhlanej zvuk, kterej značně ubírá na řezavosti skladby.
To, že může hrát skladby Accept skutečně každý, dokazuje kapela DIMMU BORGIR svojí verzí mega hitu „Metal Heart“. Jedna z nejlepších předělávek na tomto tributu. To podání, ta energie, ta nespoutanost. Jen škoda pozměněného sóla, které bylo v originále tou pověstnou třešničkou na dortu.

Rozebírat, jestli je tento tribut zasloužený, nebo ne, je asi víc než bezpředmětný. I když je fakt, že po světě běhá dost tributů, o kterých by se dalo pochybovat. Jenže Accept je Accept. To, jestli je tento tribut povedený, či ne, to už by dalo na diskusi. Třeba z úhlu pohledu na výběr písniček. Mě osobně zde chybí „Princess Of A Dawn“ a vadí mi, jak je přehlížena debutní deska, i když nepatří k nejzářnějším klenotům historie. Jenže ono je to docela těžký vybrat pár nejlepších písniček, když Accept vydávali desky, který by si sami o sobě celý zasloužily tribut. Taky je tu úhel pohledu výběru kapel a to je snad ještě těžší. Kapel jak máku, ale stejně se nezavděčíš, protože jeden rád tu a druhý onu. Docela bych si zde dokázal představit nějakého zástupce švédského melodického death metalu, případně nějakou agresivní metalcoreovou partičku. Firma Nuclear Blast se snažila sestavit relativně různorodou směs kapel a je jen na každým z nás, jak to ocení. Já si myslím, že mezi těmi spousty tributů, co jsem měl možnost slyšet, patří tento k těm nejlepším. Taky proto jsem jej vybral do série článků o tributních albech jako první.

Zobrazeno: 2490x

Rock´N´Roll Hell


» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (DIO) II (26.1.2019)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (NECRODEATH) (19.11.2018)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (IRON MAIDEN) II (21.11.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (IRON MAIDEN) (30.8.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (VENOM) (12.7.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (POSSESSED) (23.5.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (ALEŠ BRICHTA) (9.5.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (EVANESCENCE) (16.4.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (SUICIDAL TENDENCIES) (20.2.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (KING DIAMOND) (28.1.2013)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (TÖRR) (17.12.2012)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (CARCASS) (26.10.2012)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (SODOM) (13.9.2012)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (ABBA) (11.7.2012)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (DEBUSTROL) (4.6.2012)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (DIO) (9.5.2012)
» Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (ACCEPT) (18.4.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

19.4.2012 (19:00)

...při poslechu "Fast as the Shark", jsem byl jako v tranzu...neuvěřitelnej nářez, na tu dobu, vlastně celé album Restless and Wild je pecka obrovských rozměrů, tak jako Running Wild a jejich Gates of Purgatory....s Accept v té době byly pro mě z heavy nejvíce poslouchané... zajímavý článěk a ještě zajímavější myšlenka...moc pěkný...


19.4.2012 (15:06)

..a mohly by se tam šoupat i různé zajímavé booklety, třeba ty, kde Dream Theater přehrávají alba "Master of Puppets" nebo "The Number of the Beast".. )


19.4.2012 (15:03)

Borci jsou Deceased - ti mají nejeden nosič výhradně cover verzí.. Jejich "Rotten to the Core" (2004) je asi mé nejoblíbenější předělávkové album vůbec, také Angel Corpse - "Iron, Blood & Blasphemy" (2001) je mňamka, i když to není čistě tributní album. Ale je těch kapel a všemožných tributů a kompilací fakt hodně... Zvláštní sekce by se hodila, ale to musí rozhodnout Radek..


19.4.2012 (14:30)

Udělat zvláštní sekci pro tributy. To jsem měl na mysli a tam by se mohlo bodovat do hallejůjjach. Ovšem jak zmiňuješ "prepil" ty tributy co natočila jedna kapela jako poctu svým vzorům bych taky nechal v normálních diskografiích. Mimo těch Vader mě napadaj ještě Six Feet Under, Atrocity nebo Helloween.


19.4.2012 (13:40)

Určitě,třeba Various Artists,je celkem dost nejen Tribute alb,ale i zcela zásadních metalových výběrů,které by zde mohli mít svoje místo.I když pravda,taky nemuseli,raděj bych to nechal na rozhodnutí jiným..


19.4.2012 (13:28)

Určitě bych tributní alba nedával do diskografií kapel, kterým byla pocta určena, leda by samotná kapela nějaký ten tribut natočila (viz Vader - Future of the Past..), vymezil bych tomu nějaký "zvláštní sektor". Cíl by byl jasný: upozorňovat na pocty podařené i nepodařené, a co je lepším navigátorem, než hodnocení co nejvíce uživatelů..


19.4.2012 (13:07)

Ano nřeberná studnice materiálu a opravdu často ne moc pdařených. Proto ten nadpis nad článken. A další díl bude právě z tech méně podařenejch
Bodovat tributní alba je dost ošemetná věc, protože tady může dostat kapela nízké ohodnocení aniž by za nepvedenou věc mohla a je to spíš vina labelu. Taby spíš bodlo udělat sekci pro labely a jejich podobně laděné produkty. I když je pravdou, že svím spůsobem patří do diskografie kapel.


19.4.2012 (12:05)

Také bych byl pro hodnotit tyto tributní alba, už jen z toho důvodu, že nějakým způsobem patří k diskografii kapely.


19.4.2012 (10:48)

Tohle je opravdu super nápad! Tribute alba, toť nepřeberná studnice zajímavého materilálu, žel často i méně vydařeného. Určitě by nebylo od věci umožnit i bodování těchto počinů..


18.4.2012 (19:36)

S pokračováním článků o tributních albech se počítá a zhruba do měsíce bude další díl.


18.4.2012 (14:06)

Výborná práce Pepo! Připravuješ také pokračování A Tribute To ACCEPT Vol. 2 z roku 2001? Doufám, že budeš nadále pokračovat i v dalších sériích článků o tributních albech. Tohle je fakt dobrý a něco takového tu chybělo.


Článek | Pocty (ne)oprávněné - Pocty (ne)povedené (ACCEPT) | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist