PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Z dějin totálního undergroundu XI




Samovydávání demosnímků v tuzemsku 1

Jak už jsem naznačil v kapitole o pravěku samovydávání tuzemských demonahrávek, začneme se brodit bahnem tuzemských demáčů. Ten, kdo dění podzemní scény sledoval, nelitoval peněz ani času, obrážel koncerty, dopisoval si s polovinou republiky a s tou druhou se vídával na koncertech a festivalech, tak ví, že naše scéna nabízela nespočet kapel a jejich nahrávek. Pro ty později narozené pak může být zajímavé to, že v této obsáhlé kategorii rozdělené do několika kapitol budou narážet i na jména známá ze současnosti. Ale samozřejmě se budeme věnovat i kapelám, jež toho příliš nezažily, přesto po sobě nějaký otisk v podobě nahrávky zanechaly. Nebudeme poukazovat pouze na skvosty, ale podíváme se na veškerý možný dostupný materiál. I naše scéna, mimo kvalitních souborů, nabízela i soubory, respektive nahrávky průměrné i podprůměrné. Každý muzikant i kapela nějak začínali a vzhledem k tomu, že se zde budou některá jména opakovat častěji a to i těch, jež dodnes fungují, tak si eventuelně můžete udělat jakousi posloupnost vývojové linky. Jelikož Češi a Slováci sdíleli jeden státní útvar, po jehož rozdělení se pro undergroundovou scénu, s výjimkou dražšího poštovného, vůbec nic nezměnilo, tak nebudu ani zde tyto scény rozdělovat. Rozhodl jsem se o jakousi časovou posloupnost, ve které si vzhledem k počtu nahrávek v jednotlivých ročnících můžete povšimnout i toho, jak se postupně scéna rozrůstala až k bodu jisté přesycenosti a následnému dalšímu vývoji, kdy underground přestal být v relativní ilegalitě a kdy technické vymoženosti i finanční možnosti vytlačily kazetový formát na okraj zájmu, jež nahradily demo CD-r, ne–li rovnou alba, o kterých se do té doby tvrdilo, že musí být zasloužená.

Rok 1992

Legendární záležitostí se jeví z dnešního pohledu kultovní demo „R.U.Dead?“ znovu zrozené kapely INSANIA, jež se po bezpečnostní anabázi pod názvem SKIMMED vrátila k původnímu názvu. Šlágry jako titulní „R.U.Dead?“, či „Attack On Osgiliath“, „Under Ground“, „Clouds“ a „Vertigo“ budou už patrně nesmrtelný a nebylo tedy divu, že se po reinkarnaci jednalo o demo první a zároveň poslední. Pozdější vydání tohoto skvostu v CD formátu u Střílek Records bylo jen vítáno, stejně jako sběratelé vinylů uvítali nedávné vydání na asfaltu u Bažiny.
Dříve, než vznikla nebezpečná doom metalová naděje BLACK HEAVEN, existovala jako její předchůdce kapela DAMNATOR, jejíž druhý demosnímek „Dissenter“ se tehdy ještě nesl na vlně death metalu s příchutí thrash metalu, na kterém kapela začínala. Demo sice není nijak zvlášť objevnou záležitostí a dalo by se zařadit mezi spousty tuctových, přesto nijak zvlášť neuráží.
Patrně nikomu z fanoušků extrémní metalové scény není neznámé jméno MELANCHOLY PESSIMISM a nejspíše neuvítali nedávné prohlášení kapely o ukončení činnosti s velkým nadšením. O tom, že kapela oplývala vražedným temperamentem už ve svých počátcích, mluví i demo „Melancholy Pessimism“, jež bylo ve své době luxusní pětiskladbovou kolekcí (intro nepočítám) masivní brutality. Kdo by se tedy divil, že si kapela našla nejen nemalé množství fanoušků, ale i budoucího vydavatele v podobě dvou spolupracujících labelů Epidemie Records a Metal Age Productions.

Rok 1993

Za jednu z nejlepších doom metalových nahrávek všech dob u nás, a to nejen mezi demosnímky, spousta fanoušků považuje demo „The Astral Silence Blooming Virgin Beauty“ ostravských LOVE HISTORY. Pomalé, melancholicko atmosferické, těžkotonážní, melodicky návykové, s klávesami i flétnou a death metalovým zpěvem. Naprostý klenot kazetových sbírek. Škoda, že se již tehdy o tuto nahrávku někdo nepostaral, aby se i po vizuální stránce stala klenotem. Možná těm zainteresovaným možná tehdy vadil trochu amatérský zvuk, ale z dnešního pohledu mohu říci, že i ten zvuk je to, co dělá z této nahrávky něco nadpozemsky kouzelného. I díky tomuto demu se LOVE HISTORY zařadili mezi hrstku vyvolených, jež si našli vydavatele v zahraničí.
Dnešní česká legenda extrémního black metalu MANIAC BUTCHER tehdy debutovala demosnímkem „Immortal Death“, který sice již nesl náznaky black metalového směřování, ale zněl ještě trochu spíše jako nenávistný satanistický death metal. I přes ne zrovna kvalitní zvuk nahrávky zaujali tehdy kolumbijské War Master Records, kteří projevili zájem o vydání na LP a CD, jenže nakonec z toho nic nebylo. K šílenému řezníku se ještě v této kapitole dostaneme.
Sedmiskladbové demo se stopáží přes padesát minut „Echoes Of My Madness“ bylo sice v pořadí druhou nahrávkou DISSOLVING OF PRODIGY, ale dá se brát jako první, neboť první demo „Step To The Grave“ vyšlo ještě pod původním názvem BIGOTRY. V obou případech se jedná o naprosté skvosty tuzemské doom metalové scény, které si můžete obstarat od loňského roku na luxusním vinylovém vydání Pařátu. Všichni, jež tvrdí, že milují ultrapomalý doom metal a neznají „Echoes Of My Sadness“ by se měli stydět.
Název kapely MATURBACE by současným fanouškům undergroundu taky neměl být neznámý. Ti v roce 1993 debutovali demem „The Way Of Loneliness“, kterému předcházely mezi fans nešířené neoficiální nahrávky „Onanova říše“ a „In The Grip Of Death“. Už ve své době se MASTURBACE presentovala poněkud osobitějšímu pojetí death metalu s příchutí grindu a úchyláckými crazy texty.
Veteráni D.M.C., jímž loni vyšlo aktuální CD, začínali koncem osmdesátých let jako grindcore sebranka, ale jejich debutové demo „Without Hopes“ se přeci jenom neslo už na death metalové vlně. Nedá se říci, že se jedná o vyloženě špatnou nahrávku, ale trpěla nemocí, jež se nazývá přílišná obyčejnost. Není zde nic, co by opravdu chytlo za srdíčko, přesto se později s formací D.M.C. ještě potkáme.
Ikona tuzemského death grindu FLESHLESS toho času debutovala demáčem „Stench Of Rotting Heads“. Sice se jednalo o trochu jednotvárnou záležitost, ale žádnej učenej z nebe nespadl a každej nějak začínal, i když někteří ze členů už nějaké zkušenosti z jiných kapel rozhodně měli. I k FLESHLESS se ještě v dnešním vzpomínání dostaneme.
Dalšími debutanty byli moravští DECAY, jež vydali demo „Depth Of Dangerousness“. Tomu sice předcházela nahrávka „For The Term Of Ones Life Time“ z předešlého roku, ale tu z důvodu nekvalitního zvuku i hudby samotné radši nešířili. Ovšem toto demo je dost solidní porce death metalu, nebojící se vlivů z jiných žánrů. I s kapelou DECAY se ještě několikrát setkáme, neboť prošla zajímavým vývojem jak hudebním, tak především kvalitativním.
Toho času též debutovala demem „Destroyed, Couse The Believed“ košická satanistická death metalová sebranka PHANTASMA, která byla svého času nesmyslně obviňována z koketování s fašismem. Ovšem co se týká nahrávky, tak ta je hodně dobrá a není divu, že zaujala maníky z Metal Age, kteří jim nabídli vydání dalšího materiálu jako MC album. Tedy i s touto smečkou se ještě zdaleka neloučíme.

V roce 1993 demem „Nonsense War“ začínají svou death metalovou pouť (nikoliv však metalovou kariéru celkově) SCABBARD. Už tehdy dávali jasně najevo, že ten jejich death metal nebude pouze jen o rubání do zad prázdnoty a relativně často zapojují i atmosferické prvky, jenže zde prozatím bez kláves, které v budoucnosti na svých albech vcelku často využívali. SCABBARD by se též dali označit za vcelku smolařskou kapelu, jíž v nadějném rozletu brzdily personální změny, zejména na postu pěveckém. A i když následně vydávali alba, tak nikdy ne pod plnohodnotným labelem, který by je mohl přeci jenom trochu více povznést.
INFANTICIDE z Uherského Hradiště byli nebezpečně nadějnou death metalovou sqaudrou. Z dnešního pohledu by nebyl materiál „Life In Dead Fant“ ničím extra objevným, a nejspíše by byl označen za lepší standart. Ovšem ve své době to byla prostě parádní death metalová pětiskladbová nálož ve vší své ortodoxnosti a to i na tehdejší poměry s hodně povedeným hustým zvukem. Coby producent se ve studiu předvedl Kopec (ex Krabathor). Tohle si opravdu zasloužilo jiný druh vydání než jako demo, i když s profi obalem. Jenže tehdy ještě ti vydavatelé nějak nebyli a děkujme alespoň za ty distributory, kteří mezi lidi tento demáč natlačili. Škoda, že v budoucnu INFANTICIDE začali poněkud více experimentovat, čímž v očích tehdejších poněkud ortodoxnějších fanoušků pohřbili sami sebe.
Stejně jako se Ostrava a okolí v jistém časovém úseku stala líhní nespočtu doom metalových vizionářů, tak Košice se pro změnu staly rodištěm death grindových bestialit. Jednou z nich byli i OBLITERATE, kteří debutovali demem „Prices Of Superior Life“. Demem, které svou intenzitou naprosto odrovnávalo. Nenucený příval energie, to byla hlavní deviza této kapely. I zvukově to je vcelku relativně v pohodě. Na album bych to možná nedal, ale kdyby se to někdo rozhodl dodatečně vrazit do asfaltu a nechal tomu ten hodně povedený front cover, tak by se mu dali líbat ruce.
Další Slovačiska, jež vydali první zářez, jsou APOPLEXY. Demo „Dysmorphophobia“ byla kvalitní ukázka death metalu, jež koketoval se svým technickým bratříčkem. Na úvod na scénu dost dobrý, ale jejich čas teprve přijde.
S nahrávkou „Hosana tíbí de profundis“ slovenských death manů NAILED NAZARENE jste se mohli už setkat v kapitole D.I.Y. paskvilech a perlách. Ale jelikož se jednalo na svoji dobu o výborný materiál, tak mi prostě nejde se nezmínit v této kapitole ještě jednou. Dalo by se říci, že se nejedná o nic objevného, ale vše je podáno s tak uvěřitelnou grácií, že kdo má možnost si toto demo poslechnout, tak se k němu bude s radostí vracet. Je opravdu škoda, že se po kapele slehla zem. Nebo že by vycítili, že tento materiál nepřekonají a tak to radši zabalili? V tom případě by si to zasloužilo remastrovat a vydat v kvalitnějším formátu.
Poslední zastávka v roce 1993 bude u tehdy taky debutujících Slováků INSEPULTUS. Jejich šestiskladbové demo „Incomprehensible Apearances“ se stalo kvalitním odrazovým můstkem do hrubozrnné death metalové koridy a otevřela tak dvířka očekávání v ještě kvalitnější materiál. A na ten se taky později podíváme.

Rok 1994

Za první kapelu z roku 1994 mě někteří pamětníci budou možná kamenovat, neboť se nejedná jaksi o tuzemskou kapelu. I kontakty na kapelu DEPREŠION jsou do Rakouska. Jenže já ji tak trochu jako tuzemskou beru, protože v kapele působí dva Češi, jež se do Rakouska přiženili a kapela na českých pódiích byla více než doma. Navíc s oblibou naživo hráli předělávku „Kladivo na čarodějnice“ od TÖRR, nemluvě o tom, že němčina ani angličtina nevládne písmenkem „Š“. Luxusně vydané demo „W.h.y.“ je pak skvost doby techničtějšího death metalu dost hodně taženého do brutálu. Skladby „Bomb Attack“ a „Fear“ byly a jsou naprosto jedinečné. DEPREŠION se dopracovali až k CD splitu, ale následně začali měnit výrazivo, což vedlo k pozvolnému vytrácení se ze scény.
Slovenští grindeři ABORTION už sice měli na svém kontě jakýsi noise grindový zásek „Impurity…“, ale za naprostou grind parádu se dá považovat až demosnímek „Godmaggots“, jež mnozí fanoušci grindcore považují za to nejlepší, co kdy ABORTION stvořili. I díky této nahrávce se kapela dočkala nemalého množství sedmipalcových splitů (třeba i s AGATHOCLES) i plnohodnotného alba a tak dále.
Ono zase není moc kapel, jejichž první nahrávka by posluchače uzemnila. O to větší šok pak člověk zažil, když se mu dostalo do rukou demo „An Everybody“ naprosto neznámé moravské death grindové smečky DECOMPOSED, jež do své brutality vpouštěla jakousi mysteriózní atmosféru. Proto není divu, že po této smečce sáhl člověk nejpovolanější a to Čurby se svým Obscene Productions. Ačkoliv se dá mluvit o této nahrávce jako o naprosté parádě, tak ten pravej skvost v podání DECOMPOSED teprve přijde a určitě se k němu dostaneme.
Dalším debutantem toho roku byli veteráni dark metalové scény AVENGER, kteří vydali demo „Minster Of Nadness“. Milovníky black death metalu neodrazoval k dalšímu poslechu ani zvuk poplatný době. A jelikož se s AVENGER ještě setkáme, tak si další podrobnosti necháme na potom.
A další podrobnosti si necháme na příště i v případě debutujících FORGOTTEN SILENCE, neboť jejich demoparáda taky zdaleka neskončila a katapultace na mistry české avantgardy je teprve v očekávání. O demu „The Nameless Forever… The Last Remembrance“ se dá říci tolik, že se jedná o nádherný raketový start na scénu, který byl umocněn luxusním profi vydáním.
O jakémsi luxusním vydání se dá mluvit i v případě druhého dema „The Incapable Carrion“ žateckých MANIAC BUTCHER. Luxusní dvanáctistránkový obal kazety obsahuje mimo všeho potřebného i kreslený příběh „Blasphemous Rituals“. To je nutné vidět. Na rozdíl od debutu má tato nahrávka mnohem kvalitnější zvuk a už nezní tak death metalově. Tady se ovšem s MANIAC BUTCHER rozloučíme, jelikož začala éra vydávání jejich alb pod jejich vlastním labelem. Ovšem o jakési kultovosti této sebranky na poli extrémního black metalu mluví nemalé množství reedic jejich počinů po celém světě a je jedno jestli se jednalo o MC, LP nebo CD.

Plzeňští SORATH byli další z těch, jež se upsali black metalu. Ovšem demo „666… To Awakening“ bylo prozatím něco jako první krůčky v hledání vlastní identity, neboť i přes převládající výraz černého kovu obsahovalo i prvky death metalu a doom metalu. Některé skladby už měly onu bohovražednou auru, ale nahrávka disponovala i méně výraznými songy bez atmosféry. Ovšem ten pravý čas pro SORATH teprve přijde a ještě se sním setkáme.
S kým se ovšem v budoucnu nesetkáme jsou DARK STORM, někdejší čistě black metalový levoboček MANIAC BUTCHER. Tvorba na demu „In Nomine Dark Storm“ je možná na hranici primitivismu, ale je obdařena onou potřebnou dávkou temně bestiální atmosféry. Pod vydání se sice podepsala firma Pussy God Records, ale tento label má velkou spojitost přímo s kapelou. Na podobné nahrávky se u nás nahlíželo a vlastně nahlíží i dnes tak nějak mezi prsty, přesto se toto demo společně s materiálem ze sedmipalcového splitka s MANIAC BUTCHER „Black Horns Of Saaz“ a mini albem „Four Lučan Emperors“ dočkalo reedice na CD, jenom teda u řeckého labelu Unisound Records.
Jako o posledním demozáseku se relativně dá hovořit o nahrávce „Grinding“ děčínských FLESHLESS, i když s těmi se ještě setkáme v kapitolách o vydávání splitkových kazet. Oproti debutu se jedná o výrazný posun ke kvalitnímu brutal death metalu s příchutí grindu. Mnozí jenom uvítali jeho zařazení coby bonusu na CD „Grindgod“. Jakousi kultovost tohoto snímku potvrzuje i jeho loňské znovuvydání v podobě luxusního picture vinylu. Navíc jeho obal tvoří snad nejpovedenější kresba Jirky Lhoty.
Měl–li bych však mluvit o nějakém skvostu z roku 1994, tak se jedná o naprosto bezkonkurenční demosnímek „Souless Reality“ královohradeckých AGONY CONSCIENCE. Řádná porce drtícího death grindu s prvky industriálu. Naprosto famózní muzika plná výborných nápadů i hráčského umu. A to nemluvím o naprosto šíleném nasazení. Není proto divu, že další materiál „Mass Demented“ vydali němečtí Perverted Taste na sedmipalci. Rozpad této smečky dal možnost vzniku dalších zajímavých souborů, přesto si myslím, že je to naprostá škoda.
Procházku mezi nahrávkami roku 1994 zakončíme na Slovensku u demosnímku „Exhumed Suckling Consuming“ brutal death metalové smečky SUFFOCATE. Zde se dá netradičně mluvit o nijak zvlášť objevné záležitosti, přesto udeřila silou přílivové vlny, která dokázala zaujmout od prvního poslechu. Nadějné kapely pak vzbuzovaly u fanoušků další očekávání, čehož se v případě SUFFOCATE dočkali a i my se s nimi ještě setkáme.

Tak jsme se v první kapitole o samovydávání demosnímků u nás probrali roky 1992 až 1994, jež se tak trochu prolínají s úvodní kapitolou pravěku a samozřejmě budeme pokračovat i dalšími ročníky. Mezi jednotlivé kapitoly pak budu v rámci pestrosti vkládat i další kapitoly o zahraničních nahrávkách, českých nahrávkách, jež někdo zaštítil, vydávání split kazet a tak dále. Poté, co si projdeme i zinovou scénu, se objeví i články s dobovými rozhovory od některých dodnes fungujících autorů s nejen neznámými kapelami.

Zobrazeno: 1777x

Rock´N´Roll Hell


» Z dějin totálního undergroundu XV (26.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIV (7.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIII (24.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XII (8.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XI (3.6.2013)
» Z dějin totálního undergroundu X (koncerty) (21.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu IX (8.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VIII (samovydávání) (19.4.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VII (18.3.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VI (Attack Of Fire) (15.1.2013)
» Z dějin totálního undergroundu V (Heavy Metal) (29.8.2012)
» Z dějin totálního undergroundu IV (D.I.Y. perly a paskvily) (9.7.2012)
» Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) (28.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu II (13.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu (29.5.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

3.6.2013 (12:03)

Další zajímavý článek. Ačkoliv z dílu "Samovydávání v Československu – Pravěk" jsem měl téměř vše o čem se v článku píše, z tohoto naopak vůbec nic, mimo MC Insania - „R.U.Dead?“, tu mám kupodivu dodnes. Celkově si z té doby roku 1993 až 1997 nepamatuji mnoho a možná je to tak lepší .


Článek | Z dějin totálního undergroundu XI | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist