PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě




Když se řekne název alba, ať už se jedná o klasický hard rockový opus ze sedmdesátých let nebo o megabrutální grindcore, první, co se vám mnohdy vybaví, je obal onoho alba. Ano, schválně se zamyslete, jestli jste si třeba někdy desku koupili jen kvůli obrázku na předním obalu, aniž byste byli seznámeni s hudebním obsahem, který vás čeká uvnitř. Já za sebe musím říct, že jsem to už párkrát udělal, kresba na obalu mě prostě uchvátila natolik, že jsem si to musel koupit ať to je, co to je. Jasně, nahrávky byly po spoustu let vydávány na nenahraditelných vinylových deskách, které byly pomalu ale jistě na přelomu 80. a 90. let vytlačeny malinkými CD nosiči, kde jsme si obal už tak vychutnat nemohli. Nebojím se říct, že tyto doby jsou pomalu ale jistě za námi a právě dnes, v době znovuzrození gramofonových desek mě napadlo udělat krátký seriál, ve kterém bychom si řekli alespoň kusé informace o nejznámějších autorech, kteří se na tvorbě obalů rockových nebo metalových desek jakoukoliv měrou v minulosti podíleli či dodnes podílí.

Prvního umělce, kterého jsem si jako vhodného adepta napsal do svých poznámek, představuje ANDREAS MARSHALL - kreslíř, ilustrátor ale i režisér a scénárista, pocházející z německého Karlsruhe. Jeho prvotinou byl komiks, vydávaný v průběhu let 1981 a 1982. Později se Andreas proslavil jako autor řady nesmrtelných obalů pro zejména teutonické kapely, namátkou zmíníme třeba Blind Guardian a jejich alba "Tales From The Twilight World" nebo "Somewhere Far Beyond". Ve druhé polovině 90. let pak vytvořil obaly i dalším věhlasným hudebníkům jako jsou Running Wild, Udo Dirkschneider, Rage nebo HammerFall.

Nesmrtelné se staly i jeho obaly pro thrash metalové smečky – Sodom a jejich kultovní "Agent Orange", nebo o rok mladší "Better Off Dead" je taktéž Marshallova práce. Obal ke "Coma of Souls" od Kreator je rovněž jeho dílem a této thrashové ikoně zrežíroval i videoklip ke skladbě "People of The Lie". O čtrnáct let později se mimochodem dopracoval dokonce ke svému prvnímu celovečernímu snímku, a to k hororu Tears of Kali. Minulý rok měl zase premiéru jeho další film pojmenovaný Masky... ale teď už zpět k Marshallovým, s hudbou souvisejícím činnostem.

Co se týče death metalového žánru, tak i zde má řadu zářezů, namátkou můžeme zmínit například první dvě desky Immolation, památnou "Dawn Of Possession" z roku 1991 a o pět let mladší "Here In After", dále pak vytvořil obal pro třetí studiovku amerických zabijáků Obituary – úspěšnou a kritikou dobře přijatou "The End Complete" z roku 1992, s kapelou Obituary navíc znovu navázal spolupráci a všechny tři jejich alba vydaná po návratu na scénu v roce 2003 jsou taktéž jeho díly. Za zmínku stojí i fakt, že i In Flames nebo Dimmu Borgir se mohou pyšnit tím, že ve své diskografii mají desky, jimž vizuální podobu vtiskl právě Andreas Marschall.

Na Andrease Marschalla dnes ještě trochu navážeme, protože nyní se budeme bavit o jeho kolegovi, dalším zástupci od našich severozápadních sousedů, bude jím SEBASTIAN KRÜGER. Ne, není to ten Krüger, kterého znáte z Noční můry v Elm Street, ale jeho obrazy se onomu hororovému snímku vcelku podobají. Tento pán proslul nejen svými karikaturami, ale hlavně díky svým kresbám na obalech německých thrasherů Tankard, převážně ve druhé polovině osmdesátých let. Jeho rukou vznikly takové klenoty jako "Chemical Invasion", "The Morning After", "Two-Faced", ale také "Eternal Devastation" od Destruction nebo obal australského polo-sólového projektu Hobbs Angel of Death. Nejznámější z jeho vždy vtipných, ale zároveň nebezpečně vyhlížejících, obrazů se objevili i na obalech "Port Royal" od Running Wild nebo na živé nahrávce "Mortal Way Of Live" od Sodom z roku 1988. Za zajímavost lze pokládat i fakt, že Sebastienova kresba se objevila i na nemetalovém albu, jednalo se o ambient/techno punkové seskupení proYact a jejich nahrávku "You Don’t Need Drugs" z roku 2005. Zkoušel jsem si to tedy pustit... a hlavně neudělejte stejnou chybu jako já, protože to, co se na mne vyvalilo po spuštění tlačítka play, byla totiž opravdová hrůza!

DAN Mc PHARLIN – fotograf a hlavně malíř, známý pro svoje obrazy s vesmírnou, nebo sci-fi tématikou, jeden z představitelů neocivilismu, je třetím umělcem, který mě velice zaujal a proto se o něm dnes budeme taktéž bavit. Na jeho fotografiích a obrazech se často setkáváme s abstraktními motivy, často různými stroji a to hlavně létajícími loděmi, nebo futuristicky vyhlížejícími přírodními výjevy. Tím se značně odlišuje od obou doposud zmíněných pánů. Od poloviny roku 2010 spolupracuje se stoner/heavy metalovou kapelou The Sword, pro něž nakreslil například obal pro album "Warp Riders" z roku 2010. Dalším umělcem, pro kterého Mc Pharlin kreslil, je Mr. Chop, občanským jménem Coz Littler, tvořící převážně instrumentální jazz/progressive rock ovlivněný elektronikou. Za zmínku stojí i jeho práce pro nahrávky Dereka Vincenta Smitha, rovněž amerického umělce, známého pod pseudonymem Pretty Lights, jehož tvorba se dá charakterizovat jako dubstep/elektronická hudba ovlivněná trochou soulu, funkem ale i klasickým jazzem.

PAUL ROMANO je dalším ze zajímavých umělců, kteří v posledních letech přispěli nějakým svým výtvorem na obal nejedné metalové kapele. Paul pochází z Philadelphie, kde vystudoval akademii výtvarných umění a od roku 2008 má dokonce svou firmičku nazvanou Workhardened, zabývající se tvorbou různých grafických materiálů. Řada z vás si určitě ráda poslechne v posledních letech velmi ceněný progressive/sludge metalový Mastodon, jehož je Paul řekněme dvorním umělcem a vytvořil obaly pro všechny jejich nahrávky, které od jejich vzniku do současnosti vznikly. V roce 2005 navíc navázal spolupráci i s floridským metalcore/thrashovým kvartetem Trivium, jimž vytvořil obaly ke třem studiovým počinům.

Posledním člověkem, o kterém se dnes budeme bavit je KENT MATHIEU z Kalifornie. Ten se dokázal zviditelnit hned svojí prvotinou, kterou byl obal na vinylovou verzi druhého alba Exodus – "Pleasures of The Flesh" z roku 1987, v témže roce svoje malířské schopnosti uplatil i při práci pro debutní album Heathen – "Breaking The Silence". Obecně známý v metalové komunitě se ale stal až jako autor obalů pro death metalové Autopsy. Jejich alba "Severed Survival" z roku 1989 a "Acts of The Unspeakable" z roku 1992 se honosí právě jeho malbami.

Za zmínku stojí i jeho spolupráce s thrashovou kapelou Forbidden, které Mathieu vytvořil až na jedno album všechny obaly. Nesmíme zapomenout ani na brilantní "By Inheritance" od dánských Artillery, EP "The Eyes of Horror" od amerických Possessed nebo "Rocks Your Liver" od crossover thrasherů Verbal Abuse, které jsou, stejně jako mnoho dalších zde nezmíněných titulů, taktéž ozdobeny osobitými a památnými kresbami vytvořenými talentovanou rukou Kenta Mathieua. V současnosti se Kent věnuje kromě tvoření obalů k deskám i dalším velmi zajímavým činnostem – 3D kresby a kresby vytvořené za použití fosforeskujících barev, jsou úplně něco nového a jedinečného. Rozhodně nezapomeňte navštívit mistrovy, mimochodem moc pěkně udělané, internetové stránky, kde naleznete řadu z jeho hlavně soudobých děl. Odkaz naleznete úplně dole, na konci textu.

Pokud byste se na tvorbu některého z autorů chtěli podívat zblízka, doporučuji navštívit jejich internetové stránky, kde naleznete ve většině případů kromě jejich portfolia, i kontakty a další užitečné informace.

Andreas Marschall: http://marschall-arts.com
Sebastian Krüger: http://www.sebastiankruger.com
Dan McPharlin: http://www.flickr.com/people/danmcp
Paul Romano: http://www.paulromanoworks.com
Kent Mathieu: http://uvart.com

Zobrazeno: 1846x

cermi-cermak


» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě IV (19.11.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě III (2.9.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě II (12.6.2013)
» Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě (29.5.2013)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

18.12.2013 (21:46)

Pro mě je obal taky důležitou součástí alba. Proto mám rád originální alba a ne nějaké "vypáleniny". Formát "asfaltu" je sice nádherně velkej, ale formát CD je přeci jen skladnější. Díky obalům BURZUM jsem se dostal k Theodoru Kittelsenovi, kterej se stal mím nejoblíbenějším malířem.


29.5.2013 (17:57)

Těšíme se


29.5.2013 (17:08)

Děkuji další díl určitě bude, a určitě nebude sám jinak, jak správně podotknul CR, tak o výborném Deatherovi bude určitě ještě taky řeč


29.5.2013 (16:57)

pěkný článek, bude i 2.díl??


29.5.2013 (14:38)

Výborný článek. Musim zde také upozornit na skvělou práci Jardy "Deather" Bezruče (malíř, grafik a vydavatel zinu In Deed Hell).

http://www.indeedhell.com/index2.html


Článek | Výtvarné umění v rockové a metalové hudbě | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist