PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Filmotéka - Rock ve filmu II




Tak a máme tady pokračování filmotéky, aneb jak sluší rocková a metalová muzika filmovému průmyslu. V prvním díle jsme se věnovali trochu více profláklejším záležitostem a byly přidány nějaké ty perličky navíc. Ne že bychom se nadále vyhýbali těm reklamním profláklinám, ale připojíme i některé méně povědomé tituly. Jenže co je profláklé pro jednoho, nemusí být zrovna povědomé druhému. Tady záleží hodně na zainteresovanosti v jednotlivých žánrech a vkusu každého jednotlivce. Taky se konečně dostaneme alespoň trochu i k české filmografii. Navíc se podíváme i na písničky, které svým způsoben zahrály i zásadnější roli, než jen jako hudební doprovod. Letmo obhlédnem i televizní zábavu v podobě seriálů. Ještě podotknu, že článek nepojednává o filmech samotných, ale o muzice v nich obsažených. Kapely a autoři muziky neměly nikdy žádný vliv na kvalitu snímku jako takového a není je proto nutné obviňovat ze zaprodání se, či řešit další podobné malichernosti s tím související. Aneb jak podotkl MEAT LOAF ke snímku BLOODRAYN, kde si zahrál drobnou roličku požitkářského upíra: „Zdál se to být vcelku zajímavý nápad, zahrát si v tom filmu, ale kdo mohl tušit, že se ten snímek zrovna moc nepovede. Tak jsem vcelku rád, že mě maskérky nalíčily tak, že mě ve filmu málokdo pozná.“ Pokud si někdo všímá, tak tvorba některých hudebníků je vcelku dost oblíbená u filmových tvůrců, nemluvě o tom, do kterého filmového žánru ji nejčastěji zařazují. No a ti opravdu všímavý zajisté odhalí ročníky, kdy byla rocková a metalová muzika tak in, že se filmovým tvůrcům vyloženě v rámci komerčního hlediska vyplatilo zařazovat do playlistu soubory oněch žánrů.

Pokud začnu u českého filmu, tak nejspíš u filmu HORKÁ KAŠE, který kupodivu vznikl ještě za totáče a hlavní hudební složku vyplňoval heavy metalový VITACIT a to jak v koncertním provedení, tak i coby podkres některých scén. Jako host Vitacitu ve filmu vystupuje i Lucie Bílá. Mimoto jsou zde i zmutované verze skladeb JASNÉ PÁKY či HUDBY PRAHA. Film z dnešního pohledu vyznívá trochu naivně, přesto když sáhnu do paměti, tak jsme opravdu podobná metalová hesla tenkrát pokřikovali.
Pánové a dámy, viděli jste erotikou nabitý taneční film SHOW GIRLS z roku 1994? A stíhali jste při vší té erotičnosti sledovat i muziku? Pokud ne, tak oznamuji, že přímo pro taneční kreace složil muziku kytarista David A. Steward a dost často zabloudil do ostřejších rockových poloh. Jinak v samotném filmu jsou potom ke slyšení U2, SISTERS OF MERCY, KILLING JOKE, DAVID BOWIE a další. Mimochodem, výborný film o nevraživosti, žárlivosti a závisti v šoubyznysu.
Roku 1994 natočil Quentin Tarantino snad svůj nejkultovnější film PULP FICTION s plejádou hvězd jako jsou Bruce Willis, John Travolta, Samuel L. Jakson, Uma Thurman a s naprosto geniálními dialogy s morbidně perverzním humorem. Samozřejmě, že mimo popu a soulu v historkách z podsvětí se nabízelo využití amerického rock´n´rolu a instrumentálního rocku v podání třeba KOOL AND THE GANG a Boba Keana. Pokud se rozhodnete pořídit si oficiální soundtrack, nebo spíše tedy jeho dvoudiskovou re-edici z roku 2002, tak tam mimo písniček samotných můžete slyšet ty nejvyhlášenější dialogy včetně monologu z Ezechiela. Druhý disk pak obsahuje rozhovory se samotným Tarantinem.
Pro změnu Quentin Tarantino co by scénárista a jeden z hlavních padouchů ve filmu Roberta Rodrigeze OD SOUMRAKU DO ÚSVITU z roku 1995 s výborným Georgem Clooneym. Tenhle film nemá chybu. Opět geniální dialogy tentokrát za hudebního doprovodu ZZ TOP, THE BLASTERS, TARANTULA, DOUBLE TROUBLE a dalších. Mimochodem, Salma Hayek nebyla v žádným jiným filmu více sexy, něž co by Satanika.

K akčnímu super bijáku, natočenému podle hry bojového umění, MORTAL KOMBAT I režiséra Paula WS Andersona z roku 1995 přispěli do sountracku ocelových pěstí FEAR FACTORY , TYPE OF NEGATIVE, NAPALM DEATH a další.
Rok 1996 a TRAINSPOTTING. Pro mnohé kultovní záležitost, do které přispěli svou tvorbou IGGY POP, DAVID BOWIE, PRIMAL SCREAM, ELASTICA a tak dále.
A opět rok 1996 a první ze série akčních bijáků MISSION: IMPOSSIBLE s nesmrtelným Tomem Cruisem v hlavní roli. Titulní skladbu nahrálo duo Adam Clayton a Larry Kuklen z věhlasných U2, ale přímo na soundtracku se podíleli i THE CRANBERRIES, BJÖRK a MASSIVE ATTACK. Pro velký úspěch přichází v roce 2000 pokračování MISSION: IMPOSSIBLE II, ve kterém je možno zaslechnou skladby od kapel LIMP BIZKIT a METALLICA. V dalších pokračováních z roku 2006 a 2011 už na ostrou kytarovku nenarazíte.
Pokud už jsem zmínil kapelu MASSIVE ATTACK, tak ti se hodně velkou měrou podíleli na soundtracku moderních gladiátorských zápasů s touhou po svobodě ve filmu UTRŽENÝ Z ŘETĚZU. V hlavních rolích povedeného akčního dramatu si zahráli Jet Li a Morgan Freeman.

Do pokračování exhibice bojových umění MORTAL KOMBAT - ANNIHILATION z roku 1997, tentokrát pod režijním dohledem Johna R. Leonettyho, přispěli svou troškou do rock metalového mlýna MEGADETH, PITCHSHIFTER a RAMMSTEIN.
Ze série hororů o vraždící loutce, jež se postupně přeměnila v morbidní komedie, oplývá rockovým a metalovým sountrackem CHUCKYHO NEVĚSTA z roku 1998 pod taktovkou čínského režiséra Ronnyho Yu. Výborně bavit se tedy můžete nejen filmem, ale i skladbami kapel WHITE ZOMBIE, ROB ZOMBIE, JUDAS PRIEST, TYPE OF NEGATIVE, SLAYER, STATIC X, BLONDIE, MOTÖRHEAD, BRUCE DICKINSONa a dalších.
Do soundtracku scifi katastrofického velkofilmu o záchraně lidstva před blížícím se asteroidem ARMAGEDDON z roku 1998 s Bruce Willisem, Benem Affleckem a Liv Tyler v hlavních rolích pod taktovkou režiséra Michaela Baye přispěli AERORMITH, JOURNEY, ZZ TOP, JON BON JOVI a PATTY SMITH.
Dalším z filmových trháků Hollywoodu pro rok 1998 byla GODZILLA režiséra Ronalda Emmericha, kde exceloval zejména Jean Reno. Zde se na soundtracku podíleli GREEN DAY, FOO FIGHTERS a RAGE AGAINST THE MACHINE. Titulní skladbu poté nahrál kytarista Jimmy Page s raperem Puffem Daddym a není to nic menšího než letitý hit LED ZEPPELIN „Come With Me“.
Je spousta vlkodlačích filmů, ale jen hodně málo jich za něco stojí. Mezi ty opravdu kvalitní ovšem patří i kanadský horor MOJE SESTRA VLKODLAK z roku 2000, režírovaný Johnem Fawcettem. No, a sountrack nemůže být nekrvavý. Posuďte sami účast kapel FEAR FACTORY, CRADLE OF FILTH, MACHINE HEAD, SOUFLY a dalších. Jo, ten přechod mezi ošklivým káčátkem a vlkodlakem udělal z Katherine Isabelle pěknou sexy samici. Jestli má někdo tendence si pouštět filmy v původním znění, tak tady ze školního rozhlasu uslyšíte hlas pop rockové zpěvačky Lucy Lawless, která se spíše než zpěvačka proslavila coby XENA – PRINCEZNA BOJOVNICE v pěkně hustým seriálu pro mládež, nebo ještě hustějším seriálu pro dospělé SPARTAKUS – PÍSEK A KREV. Jen škoda, že pokračování MOJE SESTRA VLKODLAK II a MOJE SESTRA VLKODLAK – NÁVRAT, se už nepyšní rockovými soundtracky, i když mají specifickou gotickou atmosféru, protože na rozdíl od jiných pokračování, jsou tyto hodně povedené a postupně gradují. Osobně považuji "Návrat" za nejlepší z celé série.

U jmen autorů hudby k výborné komedii Filipa Renče ROMÁN PRO ŽENY (2000) je přímo napsáno „S využitím skladeb SUPPORT LESBIENS“. Jednu skladbu poznáte, ale zkuste dohledat další.
Nic moc akční hororovou podívanou Patricka Lussiera z roku 2000 DRÁKULA 2000 oblažili svou muzikou taková jména jako SLAYER, PANTERA, DISTURBED, SYSTEM OF A DOWN, STATIC X, MONSTER MAGNET, LINKIN PARK a další.
Poněkud nezáživná hororová podívaná VRAŽDY BEZ ZÁRUKY (2003) režiséra Tobe Hoopera neoplývá zrovna rockovou muzikou, přesto v soundtracku naleznete jméno SHITHEAD.
Jaká byla nejúspěšnější komedie české kinematografie pro rok 2004? Tak prý film Karla Janáka SNOWBOARĎÁCI s dvojicí začínajícího hvězdného dua Kotek–Mádl. Tak vážně, poněkud nechápu měřítka úspěšnosti, protože humor je vážně laciný a z celého filmu, pokud tedy nepočítám nahé trio Vondráčková, Seidlová, Klírová po saunování ve sněhu, opravdu zaujme hlavně muzika. V titulkách je napsáno, že autorem a producentem hudby je Miroslav Chyška. Ovšem pod skladbami samotnými jsou uvedeni i další autoři jako Dan Bárta, Viktor Dyk a Štěpán Smetáček.

Nejslavnější hororový muzikál na světě FANTOM OPERY samozřejmě není rockovým muzikálem, ale v jeho poslední filmové verzi pod dohledem režiséra Joela Schumachera z roku 2005 se v dramatičtějších pasážích dočkáte i temně nabroušených kytar. Tohle zpracování vážně doporučuji. Mimoto téma „Fantoma opery“ bylo a je v celku oblíbené u metalových kapel. Teď nemám přímo na mysli předělávku od NIGHTWISH, ale třeba i stejnojmennou skladbu IRON MAIDEN a spousty dalších.
Patrně skvělou školu úchylností dostali slovenští a čeští filmaři včetně herců Jana Vlasáka, Miroslava Táborského a Pauly Wild v roce 2005 od hororového režiséra Eliho Rotha pod producentským dohledem Quentina Tarantina při natáčení vyvražďovačky HOSTEL, která se točila na Slovensku a není tedy divu, že ve filmu zazněly šlágry od protagonistů TUBLATANKA, ELÁN, TEAM, Mekyko Žbirky, či s rokovější Třetí galaxií Michala Davida. Jelikož se spousta fanoušků hororového žánru shodla, že od jmen takového formátu se dalo čekat mnohem více, tak můžeme být rádi, že druhé pokračování už nemusely zachraňovat žádné tuzemské rockové soubory.
Kdo by to byl řekl, že takový NAŠROT přispějí svou troškou do světa kinematografie. Stalo se tak v roce 2005 v trochu roztodivném filmu PŘÍBĚHY OBYČEJNÉHO ŠÍLENSTVÍ.
O tom, jak nebezpečný může být virtuální sex, napsala scénář k filmu PRIMAL INSTINCT Celia Xaver, která se navíc obsadila do hlavní dvojrole. Hudbu k tomuto snímku připravil sám pán režisér Sherwood Ball a pohrál si s jednotlivými atmosférami filmu v podobě elektro idustrial gotric rocku. Přestože ve filmu nenaleznete žádné drsnější scény, drsné sexuální scény a ani vlastně nahotu (teda pokud někdo za nahotu nepovažuje už latexový obleček), tak film samotný je drsný až dost. Něco pro milovníky thrillerů.
Hororem pro děti by se dal nazvat vlkodlačí film PROKLETÍ z roku 2006, neboť krve zde je poskrovnu a drastické scény zde chybí úplně. Trochu tomu napovídá i obsazení herců z populárního seriálu pro mládež „Dawsonův svět“. Jinak ovšem odvedl režisér Wes Craven (též NOČNÍ MŮRA Z ELM STREET a VŘÍSKOT) hodně dobrou práci. No, a na hudební složce se mimo jiných podíleli i SEVEN WISER, THREE DAYS GRACE, THE CRYSTAL METHOD a JUNKIE XL.

Pokud se někdo nechá inspirovat staršími filmy a třeba jich i splácá několik dohromady, tak bych v tom neviděl nic špatného, kdyby vznikl pozoruhodný snímek. Jenomže i starý italský béčkový horory jsou zajímavější než VZKŘÍŠENÍ DUCHŮ z roku 2006. To potom chudáci kapely MIDNIGHT SYNDICATE a RADIO CULT, které do filmu propůjčily své písničky.
Na veselém, a o fous lepším, pokračování komedií s dvojicí Kotek a Mádl a mladické sexuální nevybouřenosti s touhou po dobrodružství režiséra Karla Janáka RAFŤÁCI (2006) se po hudební stránce angažovali Daniel Bárta, Štěpán Smetáček a Matěj Rupert. Muzika parádní, film vcelku taky ujde a jediný, co zamrzí, je, že Kerestešová používala dublerku.
Už trochu moc provařené téma pomsty smrti milované osoby nabízí kanadský snímek MSTITEL (2006). Ale aby to bylo zajímavější, tak tvůrci zasadili děj do světa drog a celý to táhli do extrému gore hororu. A možná až zbytečně moc. A hnusně hustej film si žádá hnusně hustou muziku od rocku přes industriální gotiku až ke grind coru. CARMEN HILLARY, BURNING MONA, PLASTIC JAPANES TOYS, HOWLING SYN a HOODLUM jsou stručným výčtem jmen z tohoto, ne moc zajímavého, filmu. Ale poprvé jsem viděl striptýzový tanec na grind nářez.
Nepohřbívejte nikoho zaživa. Dotyčný by se mohl potom trošičku nakrknout. O tom právě vypovídá duchařský gore horor POHŘBENA ZA ŽIVA z roku 2007. Jinak si ovšem mimo napětí užijete i legrace, sexu, punk rocku a street metalu. Takže uslyšíte VAPOR, POETY AND PORNSTAR, PARLOUR BOYS, SMOKE DOG, FANTASTIC BLACK a LILY CUSMAN. Tento film se doporučuje fanouškům fan klubu „Tobin Bell“. Pro neznalé, jedná se o představitele skládačkového vraha ze série SAW.
V roce 2007 vzniklo drama, i když trochu s komediálním podtextem, o válečných reportérech v Bosně, lovících válečného zločince, LOVCI STÍNŮ v režii Richarda Shaparda s Richardem Gerem v hlavní roli. Ve filmu můžete zaslechnout skladby THE SWEET, PERFECT a pak nějakých balkánských punk rockových kapel, o kterých nemám ani ponětí. Jinak tento film by mohl rozhodně uspokojit i náročnějšího diváka.

Film PATOLOGIE z roku 2007 režiséra Marca Shölermanna můžete nazývat hororem, nebo tvrdším thrillerem, to jak je libo. A mimoto, že se jedná o vcelku povedenou záležitost o tom, jak to může dopadnout, když si doktoři, i když jen z patologie, začnou hrát na bohy, tak na soundtracku se podíleli i LEGION OF DOOM, RENHOLDER a PROJECT 86.
Opět Quentin Tarantino a opět spousta úchylných dialogů v alkoholo sexisticky krvavém filmu AUTO ZABIJÁK (2007) s bravurním Kurtem Russellem, co by dívkám nebezpečným kaskadérem ve výslužbě. Tarantino byl vždy ulítlej i na rockovou muziku, takže si zde můžete vychutnat jižanský rock, rock´n´rol i říznej hard rock. Za zmínku stojí především kapely T.REX a THE COASTERS.
A aby nebylo v tomhle díle těch úchyláren málo, aby nebylo málo Roberta Rodrigeze jako režiséra a aby nebylo málo Quentina Tarantina, tentokrát na místě hereckém, a třeba i toho Bruce Willise, tak tu máme v roce 2007 natočenou mega šílenost PLANETA TEROR. O drtivou většinu soundtracku, včetně těch rokovějších pasáží, se postaral sám Robert Rodrigez za přispění Rebeccy Rodrigez. Mimoto je tento film natočen v parádním retro stylu i s čarami přes obrazovku a dalšími vadami obrazu, způsobené poškozením promítaného filmu. No, a to ukončení erotické scény propálením filmu je naprosto geniální.
Co s masem, které by neprošlo hygienickými testy a po jeho pozření by i krev v žilách proudila pozpátku? Pošle se jako humanitární pomoc do východní Evropy. Tak to je luxusní německý hororový snímek KRVAVÁ STOPA, inspirovaný skutečnými událostmi z roku 2007 režiséra Andyho Fetchera. Nechutné dějství doprovází úchylná muzika neznámých německých cyber punkových a elekto metalových kapel.

Snad nejpovedenější komedii s dvojicí Mádl a Kotek natočil Karel Janák v roce 2007 pod názvem ROCK PODVRAŤÁKŮ a to snad i proto, že se jedná spíše o dospělý černý humor než o ten lacině pubertální – sexuální. Písničky fiktivní kapely Podvraťáci jsou kdysi dávno složenými a nikdy nevydanými skladbami dua Bárta a Chyška. O další hudební doprovod se postarala elita národa Viktor Dik, Štěpán Smetáček, Pavel Chrastina a Petr Janda, který si ve filmu taky zahrál. Tak trochu perličkou je, že scénář k tomuto filmu vznikl dříve než ke zde už uvedeným Rafťákům.
Když už není co nového vymyslet, tak je třeba starý nápady dotáhnout k naprosté dokonalosti. To se ovšem u kanadského hororu GAG (2007) jaksi nepovedlo a dívat se na film kvůli muzice kapely HARLEY KRISHNA, která celý snímek provází, se tak nějak vůbec nevyplatí.
Tisíckrát omleté téma zamilovaného maniaka, leč vcelku dobře zpracované, je ve filmu MATURITNÍ PLES z roku 2008. No, a zvuková kulisa taky nevypadá zrovna zle. TOKIO HOTEL, KOVAS, ROCK KILLS KID, CONSEQUENCE, FRANKLIN BLUE, THIS WILL DESTROY YOU a tak dále a tak dále.
Vzpomene si někdo, když se na videokazetách zjevilo první český péčko? Vzpomínám na užaslé výrazy s jediným možným komentářem: „Co je to za slátinu?“. A historie se opakuje. Roku 2008 bylo natočený první český goréčko, které taky obsahuje i něco málo metalového hudebního podkresu, ale nestojí to za řeč, stejně jako film samotný. Tak tedy, když si teď přečtete název NĚKDO TAM DOLE MĚ MÁ RÁD, tak ho zase rychle zapomeňte. Teda pokud nejste opravdovými masochisty.
V roce 2008 Larry Bishop natočil absolutně úchylnej motorkářskej epos PEKELNÁ JÍZDA, kde sám sebe obsadil do hlavní role a po jeho boku se mihly i legendy jako Dennis Hopper a David Carradine. Motorky a rock´n´roll měly vždy k sobě velmi blízko. Drtivou většinu muziky sice napsal všeuměl Robert Rodrigez, ale v soundtracku se mihnou i jména jako THE ARROWS a SOUND OF HARLEY.
Roku 2008 spatřil světlo světa skvělý thriller o tom, jak se dá převést program na ochranu svědků SMRTÍCÍ ÚDER režiséra Johna Madlena s famózní Diane Lane a slizkým Mickeym Rourkem, během něhož hned několikrát uslyšíte hlas nesmrtelného krále rock´n´rollu ELVISE PRESLEYHO.
Hororový film z roku 2009 NOC DÉMONŮ Adama Gierasche, jež je remajkem stejnojmenného filmu z roku 1988, oblažili svou muzikou mimo jiných i TYPE OF NEGATIVE, ZOMBIE GIRLS, CONCRETE BLONDE a GOATWHORE.
S podtitulem „Rodina je věčná“ natočil v roce 2009 Rob Zombie vcelku povedený remake HELLOWEEN II. Kupodivu Rob sáhl tentokrát do hudebního archívu převážně po klasické muzice, přesto se v soundtracku objevují jména jako DIAMOND HEAD, LYNYRD SKYNYRD či MOTÖRHEAD. Titulní skladba není přímo rocková, ale její zvláštností je, že se jedná o předělávku letitého hitu „Love Hurts“ od NAZARETH.
Pro americký reality horor, nebo snad thriller na hranici gore hororu OČI ŠÍLENSTVÍ (2010) nebyla využita ani jedna skladba regulérně fungující kapely. Téměř veškerou muziku složila Shannon McDowellová a jak se říká, do hustýho filmu hustá muzika, tak zde se nese většina muziky ve vodách brutal hard coru, emo thrash coru a death metalu. Opravdu chytrá kombinace k vyvolání stavu šílenství. Snad jen, nikdy nechtějte potkat čerstvě podvedenou ženu středního věku v autě na silnici a s brokovnicí na klíně.
A jedna čerstvější záležitost z roku 2012. V hlavních rolích Catherine Zeta-Jones, Alec Baldwin, Juliane Hough a hlavně Tom Cruise, který byl vybrán do role těžkýho rockera právě na základě svého hlasu. O co že jde? O film ROCK OF AGES. Těžko říci jak kdo z vás bude na tento film reagovat, ale věřte, že rockeři si po hudební stránce opravdu přijdou na své a zazní klasické fláky od GUN´S ROSES, SLADE, SKID ROW, SCORPIONS, JOAN JETT, JOURNEY, TWISTED SISTER, POISON, DEF LEPPARD, BON JOVI, WHITESNAKE a dalších. Ovšem zapomeňte na originální verze. Teda alespoň z části, neboť skladby jsou lehce předělané, ale hlavně přezpívané samotnými herci. Takže se můžete připravit na „Paradise City“ od G´N R a „Rock You Like A Hurricane“ od Scorpions v podání Toma Cruise, nebo „We´Re Gonna Make It“ od Twisted Sister v podání Catherine Zeta-Jones. Mimo herecké plejády si vedlejší role střihli i někteří rockový muzikanti jako třeba Sebastian Bach, ale i hororový režisér Eli Roth.

Pokud se opět pozastavíme u takzvaných titulních písní, tak bychom neměli opomenout třeba duchařský horor GOTHIKA z roku 2003 s bondgirl Halle Berry v hlavní roli, kde si v titulcích můžete vychutnat „Behind Blue Eyes“ od LIMP BIZKIT. NOISE HEAD a jejich „Felling Home“ zase můžete poslouchat při čtení titulek u hororu BOOGYEMAN z roku 2005. Ke dramatu o bratrské lásce a nenávisti dvou bratrů a jedné ženy z roku 2009 BROTHERS byla k titulkům využita skladba „White As Snow“ od U2. K filmu RED (2010) pak k titulkům přispěli AEROSMITH skladbou „Back In The Sadle“. Hodně dobrou stejnojmennou skladbou přispěla kapela LUCIE k titulkám filmu AMERIKA. Do gothického hororu laděnou výbornou kriminálku FRANKENSTEIN oblažila titulky skladba „What I´m About“ od THE TRUTH COMPANY. Pro naprosto geniální historickou, mysteriózní kriminálku plnou magie, alchymie a perverze FANTOM PAŘÍŽE s naprosto perfektním hereckým výkonem Gérarda Depardieua zkomponovala „Hope vol.2“, co by titulní skladbu APOCALYPTICA.

Stejně jako jsem napsal v minulém díle, tak rocková či metalová písnička se mohla mihnout ve filmu, aniž by se přímo stala součástí soundtracku a to, že třeba zazněla z rádia, televize, přehrávače, ampliónu, nebo pódia. Třeba jako v geniální kriminálce se Sandrou Bullock VZOREC PRO VRAŽDU zazní IRON MAIDEN nebo v tragikomedii VÁCLAV VYPSANÁ FIXA, která si zde přímo i zahraje. Ve VŘÍSKOTu II jsou k zaslechnutí FOO FIGHTERS, nebo PRAŽSKÝ VÝBĚR ve filmu DÍKY ZA KAŽDÉ NOVÉ RÁNO, či při rvačce ve filmu BRIDGED JONESOVÁ S ROZUMEM V KONCÍCH PRIMAL SCREAM. Ale jsou i písničky, které sehrály ve filmu i jistou roli. Třeba jako varování před vjezdem na dálnici po zaslechnutí „Highway To Hell“ od AC/DC ve druhém pokračování hororu NEZVRATNÝ OSUD. To pak nemusíte být ani vědma, aby vás nemrazilo v zádech. Pouze pro milovníky poněkud mysterióznějšího gore hororu - kvalitní snímek. A co potom taková „Christmas Is All Around“ v podání přestárlého rockera Billyho Nighy, jež provází romantickou vánoční komedii LÁSKA NEBESKÁ téměř od začátku do konce. Prostě jak zní komentář k oné skladbě - sračka z ryzího zlata. No, a na to, že se jedná o hodně romantickou záležitost, tak jde o hodně dobrou komedii plnou super hlášek a excelentního hereckého obsazení. Mimoto zkuste shlédnout i vystříhané scény, které by onen film udělaly čtyřhodinový a mě by to ani nevadilo. V nádherné, leč hodně smutné, komedii P.S. MILUJI TĚ dost podstatnou roli hraje snad nejromantičtější balada všech dob „Love You Til The End“ od irských folk rockových THE POGUES, jako vzpomínka na zesnulého manžela, rodilého Ira. Ta skladba se ve filmu objeví hned v několika verzích a to i odzpívaná představitelkou hlavní role Hilary Swank. Nebo třeba v českém filmu KAM PÁNOVÉ, KAM JDETE vcelku často zazní megahit „Co s tím sklem“ kapely TANGO, která si zde také zahraje. A pokud si přečtete její text, tak budete vědět, proč je ve filmu tak důležitá. Hold krize středního věku je svinstvo.

Samozřejmě se nevyhnula rocková i metalová muzika televizní zábavě v podobě populárních seriálů. Něco zazní v sitcomu KROK ZA KROKEM s nepřekonatelným Couďákem a to nemám zrovna na mysli jeho zamilovaný superhit „Dana, Dana, kouká na mě očima svejma“. Či například seriálech GILMOROVA DĚVČATA, ČARODĚJKY a ANGEL. Hodně toho zazní v BUFFY - PŘEMOŽITELKA UPÍRŮ, která má i svou vlastní punk rockovou titulku. Mimoto malá Baffy vykvetla v celku pěknou slečnu a ten hororový žánr jako by k ní přirostl, neboť se objevuje v americké verzi japonské duchařiny NENÁVIST a ve dvojce VŘÍSKOT. Dost toho zazní i ve scifi seriálu ČERVENÝ TRPASLÍK. Ne nadarmo v jednom dílu počítač s IQ 6000 Holy zahlásí „Dnes paříme. Faktor paření je pět.“, i když hologramova hláška “Nemůžeš poslouchat nějakou klasiku jako Mozarta, Mendelsona nebo Motörhead?“ taky není k zahození. Kapitolou samou pro sebe je seriál ŽENATÝ SE ZÁVAZKY. Tady by mohl přijít malý kvíz. Kolik rockových či metalových muzikantů si v tomto ztřeštěném seriálu zahrálo? A kapelu ANTHRAX, pojídající halucinogenní pleťovou masku, počítám jako jednu osobu. Ten samý kvíz patří i fanouškům seriálu kreslené žluté rodinky SIMPSONOVI. Nápověda zní, že to číslo rozhodně není jednociferný. V popletené serii MR.BEAN toho rocku moc neužijeme, ale zkuste si tipnout kolik rockových muzikantů ve svých skečích napodoboval, nebo parodoval Rowan Atkinson. Věřte, že kytarista AC/DC nebyl zdaleka jediný. Samozřejmě též nemůžeme vynechat tuzemský sitcom COMEBACK se snad již kultovním Ozzákem. Samozřejmě jsem ty seriály vzal hodně letecky a v jejich výčtu se zaměřil na ty, ve kterých je rocková muzika poměrně častým hostem, protože, kdybychom měli jít do důsledků, tak nějaká ta rockovina se objevila snad v každém nekonečném seriálu včetně ULICE.

Na samostatnou kapitolu by dal i pro někoho pokleslý, či dokonce pohoršující žánr, jež je doménou porno průmyslu. Věřte, že v tomto filmovém žánru mají rockoviny taky vcelku požehnanou účast. Zkuste se třeba zeptat Toma ´Necrococka´ Kohouta, jestli sám má přehled, v kolika podobných filmech byla využita muzika kapely KAVIAR KAVALIER.

Tak si myslím, že tento dvoudílný elaborát o využití (v některých případech i zneužití) rockové a metalové hudby ve filmovém průmyslu by mohl být dostačující, co by statistické vodítko pro to, aby se člověk podíval na některý z těchto filmů, případně si vyhledal další. Samozřejmě výčet filmů není v žádném případě úplný a je jen pouho pouhým zlomkem všeho, co může nabídnout celosvětová kinematografie od Bolívie po Japonsko.

Zobrazeno: 3192x

Rock´N´Roll Hell


» Filmotéka - Rock ve filmu II (13.3.2013)
» Filmotéka - Rock ve filmu (3.1.2013)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Filmotéka - Rock ve filmu II | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist