PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě II




Když se řekne název alba, ať už se jedná o klasický hard rockový opus ze sedmdesátých let nebo o megabrutální grindcore, první, co se vám mnohdy vybaví, je obal onoho alba. Ano, schválně se zamyslete, jestli jste si třeba někdy desku koupili jen kvůli obrázku na předním obalu, aniž byste byli seznámeni s hudebním obsahem, který vás čeká uvnitř. Já za sebe musím říct, že jsem to už párkrát udělal, kresba na obalu mě prostě uchvátila natolik, že jsem si to musel koupit ať to je, co to je. Jasně, nahrávky byly po spoustu let vydávány na nenahraditelných vinylových deskách, které byly pomalu ale jistě na přelomu 80. a 90. let vytlačeny malinkými CD nosiči, kde jsme si obal už tak vychutnat nemohli. Nebojím se říct, že tyto doby jsou pomalu ale jistě za námi a právě dnes, v době znovuzrození gramofonových desek mě napadlo udělat krátký seriál, ve kterém bychom si řekli alespoň kusé informace o nejznámějších autorech, kteří se na tvorbě obalů rockových nebo metalových desek jakoukoliv měrou v minulosti podíleli či dodnes podílí.

Jako prvního hosta do naší dnešní přehlídky umělců tu máme hudebníka a malíře, který si říká ANDREI BOUZIKOV a je spjatý i s českou scénou. Ptáte se jak? Odpověď dostanete za malý moment. Už jako baskytarista hardcorové smečky Deadfall, tento původem běloruský umělec, který v roce 1996 emigroval do Spojených států, začal zhruba kolem roku 2005 pracovat na svých prvních obalech, kterých do současnosti vytvořil neuvěřitelný počet. Mezi jeho první výtvory patří například EP "The Time Lord" od doomových Pagan Altar, ale svého věhlasu dosáhl až po několika letech, kdy se trochu vzhlédl ve stylu fenomenálního Eda Repky a vytvořil kresby na obaly thrashových seskupení, nejdříve "The Art of Partying" a "Massive Aggressive" od Municipal Waste a pak i "Annihilation Process" od brazilského Violatoru. Za zmínku z jeho tvorby určitě stojí i druhá deska progresivních thrasherů Vektor a jejich "Outer Isolation" nebo dva roky stará "Forever Abomination" od Skeletonwitch.

Abych konečně odpověděl i na otázku, kterou jsem položil na začátku – proč je Andrei spjat i s českým podzemím – je to jednoduché - kreslí i pro dvě tuzemské smečky, konkrétně jsme jeho práci mohli vidět na obalu vinylové verze "Feast of Anger/Joy of Despair" od kultovních Avenger nebo na úžasném obalu "Umění strachu" od Lahar. Jako další zajímavé výtvory z jeho sbírky bych ještě uvedl desku od Cripple Bastards – "Frammenti Di Vita" nebo obal k "Ear Piercing Thrash" od Bio-Cancer.

Pojďme dále, tentokrát opět z trochu jiného soudku. Po poměrně dlouhé době mě opět oslovil další umělec, tak trochu renesanční člověk - JOHN BAIZLEY, zabývající se nejen tvorbou vlastních obrazů, obalů ale i vlastní progressive/sludge metalovou kapelou Baroness, ve které obsluhuje kytaru a zpívá. Pochází z Georgie a na svědomí má řadu geniálních obalů. Johnovy malby jsou prostorově velmi složitě rozloženy a obvykle nakresleny s ohromným množstvím detailů. Autor často využívá jakési ikonické nazírání na plátno, teplé barvy a ezoterické prvky. Na převažující polovině jeho obalů naleznete ženskou postavu, která podobně jako u Alfonse Muchy, který je pro něj mimochodem prokazatelně velkým vzorem a studnicí inspirace, stylizovaná tak, aby vyprávěla příběh celého díla. Na jeho secesně laděné obrazy můžeme narazit kromě jeho domovských Baroness i na obalech obou dvou desek black/punkové chásky Kvelertak, na "Phantom Limb" od Pig Destroyer, dále pak John vytvořil obálky ke "Static Tensions" od americké sludge metalové Kylesy a stejně jako Andrei Bouzikov i on kreslil pro Skeletonwitch, konkrétně můžeme jeho výtvor vidět na druhém albu "Beyond The Permafrost" z roku 2007.

Nyní se opět vrátíme o řadu let zpět a budeme se věnovat THOMASI HOLMOVI, malíři a ilustrátorovi ze švédského města Mälmo. Jemu se za více než 30 let činnosti ve svém oboru podařilo pracovat snad ve všech odvětvích, které se zabývají malířstvím. Když King Diamond hledal v roce 1983 vhodného malíře, který by pro první album Mercyful Fate – "Melissa" stvořil obal, byl Thomas se svým typickým použitím olejových barev tím vhodným malířem. Během následujících let nevytvořil jen obaly pro Mercyful Fate a pro Kinga Diamonda, ale i pro řadu dalších interpretů. Tu čest měli například celkem neznámí, britští heavy metalisté Spartan Warrior, jejichž eponymní druhé album se může pyšnit tím nejlepším, co Holm za svou kariéru nakreslil. V posledních letech spolupracuje tento autor převážně s domácími, švédskými kapelami, jako jsou black/thrashoví Nifelheim nebo heavy metalový Wolf. Jeho obaly patří k těm, které vždy bezpečně poznáte hned na první pohled.

JOE PETAGNO, to je veterán mezi ilustrátory. Kreslit začínal už v sedmdesátých letech a jeden čas spolupracoval i s věhlasnou trojčlennou grafickou skupnou Hipgnosis, která se zabývala tvorbou obalů pro rockové interprety, například Led Zeppelin, Pink Floyd nebo Genesis. Sám Joe během let 1974 až 1975 vytvořil obaly k deskám "Rampant" od Nazareth a "Soap Opera" od The Kinks. Ale nepředbíhejme, tohle všechno budeme probírat ve třetím dílu, který bude tomuto trojlístku celý věnován. Zlom pro Petagna pak nastal právě v roce 1975, kdy se seznámil s Lemmym Kilmisterem z právě vzniknuvších Motörhead a vytvořil Snaggletootha, postavičku, kterou určitě moc dobře znáte, ani nevíte jak. Ano, jednalo se o památnou hlavu s pankáčem z ostrých hřebů, se zuby vyčnívajícími skrz obrovské rohy a s řetězem za ně pověšeným. Tím to však neskončilo, protože Motörhead se slibně rozjížděli a téměř všechny obaly jejich slavných desek má na svědomí právě tento fousatý sympaťák, který letos 1. ledna oslavil své 65. narozeniny. Jen namátkou můžeme zmínit eponymní "Motörhead", "Overkill", "Orgasmatron" nebo o něco mladší "Sacrifice".

Následný vzestup kapely zapříčinil i větší žádanost umělce, který zhruba v letech 1985 až 1995 vytvořil řadu obalů pro později známé soubory. Opět namátkou Paradox - "Product of Imagination" z roku 1987, "Future World" od Pretty Maids nebo "Starfire Burning upon the Ice: Veiled Throne of Ultima Thule" od blackových Bal-Sagoth. Z novějších výtvorů, co nám tento nesmrtelný ilustrátor nakreslil, jmenujme alespoň "Conquerors of Armageddon" od Krisiun a i "Headless Ritual", zcela novou desku od Autopsy, která vyjde letos 24. června a bude rovněž obsahovat jeho obal.

Dnešní pětici autorů bude doplňovat ELIRAN KANTOR, dnes stále žádanější Izraelec, žijící v Německu. Ve svých 28 letech má za sebou už více než 70 vydaných desek s jeho kresbami a spolupráci s takovými veličinami, jako jsou Testament, Sodom, Athiest nebo Mekong Delta. Eliran kromě tvoření nových obalů pořádá i regulérní výstavy svých děl, v Německu se velmi rychle stává více a více populárním. Sám jsem měl možnost jednu z jeho výstav navštívit a za sebe musím říct, že jeho díla se mi skutečně líbí. Mají neskutečnou hloubku, ale zároveň jsou prokresleny až na plátno neskutečným množstvím detailů. Od roku 2006, kdy Kantor tvoří, za jeho nejlepší práce považuji obal ke comebackové desce Athiest – "Jupiter", poslední album Testament – "Dark Roots of Earth", dále "Last Night of Solace" od Essence, kteří ho pro mě zcela nepochopitelně schovali do nevkusné papírové krabičky, nebo zcela výjimečný obal "In War And Pieces" od Sodom z roku 2010, na který se můžete dívat pořád, ale vždy tam najdete něco nového, čeho jste si doposud nevšimli.

Nezapomeňme zmínit ani další interpety, kterým Eliran Kantor pomohl vytvořit nepřehlédnutelný obal: například předposlední deska Master Paula Speckmanna – "The Human Machine", obě desky exotického Advent of Bedlam z Kostariky, šílení Dublin Death Patrol v čele s Chuckem Billym a Stevem Souzou za mikrofony či "Hindsight" – kompilaci prvních dvou desek znovuzrozených Anacrusis. Z těch nejnovějších alb zmiňme například "Darkest White" od Tristanie, "The Divinity of Purpose" od Hatebreed nebo "Skull" od Evile – to vše je prací jednoho moc šikovného člověka, za jeho geniální metalové obaly mu patří velký dík.

Pokud byste se na tvorbu některého z autorů chtěli podívat zblízka, doporučuji navštívit jejich internetové stránky, kde naleznete ve většině případů kromě jejich portfolia, i kontakty a další užitečné informace.

Andrei Bouzikov: http://tankcrimes.com/aboo/illustration
John Baizley: http://aperfectmonster.com
Thomas Holm: http://thomasholm.se
Eliran Kantor: http://www.elirankantor.com
Joe Petagno: http://www.petagno.dk

Zobrazeno: 1570x

cermi-cermak


» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě IV (19.11.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě III (2.9.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě II (12.6.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě (29.5.2013)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě II | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist