PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Z dějin totálního undergroundu XIV




Zahraniční dema pod firmou 2

Tak se opět podíváme na nějaké ty šťastnější zahraniční kapely, jímž se poštěstilo mít nějakého toho patrona svatého undergroundu, který se postaral o nějakou tu zajímavou nahrávku bez ohledu na její zvukovou a technickou kvalitu. Kvalitu hudební ponecháme stranou, neb ta je irelevantní a každý z těch dělníků undergroundu vydával nahrávky dle svého nejlepšího svědomí.

Pokud se někdo rád topil v bezradnosti zapadajícího slunce a narazil na poloprofesionálně vydaný demosnímek „Keep The Lonely Trees“ z roku 1997 bulharské doom metalové kapely NIGHTSKY BEQUEST firmičkou Counter Attack, tak může potvrdit, že se ve své době jednalo o jednu z nejlepších melancholicky laděných nahrávek s dívčím zpěvem a to i přes ne zrovna stoprocentní zvuk. Vcelku se nebojím tvrdit, že by tato nahrávka obstála i na té dnešní post doomově laděné scéně. Škoda, že se této kapely neujal někdo navýsost kompetentní a nedonutil ji ty skladby znova nahrát a vydat to jako oficiální album, i když se o tom ve své době i hovořilo.
Oproti tomu jsem si ve své době myslel, že o profi vydání největšího paskvilu se postarali ruští Mortal Dreams Productions. Jenže v té době byly zaběhlé nějaké normy a člověk sám byl poněkud ortodoxnější. To potom kapela GOREGOD se svým avantgardním přístupem elektro industrial death metalu na svým demu „Apocalipse Now“ z roku 1996 neměla moc šancí zaujmout. Jenže z dnešního pohledu se jedná o vcelku zajímavý materiál, který by se možná mezi dnešníma rádoby novátorskýma záležitostma neztratil. Snad jen ten zvuk je poněkud poplatný době vzniku.
Pokud ještě dnes někdo žije v domnění, že undergroundové scény takzvaného třetího světa jsou zaostalé a nemohou konkurovat ani té naší, natož pak té západoevropské, tak už v roce 1997 z tohoto omylu vyváděla malajská firma Nebiula Productions, která v luxusním provedení vydala demo „Into The Medieval Cults“ tamější kapele NEVIRAS. Pěkná profi kazeta a naprosto úchvatný obal, kterej nebyl ani u nás zrovna běžnou záležitostí. Po hudební stránce se jedná o takový ten norský pravěk black metalu, ovšem s takovou tou charakteristickou tváří malajských kapel. V žádným případě se nejedná o žádnej propadák a to ani po zvukový stránce. Tady Malajci dali světu školení z profesionalismu.
Ono když spojily své síly třeba dva labely, jako v případě nahrávky „Blut And Krieg“ německé black metalové kapely MOONBLOOD, pod kterou se podepsali Majestic Union Records a Sombre Records, tak se po vizuální stránce zjevuje luxusní vydání i v Evropě. Jenže tady se naskýtá otázka, jestli se podobného vydání neměla dočkat poněkud zajímavější nahrávka. Ne, že by ten německý black metal byl vyloženě špatný, ale svým způsobem se už ve své době jednalo o poněkud tuctovější záležitost.
O jistý druh profesionality v rámci tehdejších možností se snažil i ruský label Orphic Mountain Productions, kteří pod sebou měli, mimo jiných, domácí kapelu NOAH´S FLOOD, která se skládala pouze ze dvou členů, obsluhujících veškeré elementy. Těm pak vydali dema „Alpenglow“, které se neslo na vlně melodického thrash death metalu a „At The Pillars Of Melcart“, na kterém těch thrash metalových vlivů už poněkud ubylo. Vcelku by se dalo mluvit o hodně povedených zápisech, jenom jako by si protagonisti ujížděli na jakémsi přebustrovaném zvuku, což si myslím, že snižuje jistou čitelnost a zajímavost obou nahrávek.
Negative Records pak ovšem vydali parádní věc „Perverse Tango“ polské kapely PSYCHOTRON. Něco pro milovníky slayerského thrash metalu, ovšem s psychedelickými výlevy a kytarami lehce posazenými do core. Song „Love Has Frozen Down“ je potom nádhernou chuťovkou. Tohle by si i zasloužilo nějaké znovuvydání.
A vcelku povedenou věc pro milovníky středověké atmosféry vydali Dangus Production. Jednalo se o demo „Gime Nugalét“ litevských ZPOAN VTENZ. Dalo by se říci, že se jedná o epický folk metal. Skladby nejsou sice nějak složité, ale mají svého ducha a atmosféru. Skoro celé je to nazpíváno čistými mužskými a ženskými zpěvy v litevském jazyce, což zní nejen zajímavě exoticky, ale především parádně. Další z nahrávek, která by si ve své době zasloužila mnohem více pozornosti.

To potom chudáci kapely, které hrály úplně jinou hudební ligu a musely se spokojit s poloprofesionálnějším vydáním, jako tomu bylo u jugoslávské kapely PSYCHOPARADOX a jejich nahrávky „Through The Labyrinths Of Sleeping Galaxy“. Na to, že se jedná o nahrávku z roku 1996, tak jejich luxusní melodický thrash death je skvost, který zní nebezpečně i dnes a rozhodně by nebylo od věci se po něm poohlédnout. O jeho vydání se postarala tamější firma Energy Recors a do jeho dalšího vydání se angažovali i slovenští Erebos Productions, kteří mu dali i nálepku cass LP.
Oproti tomu profesionálnímu, i když ne nijak luxusnímu, vydání bylo dopomoženo lotyšskou firmou Fiasko Zone ambientně laděnému spolku GDAE a jejich nahrávce „Things: First Story“. Podobná muzika se dost těžko popisuje, tak jen nadnesu, že se nejedná o moc romantickou záležitost, jako spíše depresivně temnou. Takovou malou perličkou profi obalu je, že na už vytištěné logo kapely je dodatečně nalepené ještě jedno, trochu jinak tvarově řešené, což vypadá hodně zajímavě.
Vcelku hodně povedeného profi vydání se dočkala i nahrávka „Blood On The Sky – Blue Of My Sword“ polské kapely NORDEM pod tamějším labelem Ceremony Records. I když se kazeta pyšní visačkou epic viking metal a skutečně má blízko k legendárním Bathory, tak produkce samotná až tak zajímavá není. Celé to postrádá takovou tu epickou atmosféru, o absenci nápadů snad ani nemluvě.
Pro milovníky grindu, a gore grindu zvlášť, tady mám naprostý skvost. V roce 1998 vydali Horrific Records to, čemu se ve své době říkalo prostě cass EP, polské mlátičce REINFECTION pod názvem „The Edge Of Her Existence“. Naprostá sběratelská parádička a vlastně nejluxusnější demosnímek své doby po všech směrech. Hlavně teda ta čtyřskladbová hudební bordelmánie, zakončená předlouhým outrem prostě neumí zklamat ani po těch letech.
Kdežto o zaslouženém profi vydání MC alba „Border Of Misty Times“ ruské death metalové kapely GRENOUER firmou Metal Agen Records se dá i trochu pohybovat. Ne, že by muzika GRENOUER byla vyloženě špatná a i po zvukové stránce je vše téměř v pořádku, ale vše sráží naprostá tuctovost a nepůvodnost. V roce 1998 už Rusko disponovalo i mnohem kvalitnějšími soubory.
Ovšem veškeré pochybnosti o kvalitě litevských HERESIARH jdou naprosto stranou. Vydání kazety „Dragons Of War“, i když teda nijak zvlášť luxusní, byl z mého pohledu omyl firmy Elven Witch Craft. Sice se dá přenést přes trochu řidší zvuk, který v oněch dobách nebyl zase nějakou výjimkou a nechybí zde ani zajímavé nápady, ale jinak se dá mluvit o jakémsi nedodělku se špatnou volbou zpěváků, což je nejvíce cítit u nedotažených ženských vokálních linek, které jsou navíc u této atmo black metalové kapely dominantní.
„Salve Satanas“ je opravdová salva black metalové nenávisti. Nekompromisní extrém bez melodické lítosti. Naprostým blahem mohli z této nahrávky chrochtat všichni milovníci extrémní black metalové scény. Autory této bohovraždy jsou polští HÖRDUR a bombardér rozsévající toto profesionální zlo má jméno Dadgy Music.
Je škoda, že si firma Counter Attack trochu více nepohrála s vydáním dema „Somnus Et Imago Morfia“ bulharské kapely IN SOMNIUS. Nejedná se sice o naprosto dokonalou nahrávku a člověk si může povšimnout i jistých nedokonalostí, či nepřesností, přesto se jedná o naprosto úchvatnou emotivní doom metalovou parádu s velmi povedenou kombinací hlubokého mužského a dívčího zpěvu, jež nebyl tím klasickým soubojem doby krásky a zvířete, i když i nějaké ty death blackové popěvky se zde taky nachází.
Jako o dalším skvostu se dá hovořit o americké kapele MERDE a jejich demáči „Merde“, o jehož vydání v jakémsi profi provedení se postarali Avitchi Records. Po hudební stránce se jedná o brutální death metal technického zaměření, který je při vší té rychlosti a brutalitě až nezvykle melodický.

Snad každý label té doby, který se propracoval až k vydávání CD, začínal jako vydavatel demosnímků. Výjimkou nebyli ani ruští Rest In Peace Productions. Jejich nejvydávanější kapelou byli sice TALES OF DARK NORD, ale v roce 1999 vydali i v poloprofesionální podobě doom metalovou záležitost „Sadness“ ruským náladotvůrcům BLACK FOREST. A jednalo se vyloženě o hodně povedený objev tehdejší doby sedmičlenného ansámblu, který svou hudbou dokázal vtáhnou posluchače do temného dějství černého mrazu.
Pokud bychom se pozastavili u podhoubí pagan black metalu, tak si připomeneme hodně zajímavou finskou smečku FOREVER WINTER a jejich nahrávku „Dark Minstrels“, na které kombinují mrazivou atmosférou black metalu s heavy metalovými postupy a doom metalovou ponurostí. Opravdu parádní kousek, který má ovšem jednu vadu a tou je nevýrazný zvuk, což je škoda. Potom se není taky čemu divit, že Demonion Productions začal tuto perlu v roce 1999 šířit se sice profi obalem, leč na po domácku nahrávaných kazetách. Tady by byl pokus o profi vydání vcelku zbytečný, ale byla by opravdu škoda, kdyby tohle demo nevyšlo vůbec.
Takzvaného cass LP se roku 1999 dočkala portugalská kapela NARGOTHROND pod názvem „Moria“ u tamějších Orofarne Music. Odezvy na toto dílo byly opravdu rozporuplné. Někteří to brali jako naprostou bombu a ti další jako nehoráznej odpad. Jednalo se o hodně svojsky pojatej black metal, který byl na hraně psycho destrukce doom metalu a gore grindu. Prostě nic normálního pro běžné konzumenty zaběhlých šablon a přes svůj svéráz hodně unikátní a povedená záležitost.
Dá se říci, že velké štěstí ohledně propagace a distribuce měla německá kapela IMMORTAL RITES a to díky spolupráci německého labelu Ketzer a litevského Beverina, kteří se podíleli na vydání materiálu „Beyond The Gates Of Pain“ v roce 1999. To, že firmy neinvestovaly do plně profesionálního vzhledu, bylo zapříčiněno ne zrovna stoprocentním zvukem. Přesto se však jedná o kvalitní black metalovou nahrávku s prvky death metalu. Ono pětiskladbové vydání je doplněno ještě o další čtyři songy z live vystoupení z před dvou let. Tento demáč nebyl zdaleka prvním pro tuto kapelu a v budoucnu se dočkala i plnohodnotného CD.

Pokud kapela získala nějakou tu podporu třeba i u sebemenšího vydavatelského subjektu, bylo to velké plus pro distribuci i propagaci demosnímku a mohla mluvit o jakémsi štěstí. Ovšem dá se mluvit i o jisté korupci v undergroundovém světě a kamarádíčkování, což se mohlo odrážet i v kvalitách jednotlivých vydávaných souborů s porovnáním s těmi, jež si své nahrávky vydávaly sami. To samozřejmě vedlo v některých případech i k závisti. Jenže bych to s tou korupcí neviděl až tak horký. Opravdu ta scéna není zase až tak velká, aby nebyla možnost při zvýšené aktivitě v jejím dění, nějaké ty kontakty splašit a navázat i nějaké to přátelství. Potom se není čemu divit, že u těch opravdu aktivních lidiček docházelo k tomu, že se znal každý s každým.

Zobrazeno: 1625x

Rock´N´Roll Hell


» Z dějin totálního undergroundu XV (26.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIV (7.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIII (24.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XII (8.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XI (3.6.2013)
» Z dějin totálního undergroundu X (koncerty) (21.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu IX (8.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VIII (samovydávání) (19.4.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VII (18.3.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VI (Attack Of Fire) (15.1.2013)
» Z dějin totálního undergroundu V (Heavy Metal) (29.8.2012)
» Z dějin totálního undergroundu IV (D.I.Y. perly a paskvily) (9.7.2012)
» Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) (28.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu II (13.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu (29.5.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Z dějin totálního undergroundu XIV | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist