PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Z dějin totálního undergroundu XV




Samovydávání demosnímků v tuzemsku 3

Tak a budeme pokračovat v objevování zapomenutých demonahrávek zapomenutých kapel, případně budeme oživovat vzpomínky na ranná období dodnes fungujících seskupení na tuzemské scéně. V minulé kapitole o samovydávání demosnímků u nás jsme skončili v roce 1995. Teď se vrhnem do víru dění roku následujícího.

1996

Pokud jsem o debutovém demosnímku black metalových INFLAMMATION od Děčína z roku 1995 mluvil v souvislostech jisté nepovedenosti, tak v tomto roce se INFLAMMATION se svou nahrávkou, stručně nazvanou „1996“, představují v úplně jiném světle a to po všech stránkách. Jejich demo má naprosto výborný zvuk a po stránce hudební se dá zařadit do první ligy černého kovu, i když svým pojetím trochu vyčnívali z řady a zařazení různých přírodních elementů přímo do skladeb dělalo toto dílo jedinečné. Naprostá škoda skonu této kapely i toho, že se této nahrávky nikdo neujal. Dokonce i dnes bych si dokázal představit její dodatečné vydání, které by, myslím, nezapadlo v šedi. Třešničkou na dortu pak bylo profi vydání s rozdělením na stranu zrady a stranu oddanosti s výborně řešeným křížečkovým bookletem, což u kazet nebylo zrovna častým jevem.
O českobudějovických AGE OF STORM se toho zase až tolik říci nedá. Díky jejich jakési neakčnosti v propagaci kolem sebe vytvořili opar tajemna, který se ovšem rozplynul do ztracena pod náporem spousty dalších kapel. Jejich doom metalová temnota však mluvila za ně a kdo měl možnost se potkat s nahrávkou „Threshold Of Pain“, tak může potvrdit, že jejich uhrančivá tvorba měla ve své době své kouzlo, které si v jistých ohledech dochovalo dodnes. Pod jejich profesionálně vydaným nosičem je sice podepsána jakási firma Belantrix, ale... Nedlouho po vyjítí demokazety se vydání v CD formátu ujímá Leviathan Records. Zde bych ještě upozornil na motiv front coveru, který byl mezi doom metalovými kapelami natolik oblíben, že jej využilo hned několik kapel po celém světě a my se s ním v jedné kapitole o samovydávání tuzemských demosnímků ještě setkáme.
Název havířovské melancholicko metalové kapely EUTHANASIA by neměl být neznámým pojmem současným fanouškům tuzemské scény. Demo „V chrámu bezbolestných“ bylo v pořadí již jejich druhé. Pohodová doom metalová melancholie hodně ovlivněná heavy metalem byla tím, čím na sebe chtěli upozornit a nutno dodat, že tvořili opravdu pěknou, pocitovou muziku. Paradoxem ovšem je, že i když se kapela spíše presentovala jako doom metalová, tak největší hitovkou dema se stala svižnější heavy skladba „Zlomené kříže“ s chytlavým refrénem. A ačkoliv se spousta kapel uchylovala k univerzální angličtině, tak rodný jazyk této nahrávce slušel.
Po zvukové stránce to nebylo extra dotažený, ale hudební složka nabízela naprostý luxus. Šest dlouhých melodických doom metalových skladeb, jímž romantickou atmosféru dodávalo využití flétny a klarinetu. Mluvím o demonahrávce „Indians“ frýdlantské kapely COUTNESS BATHORY. Tento materiál by těžce stál za znovunatočení a profi vydání. Jenže kapela jako kdyby existovala neexistovala.

Další kapelou, jež využívala rodného jazyka, byla shodou okolností též doom metalová. Byli jí kralupští MONASTERIAL CRYPT, jejichž demosnímek „Znamení“ též nebyl prvním zápisem do tuzemského undergroundu. Ovšem jejich doom metal byl hodně ovlivněn death metalem, což je cítit především z mužského vokálu, kterému v souboji kráska a zvíře sekundoval příjemný vokál dívčí. Ačkoliv jejich pojetí doom metalu bylo opravdu tvrdé až brutální, tak notnou dávku romantiky pak vnášela do tvorby hojně využitá flétna. Po zvukové stránce se jedná o lehce podprůměrný standart, který ale požitek z poslechu až tak nerušil. Vydání samotné pak bylo spíše amatérské, se záměrem zviditelnit se především svojí produkcí. Což se jim v budoucnu povedlo, neboť další původně plánovaný demosnímek „Stáří“ se mimo profi kazetového vydání dočkal i s bonusy vydání na CD u slibně rozjíždějící se firmičky Meret Productions. Jenže Keli odložil svůj label k ledu a i MONASTERIAL CRYPT se uložili ke spánku, neboť většina členů kapely začala spatřovat mnohem větší uspokojení ve tvorbě Payo Zinu, jež přerostl v Payo Mag a následně dnes už nefungující Payo webzine.
SUFFOCATE z Dunajské Stredy na sebe už hodně upozornili svou debutní nahrávkou z loňského roku. V té době je spousta lidí brala jako nadějnou death metalovou kapelu. Jenže s demonahrávkou „Unborn Suffer“ se zařadili mezi elitu. Sice hodně přitvrdili i prvky grindu přihodili, ale po kvalitativní stránce hodně narostli. Tato šestiskladbová nahrávka patřila mezi to nejlepší, co toho roku v oblasti brutal death grindu vzniklo. Škoda, že se tohoto materiálu nikdo neujal, i když další nahrávky se ujali Erebos Productions. Myslím, že tato brutal paráda by se vyjímala třeba na sedmipalci.
U nahrávky „What´s e…“ death metalových DECAY se už recenzenti té doby zaráželi nad tím, jestli se ještě jedná o death metal. Death metalový základ sice zůstal, ale bylo na něj naroubováno nespočet dalších vlivů a ani kapela sama neskrývala fascinaci brněnskou Insanií. Kapela, vědoma si svého potenciálu, vydala toto demo v luxusním profi balení. V každém případě se jedná o skvost českého undergroundu a jestli si někdo myslí, že poslouchá progresivní death metal, tak by se měl po této nahrávce poohlédnout, aby si uvědomil, že mnohé dnešní kapely nejsou ani tak progresivní, jako byli DECAY tehdy. Taktéž škoda, že se kapely nikdo kompetentní neujal a jejího následného tichého vytracení se ze scény. Zajímavostí této nahrávky je, že ji nabubnoval tehdejší bubeník Krabathor Skull.

Roku 1996 debutovali na scéně demosnímkem „Peklo na zemi“ dnes v black metalovém undergroundu velmi uznávaní INFERNO. Možná až příliš bylo na této nahrávce dáváno na odiv ovlivnění svými vzory a jednotlivé skladby si potom jsou vzájemně až příliš podobné. Jenže každý nějak začínal a chybám se nevyhl, přesto nahrávka s relativně kvalitním zvukem má svou kouzelně nenávistnou atmosféru. A že to už tehdá mysleli INFERNO vážně, potvrzovala investice do hodně povedeného profi vydání. Demo samotné se pak dočkalo několika reedic a to i v CD formátu. Však budeme mít s těmito blackers ještě jednou mít tu čest.
Kojetínští BETHRAYER byli na scéně z mého pohledu dosti přehlíženou kapelou. Ono asi jako spousta thrash metalových kapel té doby byli prostě válcováni brutalitou death metalu, či uhrančivostí doom metalu. Sice bych jejich thrash na demozáseku „Manipulation“ neřadil ke kdovíjakým skvostů, ale rozhodně měl co nabídnout. Nahrávka pak má na svou dobu hodně povedený zvuk ze studia Shaark, kde vyniknou precizní výkony muzikantů. I na hodně povedeném profi vydání si dala kapela záležet, zvláště pak na po grafické stránce vydařeném obalu.
VISION DAYS pro punkovou scénu rozhodně nejsou neznámý pojem. Jenže ti v těch dobách provozovali zcela odlišný druh muziky, který dávali na odiv na svém čtyřskladbovém sekáči „What Was – Will Be“. Jedná se o pohodovou verzi gothic rocku melancholického tajemna, podpořenou povedeným zvukem. Lahodné to sousto pro poslech v naprostém klidu. Pod klasickým D.I.Y. vydáním se podepsala nic neříkající firma Hope Records, takže jej beru spíše jako samovydání.
Na světlo světa se vyklubalo i demo „Reign Of The Underground Darkness“, patrně nikomu nic neříkající kapely CANVASSER ze Slovenska v jednoduchém vydání s graficky ne zrovna povedeným obalem. Po hudební stránce jde o hodně pochmurný doom death metal s lehkou dávkou tajemna i brutality. Vážně se ve své době jednalo o hodně povedený atmosferický materiál. I když byla nahrávka pořízena ve vyhlášeném Exponentu, tak ke zvuku samotnému by se výhrady určitě našly.
Toho roku též vydali svůj hodně působivý sedmiskladbový materiál „Among The Trees“ náladatvůrci ENDLESS. Uhrančivost emotivnosti i tvrdosti v jednom. Pokud někdo má možnost si tuto doom metalovou nahrávku pustit, tak ať tak rozhodně udělá. Demo sice obsahuje pár chyb a oplývá zvukovou nedokonalostí, ale po hudební stránce se jej nebojím nazvat skvostem. ENDLESS se poté uchytili u moravského labelu Redblack, který jim vydal několik hodně povedených alb.
Další vcelku dost povedenou doom metalovou záležitostí byla nahrávka „At Dawn“ v podání severočeských THE RAYS OF THE SUN, jejichž tvorba nesla silné prvky atmosférického romantického tajemna v tvrdě metalovém základu, umocněné pěkným obalem. Tady mám teda hlavně na mysli titulní obrázek.

Patrně největším skvostem z doom metalového ranku tohoto roku byla bezesporu famózní nahrávka „Fantasy“, vydaná v pěkném profi provedení kapelou BLACK HEAVEN. V mnoha ohledech se tehdy mluvilo na českou odpověď na Paradise Lost. Něco pravdy na tom i bylo, ale řekl bych, že BLACK HEAVEN si utvořili i trochu svoji tvář a těch šest skladeb bylo pro duševní mrzáky málo. Další z nahrávek, kterou by se po patřičném zvukovém ošetření vyplatilo znovu vydat na oficiálnějším nosiči. V souvislosti s BLACK HEAVEN se následně hovořilo o připravovaném novém materiálu, ale o jeho vydání mi nic není známo, neboť jak rychle kapela na scéně zazářila, tak rychle se nad ní zavřela temná voda.
Slovenští SANATORIUM si na své druhé nahrávce „Autumn Shadows“ dali hodně záležet jak po hudební, tak po zvukové stránce a ta je hodně přiblížila k elitě slovenského death metalu, ne-li ji mezi ní rovnou katapultovala. Kazeta vyšla jako hodně povedené cass EP vydání pod jejich vlastním labelem Erebos Productions, který se postupně stával právoplatným labelem, neboť se začal zabývat i vydáváním demosnímků dalších, nejen tuzemských kapel.
V případě nahrávky „Jazz For Jesus“ košických death metalismů PHANTASMA mluvit jako o demu je trochu na hraně. Kapela sama svůj profesionální výtvor nazývala MC albem. Ovšem zatím, co se o vydání jejich debutu postarali Metal Age Productions, tak zde se kapela rozhodla pro samovydání, aby vše měli pevně pod kontrolou a rozhodně se zadařilo. Jenže pro některé fanoušky death metalu byla tato nahrávka zklamáním, neboť postrádala veškerou death metalovou brutalitu. Osobně však považuji tento materiál za hodně povedený a naprosto se ztotožňuji s visačkou atmospheric satanic death metal, kterou se kapela sama ocejchovala.
Pro mnohé asi naprosto neznámá thrash metalová kapela ANXIETY dává na odiv toho roku pětiskladbové demo „Podivná víra“. Zájemci se mohou po této nahrávce poohlédnout pouze ze zvědavosti, protože se nejedná o nic extra závratného. V jejich heavy metalem notně ovlivněné produkci se sice najdou nějaké zajímavé momenty, ale celý materiál se nese v monotónním středním tempu, což vcelku ubírá na zajímavosti. Ale ještě jednou se s ANXIETY setkáme.
Ještě než klatovská kapela PROMISES zakotvila u Metal Breath, vydala, coby naprosto neznámé těleso, bezejmenný ochutnávkový pětilístek doom gothic rocku, který měl hodně co do sebe a díky němu se podařilo kapele na sebe hodně upozornit.

Když jsem v minulém bloudění v tuzemských samovydaných nahrávkách zmínil, že se ještě setkáme s Druid Agency, která plnila spíše funkci managamentu než vydavatelské firmy, tak je to v případě vydání kazety „Perverted Look At The World“ českobudějovických INGROWING. Tento parádní desetiskladbový death grind nářez beru svým způsobem pořád jako demo, i když se ve velmi brzké době dočkalo vydání na CD, coby split s moravskou smečkou DEFRORACE u Leviathan Records. INGROWING následně zakotvili u Shindy Productions, odkud přešli pod Obscene Productions.
No, a když už jsme u toho CD splitka, tak samozřejmě nemůžeme opomenout i kazetové vydání „Dreams Of A Serial Killers“ od brutal death metalové DEFLORACE, které má naprosto luxusně zpracovaný obal. Když se ještě vrátím k tomu splitku, tak, i když mám INGROWING hodně rád, tak tady o pověstný chloupek víc mě dostala právě DEFLORACE.
A ze severní Moravy se přesuneme na Moravu jižní za death metalovou kapelou DESCRUATH, jejíž název patrně něco řekne pouze opravdovým archivistům, což bylo zapříčiněno přístupem kapely, která se nikam netlačila a vše dělala vyloženě pro své potěšení. Jejich demonahrávka „Zápach hnijícího masa“ by se dala označit jako nepůvodní odpad, ale rozhodně není špatný a pohráli si i se zvukem v Shaarku. To, že česky zpívaným textům není vůbec rozumět, se absolutně neřeší, neboť vše, včetně zpěvu, je hnáno hodně do brutálu. I poloprofesionální vydání je hodně povedené, i když trochu jednoduché až kýčovité. Snad pro ten jejich přístup bez nějakých zbytečných plánů a ambicí existovali DESCRUATH relativně dlouhou dobu a ještě se s jednou jejich nahrávkou časem potkáme.
Jedna z pozdějších doom metalových ikon AGONY, jejíž ukončení činnosti není zase tak dávnou událostí se v tomto roce presentovala demosnímkem „Face Of Death“, který má nic moc zastřený zvuk s neurovnaným mixem a spíše než doom metal to připomíná jednodušší ponurý death metal, který snad hlavně díky tomu zvuku neměl moc ambicí zaujmout. Obdobně jednoduše vypadalo i vydání, i když s relativně povedeným obalem. A s AGONY se též ještě setkáme.
Po ne zrovna povedeném debutovém demosnímku z předcházejícího roku vydávají zvolenští UNCONCERN naprosto famózní dílo „Deep In Subconscious“ atmosférického technického death metalu se super zvukem. Už tehdy to měl vydat někdo jako album a i kdyby k tomu došlo až nyní, tak bych se vůbec nezlobil a možná by pár kapel poznalo, že mají k progresivitě hodně daleko s porovnáním s tímto relativně stařičkým materiálem. Škoda pak rozpadu takhle kvalitního tělesa.

No, a rokem 1996 jsme ještě zdaleka neskončili. Než přejdeme na rok 1997, tak nás ještě něco málo z tohoto roku čeká...

Zobrazeno: 1996x

Rock´N´Roll Hell


» Z dějin totálního undergroundu XV (26.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIV (7.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIII (24.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XII (8.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XI (3.6.2013)
» Z dějin totálního undergroundu X (koncerty) (21.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu IX (8.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VIII (samovydávání) (19.4.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VII (18.3.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VI (Attack Of Fire) (15.1.2013)
» Z dějin totálního undergroundu V (Heavy Metal) (29.8.2012)
» Z dějin totálního undergroundu IV (D.I.Y. perly a paskvily) (9.7.2012)
» Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) (28.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu II (13.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu (29.5.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

31.8.2013 (13:45)

Tak jsem si to konečně v klidu celé přečetl, opět jsem se z tohoto dílu, řekl bych už "kultovní série článků na HMB" dozvěděl pár nových informací, a třeba na od těch Inferno si budu muset něco poslechnout, slova chvály na jejich účet jsem už slyšel vícekrát, tak na tom nejspíš něco bude...


Článek | Z dějin totálního undergroundu XV | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist