PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě IV




Když se řekne název alba, ať už se jedná o klasický hard rockový opus ze sedmdesátých let nebo o mega-brutální grindcore, první, co se vám mnohdy vybaví, je obal onoho alba. Ano, schválně se zamyslete, jestli jste si třeba někdy desku koupili jen kvůli obrázku na předním obalu, aniž byste byli seznámeni s hudebním obsahem, který vás čeká uvnitř. Já za sebe musím říct, že jsem to už párkrát udělal, kresba na obalu mě uchvátila natolik, že jsem si to prostě musel koupit ať to je, co to je. Zde navážeme na první díl, a budeme pokračovat, tam, kde jsme posledně skončili. Zmíníme se o další pětici umělců, kteří se na tvorbě obalů rockových nebo metalových desek jakoukoliv měrou v minulosti podíleli či dodnes podílí.

Od předchozího dílu mého seriálu opět uplynula delší časová mezera a tak jsem si řekl, že by bylo záhodno opět vytáhnout z klobouku pár králíků. DAN SEAGRAVE, jeden z mých nejoblíbenějších autorů vůbec. Narodil se v roce 1970 v malém britském městečku Worksop, které leží nedaleko Nottinghamu. Průmyslová oblast, která se v této oblasti nachází, inspirovala 17-letého Daniela a on začal malovat. V roce 1989 vytvořil svůj první artwork pro splitko kapel Lawnmower Deth a Metal Duck, kde hráli jeho přátelé. To se pro něj stalo jakýmsi motorem, protože v následujících letech vytvořil celou řadu nezapomenutelných obalů, které ho během velmi krátké doby proslavily a on konečně mohl vystavovat své práce i v opravdových galeriích, což bylo od začátku jeho velkým snem.

Jeho díla se objevila i na stole Roadrunner Records a Dan tak byl nevědomě postaven do pozice hlavního ilustrátora nastupující death metalové revoluce. V roce 1990 přesunul svou základnu na čas do Toronta a postupně vytvořil nepřeberné množství různých obalů. Mezi nimi jsou samozřejmě obaly naprosto fenomenálních alb jako "Altars of Madness" od Morbid Angel, "The Key" od Nocturnus, první tři desky Malevolent Creation, první dva záseky Entombed nebo Gorguts, či nejslavnější alba kapel Hypocrisy, Suffocation, Dismember, Vader, Benediction. Během dalších návštěv se díky příležitostem, které se mu staly dostupnými na základě jeho tvůrčí a umělecké úrovni, stal vedoucím malířem a uměleckým malířem jedné specializované ilustrátorské společnosti. V roce 2003 získal kanadské občanství, ale přesto se snažil trávit co nejvíce času doma, aby neztratil kontakt se svými britskými kořeny.

Často pracuje s velkou pečlivostí, aby co nejlépe dosáhl scén evokujících motivy chamtivosti, izolace, odcizení člověka a evoluce. Z novějších kapel, které se mohou pochlubit větou: Obal pro naše album namaloval Dan Seagrave, bych určitě zmínil metalcorové spolky Becoming the Archetype a The Devil Wears Prada či thrashový Warbringer. Kromě prací pro kapely se Dan věnuje i svým vlastním, osobním projektům, což je dle jeho slov časově velmi náročný proces. Až jeden rok práce strávil malbou některých ze svých nejepičtějších děl. Jak se zdá, pořád toho neměl málo, a tak v posledních letech svou tvorbu obohatil ještě prací na kinematografických a jiných vizuální efektech.

Druhým z dnešní pětice autorů je TRAVIS SMITH. Američan, který stejně jako Seagrave letos oslavil 43. narozeniny. Rodák původem ze San Diega v Kalifornii neměl v umělecké oblasti žádné vzdělání, až na jeden semestr, který absolvoval na vysoké škole. Začínal navrhováním obalů pro kapelu svého kamaráda - progresivisty Psychotic Waltz. Spojení, které s lidmi pohybujícími se na scéně tehdy navázal, mu pomohlo odstartovat kariéru ilustrátora na plný úvazek. Smith se zaměřuje primárně na tvorbu pro metalové kapely. Je známý pro tmavý a introspektivní styl, který je do značné míry složen z fotografií na bázi digitálního propojení s dalšími médii. Například pro artwork "Nightmare" od Avenged Sevenfold namaloval skutečné malované textury akrylovými barvami, poté obraz naskenoval a u některých specifických částí, jako je postava dívky nebo lebka, digitálně upravil fotografie a vmíchal je do svého originálu. Do roku 2005 spolupracoval s téměř 100 interprety.

V roce 1997 navázal kontakt s kapelou Sadus a vytvořil jim obal k desce "Elements of Anger". Baskytarista Steve diGeorgio, který v té době hrál i v Death božského Chucka Schuldingera, doporučil Smitha jako kreslíře a ten následně vytvořil nejen obal pro poslední desku "The Sound of Perseverance", ale i obal pro Chuckův poslední projekt Control Denied. Tím se samozřejmě stal osvědčeným a další nabídky na sebe nenechaly čekat. V dalších letech tak Travis Smith namaloval obaly pro kapely jako Iced Earth, Overkill, Nevermore, Soilwork, Anathema, Opeth, Katatonia. U posledních dvou jmen se nejspíše díky svému temnému stylu, perfektně korespondujícímu s melancholickou hudbou obou kapel, stal jejich dvorním malířem. Jeho později navázané spolupráce se týkají i desek Eluveitie nebo znovuobnovených Heathen.

Jméno KRISTIAN WAHLIN vám nebude zřejmě říkat nic do té doby, dokud nezmíním i pseudonym Necrolord. Ano, ten Necrolord, který je podepsaný v bookletech Sacramentum nebo Bathory jako autor obalů. Švédský hudebník, grafik, výtvarník a v neposlední řadě tedy autor celé řady obalů pro extrémní metalové kapely z celého světa. Tento maník toho má zkrátka na svědomí mnohem víc, než by se dalo čekat. Jeho zájem o umění vznikl během studia na Schillerska Grammar School, střední škole, kterou navštěvoval v centru Gothenburgu. Romantické a renesanční malíře jako jsou Caspar David Friedrich, Albrecht Dürer nebo Hieronymus Bosch, uvádí dnes jako zdroj svých raných inspirací. Ve stejné době začal studovat i hudbu, v 17-ti letech pak založil společně s Tomasem Lindbergem kapelu Grotesque, kde hrál na kytaru. Ten mimochodem, po rozpadu skupiny v roce 1990 spoluzaložil At The Gates. Kristianovy malby se vyznačují častým využitím chladných odstínů modré a bílé, nejčastěji pak převládají ledové motivy autorova rodného Švédska.

Dissection, kteří se s At The Gates a zároveň tedy s Necrolordem velmi dobře znali, uviděli čistou náhodou črty, ze kterých byli naprosto unešeni. Tyto malby daly vzniknout obalům pro jejich první alba - "The Somberlain" a také "Storm of the Light's Bane", kde byla na obálce nechvalně známá smrtka na koni uprostřed sněhem zapadané tundry. "In The Nightside Eclipse", debutové album Emperor se taktéž mohlo honosit jeho obalem. Wahlin pokračuje jako tvůrce obalů a do současnosti vytvořil nespočet kreseb pro obaly evropských death, black, doom, power a gothic metalových kapel. V roce 1995 založil gothic metalovou kapelu Diabolique, kde s ním hráli i muzikanti z jeho předchozích projektů - Liers In Wait a Decollation. Poslední album Diabolique bylo "The Green Goddess" v roce 2001 a poté mistr spolupracoval ještě v Lindbergově hardcorové kapele The Great Deceiver.

Předposledního umělce, kterého jsem si vybral do dnešního dílu seriálu o výtvarném umění v rockové a metalové hudbě, je veterán, jehož plné jméno zní HANS RUDOLF GIGER. Legendární švýcarský surrealistický malíř, sochař a návrhář, známější spíše pod zkratkou svého jména - H.R.Giger, vystudoval v Curychu architekturu a průmyslový design. Jeho otec z něj chtěl mít chemika, syn však spíše než k vědě inklinoval k umění. V osmdesátých letech získal Oskara za malbu Necronom IV, která posloužila jako předloha pro podobu filmového Vetřelce. Později vydal několik známých obrazových knih pod souhrným názvem Necronomicon. Odtud pochází jedny z jeho prvních prací pro hudební interprety: Celtic Frost – "To Mega Therion" nebo Danzig - "III: How the Gods Kill", obě z roku 1985. Předtím už ale stačil v roce 1973 vytvořit obal pro album "Brain Salad Surgery" od tria Emerson, Lake & Palmer a v roce 1978 použili jeho obraz na přebalu k desce "Attahk" rog-rockoví Magma. V pozdějších letech pak stojí za zmínku následující alba: Atrocity – "Hallucinations", Carcass – "Heartwork" či Tryptikon - "Eparistera Daimones".

No a teď na závěr přichází konečně řada i na patrně nejznámějšího metalového výtvarníka pocházejícího z České republiky. Pokud se o tuzemskou scénu alespoň trochu zajímáte, hádám, že jeho jméno pro vás nebude žádným otazníkem. JAROMÍR BEZRUČ, který je známější spíše pod svým uměleckým pseudonymem Deather, je jeden z lidí, kteří toho dělají v undergroundu opravdu hodně. Grafik, výtvarník, fotograf, redaktor, autor mnoha obalů, vydavatel bohužel momentálně neaktivního zinu In Deed Hell, který prozatím skončil vydáním posledního 25. čísla v roce 2010, a také pořadatel každoročního festivalu. Na scéně se aktivně pohybuje už od počátku 90. let, kdy začínal kreslit pro fanziny Darkness Actual a Immortal Souls. První nahrávka, ke které vytvořil obal, bylo demo "Better To Die" od deathových Scabbard, poté následovaly desky českých kapel Godless Truth nebo Melancholy Pessimism. Z Deatherova pera pochází i kresba pro obal "The Book" od blackové legendy Root z roku 1999. Svého uznání coby autora si ale plnohodnotně zasloužil až na začátku nového tisíciletí, kdy začal tvořit i pro větší zahraniční jména. Za všechny zmiňme deset let staré album "Dechristianize" od kultovních Vital Remains, druhou placku black/death formace Forest of Impaled – "Forward The Sphears" či nekompromisní postavu vládce Disinter na albu "Demonic Portraiture" z roku 2001.

Jako autor obalu přispěl i na "The Seven Gates of Terror: A Tribute To Possessed", kde se prezentovala taková jména, jako Cannibal Corpse, Vader, Krabathor, Amon Amarth, Sinister a další. Nové úrovně nabraly mistrovy obrazy i po zdárném pokoření počítačových programů, které dle mého jeho práce povznesly mezi naprostou světovou špičku. Z obalů, které bych zde chtěl zmínit, nebudou určitě chybět američané Demonicon, se svým dva roky starým "Manifest Blasphemy", z českých interpretů pak Bratrstvo Luny a jejich poslední studiovka "La Loba Ante Portas/Signum Diabolicum" nebo znovuvydání veškerého materiálu Appaling Spawn pod názvem "All Spawns". Pořád toho je málo? Dobře, přidejme ještě další jména: Sect of Execration, Darkside, Carnal Lust, Avenger, Dementor, Neurotic Machinery, Crusher nebo první díl Big Bossova dramatického projektu Equirhodont. Nezbývá než popřát hodně sil do budoucí tvorby a hodně povedených obalů.

Pokud byste se na tvorbu některého z autorů chtěli podívat zblízka, doporučuji navštívit jejich internetové stránky, kde naleznete ve většině případů, kromě jejich portfolia, i kontakty a další užitečné informace.

Dan Seagrave: http://www.danseagrave.com
Travis Smith: http://www.seempieces.com
Kristian Necrolord Wahlin: http://www.kristianwahlin.se
Hans Rudolf Giger: http://www.hrgiger.com
Jaromír Deather Bezruč: http://www.indeedhell.com

Zobrazeno: 2707x

cermi-cermak


» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě IV (19.11.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě III (2.9.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě II (12.6.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě (29.5.2013)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě IV | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist