PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Z dějin totálního undergroundu XIII




Samovydávání demosnímků v tuzemsku 2

Tak a budeme pokračovat v brození se tuzemskými demonahrávkami. První díl jsme zakončili rokem 1994, takže budeme pokračovat rokem následujícím a nebudeme to zdržovat, neb nás toho čeká opravdu ještě hodně.

1995

Rok 1995 opravdu nelze začít ničím jiným, než skvostem nejskvostovatějším. Absolutně nepřekonatelným demosnímkem „Thots“ avantgardních doom metalistů z Brna FORGOTTEN SILENCE. Tady budou patrně někteří později narození trochu zmateni, neb se patrně s touto luxusní nahrávkou setkali v podobě CD. Pravdou ovšem je, že o prvotní vydání na luxusní profi kazetě se postarali samotní členové kapely, i za cenu živoření o chlebu a vodě. Teprve potom se o vydání v CD formátu postaral Čurby z Obscene Productions. Před nedávnem došlo ke znovuvydání tohoto nadčasového skvostu s naprosto novým obalem. Pokud někdo vlastní původní CD vydání, tak se může pyšnit neskutečnou sběratelskou perličkou a to nemluvím o kazetovém formátu. Těm, jež prozatím neměli tu čest se s tímto geniálním dílem seznámit, vřele doporučuji to napravit.
Milovníkům brutal death grindových marastů nebude jméno košické sebranky NOMEN MORTIS neznámým pojmem a je škoda, že před nedávnem natrvalo ukončili svoji činnost. Ti v tomto roce vydali naprosto bravurní osmiskladbový zásek „Twilight Of Humanity“, který žádného z milovníků bestialit nemohl zklamat. Zvuk je sice poněkud zastřený, ale jinak se jedná o parádní brutalitu od začátku do konce. S profi vydáním si NOMEN MORTIS sice zrovna hlavu nelámali, ale kazetu opatřili pěkným temným barevným obalem, do něhož ještě dodatečně vložili oxeroxovaný list s texty. Mám dojem, že až v mnohem pozdějších dobách se této nahrávce dostalo cti stříbrné placičky, i když jen jako bonus.
Zato Ostraváci PUNISHMENT vydali své demo „The Future Throught“ na profi kazetě, ale ta byla paradoxně zkrášlena relativně jednoduchým černobílým xerox obalem. Pokud někdo tuto kapelu nezaznamenal ve svým hledáčku, tak si z toho zrovna těžkou hlavu dělat nemusí. Po hudební stránce se jedná o trochu až moc obyčejný thrash metal s českými texty a poněkud nevýrazným vokálem. Tady je potom zajímavostí, že toto demo nazpíval člověk, který se později stal trochu známější pod přezdívkou Maestro v atmosferické black metalové kapele ASTRAL.
Jako o hodně povedené nahrávce se dá mluvit o třetím demu „Introspection“ od death metalových DECAY. Ti prostě zráli jak víno a snad nikoho z milovníků death metalu tímto svým počinem nemohli zklamat, i když si spíše než na brutalitě zakládali na propracovanosti kompozic. Však se s nimi ještě setkáme.
Death metalový veteráni D.M.C. vypustili do světa své druhé demo „The Solecism“, které je na rozdíl od debutu mnohem rychlejší, živelnější a plný agresivity. Té změny si mohli povšimnou tehdejší fanoušci zejména u dvou znovunahraných skladeb.

Patrně asi jen málokdo si bude pamatovat jihočeskou kapelu BONE ORCHARD. Ti v roce 1995 vydali povedené doom metalové dílo „Moonwards“. Sice se dá mluvit o tom, že této nahrávce něco málo chybělo k pomyslné tuzemské první lize doom metalu, ale kvalitní zvuk made in Barbarella zaručoval příjemný poslech a je vcelku škoda, že kapela zmizela ze scény tak rychle. Pod profi vydání se sice podepsala Druid Agency, vedená příjemnou slečnou, ale jednalo se spíše o managament než o vydavatelskou firmu a ještě se v našem putování s Druid Agency setkáme.
Samotného by mě zajímalo, do jaké míry se dá mluvit o materiálu „Tears Of The Unborn“ od slovenských APOPLEXY jako o druhém demosnímku. Svého času se o něm mluvilo jako o debutovém CD, ale tak nějak jsem jeho vydání nepostřehl, stejně tak jako vytracení se kapely ze scény. A musím říci, že v jejich případě je to nehorázná škoda, neboť produkovali kvalitní technický death metal a materiál na této nahrávce obohatili i o romantické akustické skladby. Jediné, co by se dalo vytknout, je ne příliš dynamický zvuk, ale to je opravdu jen detail. Profi obal kazety je sice opatřen visačkou promotape, ale kdo by v té době investoval peníze do profi kazety jako do promáče.
Oproti tomu se jako promo opravdu tváří demo „Quo Vadis“ pražské thrash metalové formace RIGOR MORTIS. Pět skladeb, z toho dvě ze živáku, je opatřeno jednoduchým xerox obalem, ovšem se všemi náležitostmi včetně textů. Po hudební stránce se pak jednalo o trochu ponuřejší thrash metal, vcelku dobře poslouchatelný. Ani mi nevadil onen vokál, o kterém kapela tvrdila, že není až tak dobrý. Za tím účelem sháněli sólového pěvce, ale namísto jeho nalezení se vytratili ze scény.
Jako o promu se dá mluvit o nahrávce „Prach na očích“ dnes už vcelku i ve světě známých deathmanů PANDEMIA. Tehdy se ještě jednalo o takový jednodušší melodický death metal, který se ovšem ve své době dobře poslouchal. S kapelou PANDEMIA se ještě setkáme v kapitole o vydávání splitkových kazet.
Druhé demo „Dischord“ vychází i thrash metalovým COLPORRHAPHIA, jež si v pozdějších dobách z důvodů lepší zapamatovatelnosti názvu kapely zkrátili název na COLP. Demo je doslova nabito agresivní třaskavinou. Ačkoliv si kapela vydala v originálním provedení nahrávku sama, tak o její reedici se postaral Shindy Productions.

Slovenské SANATORIUM zná dnes taky patrně celý brutal death metalový svět. Ovšem v roce 1995 svou nahrávkou „Subculture“ teprve debutovali. No, a ne že by už tenkrát nebyli řádně brutální, ale jejich death metal se nesl spíše v klasičtější formě se sklony k melodičnosti. I přes ne stoprocentní zvuk se už tehdy dala vystopovat další nadějná kapela ze Slovenska. I když teda popravdě řečeno, tehdy lezly odtamtud snad vyloženě pouze nadějné kapely. Pod typickým D.I.Y. vydáním s xerox obalem se sice podepsala firma Erebos Productions, ale osobně to beru jako samovydání, neboť ta spojitost labelu a kapely byla více než viditelná.
To ovšem slovenští bratři INSEPULTUS pojali svoji třetí nahrávku „Considerations“ už o dost profesionálněji a vydali ji jako čtyřskladbové kazetové EP s veškerým dostupným luxusem. Sice se proslýchalo něco o chystaném debutovém CD, ale INSEPULTUS jako by se spíše vytratili ze scény. Což byla vcelku škoda, neboť jejich techničtěji pojatý death metal měl opravdu co říci.
Pokud bych měl mluvit o nějakém skvostu na poli extrémního undergroundu v tomto roce, tak je jím jednoznačně nahrávka „Evilive“ brutalistů DEAF AND DUMB. Naprosto luxusní porce extrému, která měnila pohled na tento druh umění. Dokonce i super profi vydání umocňuje radost z vlastnictví takovéto perly. Škoda potom, že jejich split CD s IMPERIAL FOETICIDE u Epidemie Records bylo jejich písní labutí.
Zvolenská kapela UNCONCERN debutovala nahrávkou „Heart-Fai-Lure“, kterou nebezpečně pohřbíval mizerný zvuk. Ovšem kombinace death metalu, grindu a doom metalu dávala tušit vzniknutí nové zajímavé kapely, což se v budoucnu projevilo jako tušení správné a ještě se s UNCONCERN setkáme.
V západních Čechách existovala kapela BLACKMAILERS, která taktéž téhož roku debutovala. Jenom jejich demosnímek „Člověk“ se nese v thrash metalových vodách s trochou příchutě hard coru. Pohodově poslouchající se muzika, o které ovšem kapela musela tušit, že s ní moc velkou díru neudělá a podle toho vypadalo i klasické demáčové vydání. I s BLACKMAILERS se ještě setkáme.

Západočeští MORBID SILENCE byli na naší scéně z mého pohledu poněkud opomíjenou kapelou a není tedy divu, že sklízeli mnohem větší úspěch v sousedním Německu. Tak ono to možná bude i tím, že u nás atmosférickému death metalu, jímž se presentují i na čtyřskladbovém demosnímku „Darkness“, nebylo příliš přáno sluchu. MORBID SILENCE si ten death metal prostě hráli po svém a rozhodně ne špatně. Kam se tedy potom vytratili po vydání split CD u německé firmy už zůstane malou záhadou. V každém případě se dá o tomto demosnímku mluvit jako o kvalitně odvedené práci i po stránce profi vydání.
O tom, že se i česká black metalová scéna počala zvedat o level výše, mluví i naprosto skvostná nahrávka „For Blood Is Life…“ českobudějovických ISACAARUM. ISACAARUM jsou pojmem i na dnešní scéně, jenže tehdy v poněkud jiné sestavě stvořili naprostou impozantnost náruživého melodického black metalu, kterou i dnešním blackers lze jenom doporučit. Do té doby v Čechách nic podobného nebylo a dodnes to marně hledá schopnou konkurenci. To, že takovýto skvost se super zvukem měl i profi balení, bylo ze strany fans jen vítáno. I když současnou podobu ISACAARUM uznávám, tak říkám, že toho původního ISACAARUM bylo opravdu škoda. Vlastně se konalo už jen split EP se SORATH a po odchodu zpěváka skončilo ono období black metalu.
A pozadu teda nezůstávali ani zmiňovaní black metalový SORATH z Plzně, kteří svou nahrávku „Matache Chavala“ pojali též velkolepě od zvuku až po vydání samé. Možná někoho zaráží, že o tomto materiálu mluvím jako o demu, když vyšel u Pussy God Records v podobě split CD s mystiky UNCLEAN. Jenže kazeta samotná byla na světě přeci jenom o něco dříve. No, a se SORATH se rozloučíme, neboť poté následovalo debutové album pod Leviatan Records.
AVENGER si vydávají druhou studiovou nahrávku pod názvem „The Black Zone“, která je po kladně přijatém debutu posouvá opět o něco dál. To, že šlo AVENGER především o šíření jejich nahrávek, pak svědčil fakt, že pokud jste měli zájem o toto demo i o debut, tak jste zbytečně neplatili za dvě kazety, ale mohli jste si napsat o obě dema nahrané na jedné kazetě. Obě dema se roku 2009 znovu potkala na společném vinylu vydaného u Doomentia Records.

Novojičínské RITUAL má patrně mnoho fans zaškatulkované jako black metalovou kapelu, ale debutový demosnímek „In Nomine…“ z roku 1995 je temně death metalovou záležitostí s klávesami. Samozřejmě, rouhavá atmosféra nejde zapřít, ale k budoucí podobě má tato nahrávka hodně daleko. Teď nemám na mysli kvalitu muziky, neboť tento druh death metalu vcelku lahodí mému uchu, ale přímo budoucí směřování. Mimo to, zvuk made in Barbarella je hodně povedený, což se nedá tvrdit o zvuku jejich debutového CD, které vyšlo pod Leviathan Records. I když obal kazety by se po grafické stránce dal zvládnout i lépe, tak přímo kazeta s pentagrami vypadá fakt dost dobře.
Velké plány se svojí demoparádou „Dark Days“ měli patrně DEATH SENTENCE, neb opatřili své vydání profesionální vizáží. Sice tedy zapomněli na nějaké ty kontakty a další informace v obalu, ale to jsou vcelku nepodstatné maličkosti. Mnohem podstatnější je, že se jedná o kvalitní death doom metal, který umí potěšit srdce labužníka. Mnozí pamětníci tedy patrně uvítali CD reedici od Leviathan Records, kde jim vyšlo i debutové album „The World Despires“.
No, a aby si někdo nemyslel, že v roce 1995 vycházely jenom dobré věci, případně alespoň slušné, tak si na závěr tohoto roku dáme záležitost méně povedenou, o které i samotná kapela tvrdila, že se jedná o nepovedenost a to nejenom po zvukové stránce. Jedná se o bezejmenné demo black metalové kapely INFLAMMATION, které má ke kvalitě opravdu daleko, i když tedy musím říci, že i v zahraničí vznikaly podobné nahrávky. Jenže nechvalme dne před večerem. S INFLAMMATION se ještě setkáme a to v úplně jiném světle temnoty.

Tak jsme probrali rok 1995 a jen schodou okolností nám to dalo na celou kapitolu, což se nám již nepoštěstí, neboť v ročnících následujících bude nahrávek přibývat, aby v pozdějších dobách kazetových demosnímků počalo pod nátlakem vymoženosti demo CD-r zase ubývat.

Zobrazeno: 1913x

Rock´N´Roll Hell


» Z dějin totálního undergroundu XV (26.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIV (7.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIII (24.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XII (8.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XI (3.6.2013)
» Z dějin totálního undergroundu X (koncerty) (21.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu IX (8.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VIII (samovydávání) (19.4.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VII (18.3.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VI (Attack Of Fire) (15.1.2013)
» Z dějin totálního undergroundu V (Heavy Metal) (29.8.2012)
» Z dějin totálního undergroundu IV (D.I.Y. perly a paskvily) (9.7.2012)
» Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) (28.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu II (13.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu (29.5.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Z dějin totálního undergroundu XIII | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist