PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

CZ Singlmánie




Singl, neboli malá deska, jež rotovala v gramofonech při rychlosti 45 otáček za minutu a dírou uprostřed tak akorát na... vyplazování jazyka. Specifický, leč oficiální a velmi populární nosič, jež byl vydáván téměř vždy před vydáním plnohodnotného alba a zpravidla obsahoval na straně A nějakou tu hitovku, která měla potenciální zákazníky přesvědčit ke koupi alba samotného a pak na straně B nějakou skladbu, která se postupem času stala raritní, neboť se ve většině případů na album samotné nedostala. Ne nadarmo se vydávají CD re-edice starých alb i se skladbami z B stran singlů. Někdy vyšlo i více singlů před albem samotným a někdy se objevil singl i po vydání. Někdy též vyšel pouze singl, jako sonda jsou–li fanoušci ochotni do té či oné kapely investovat peníze, jak velí zákon trhu. Všechno to prostě stálo na obchodních strategiích gramofonových firem. Tento nosič začal existovat nedlouho po té, co se z vydávání muziky na LP začal stávat výnosný byznys a jeho popularita trvala do příchodu nového média, takzvaného CD. Samozřejmě vycházely i CD singly, ale neměly takovou váhu ani sběratelskou hodnotu. Za úpadek singlů mohly i specializovaná rádia na populární muziku a specializované hudební televizní kanály. Definitivní konec kdysi populárních SP desek přišel s internetem, jež se stal nejjednodušší a nejlevnější formou propagace nových alb. Dnes vycházejí SP desky velmi zřídka a jedná se spíše o limitované záležitosti pro opravdové fanoušky a sběratele. Zde je nutné podotknout, aby se nemíchaly SP a EP nosiče do jednoho pytle.

Ovšem podíváme–li se na rock metalovou singlmánii tehdejšího Československa, tak zjistíme, že se jedná o výjimku potvrzující pravidla. Za dob rudého moru byla rocková muzika tak nějak neoficiálně postavená mimo zákon. Dočkal–li se rockový fanoušek nějakého singlu, bylo to z důvodu, že firmy zkoušely trochu obohatit trh konzumní kultury a vlastně prováděly průzkum bojem, jak sice obohatit kapsu národního hospodářství, ale též jak vyplnit prázdné vákuum a obohatit tím i kapsy své. To, že se potom u některých neobjevil další singl, či dokonce album, nebylo ani tak zapříčiněno nezájmem rockových fanoušků, ale především zájmem státu o morálku stáda. Přesto, jako by strážci režimu postupem doby ztráceli obezřetnost a k širším masám se začíná dostávat více singlů a dokonce i alb. Zlom nastal v porevoluční euforii, která se změnila v euforii singlovou. Stávající i nově vzniklé gramofonové firmy, po vzoru svých kapitalistických soudruhů, vypouštěly singly jak na běžícím pásu, co by průzkumné sondy trhu, takže některé ze singlových kapel se regulérního alba z různých příčin nedočkaly. Ne že by nebyl zájem ze strany fanoušků, ale zapracovala i ega muzikantů, kteří se přes noc z garážových nýmandů po vydání singlu stali hvězdami, což svým způsobem neunesli a tak se jejich singly staly raritními, protože po nich nic jiného nezůstalo. Ovšem singlmánie byla tak velká a touha po malé desce šílená, že se našly i kapely, které si svou chvilku slávy v podobě singlu byly ochotny i samofinancovat, případně k danému účelu využít sponzorských darů. Samozřejmě, že se taky na prodejnosti československých desek též podepsalo i otevření se západnímu trhu, jež se snažil nakrmit hladovějící ovečky z východního bloku. Ke konci nosiče SP u nás, mimo již výše zmíněných atributů, přispělo i zrychlené kapitalistické smýšlení obchodníků, jež šli pouze za vidinou snadného a rychlého výdělku. Pojďme se tedy podívat alespoň na část archiválií té singlové doby.

1976
V tomto roce vydává firma Supraphon kapele KATAPULT hned dva singly. První obsahuje legendární skvost „Půlnoční závodní dráha“ a skladbu „Lesní manekýn“ a ten druhý skladby „Tichá pošta“ a lehce plouživou „Já nesnídám sám“.

1977
Opět dva singly Supraphonu pro KATAPULT a to se skladbami „Vlaky v hlavě“, „Nalaď si život C dur“, „Nebreč, kdyby za to stál“ a nesmrtelnou hymnu „Hlupák váhá“. Oproti tomu vydává Panton dva singly kapele ABRAXAS s písničkami „Tak pojď“, „Školník“ a „Cesta jinam 1“, „Cesta jinam 2“.

1978
Toho roku vychází malá deska KATAPULT se skladbami „Katapult“ a „Blues“.

1979
Opět KATAPULT, tentokrát s písničkami „Až“ a „Svobodárna“. Toho roku vychází Katapultu ještě jedena malá deska, kde jsou písničky „Maturant“ a „Špatný dny“ a byl použit co by reklamní singl k filmu Hon na kočku.

1981
Dvorní vydavatel kapely ABRAXAS, firma Panton, vypouští do světa singl se skladbami „Ptáci“ a „Vzpoura moogů“. Oproti tomu výhradní vydavatel malých desek skupiny TURBO, Supraphon, vydává písničky „Sedm dní“ a „Dívka s modrýma očima“.

1982
Tento rok je tak trochu soubojem Supraphonu a Pantonu. TURBO vydává „Tak na co čekáš“ a „Takhle se k výšinám jde“ proti ABRAXAS a jejich „Praha – Bohumín“ a „Muž stroj“.

1983
Pro PRAŽSKÝ VÝBĚR sice nejsou „Komu se nelení, tomu se zelení“ a „Jó já se mám, že je Olda přítel můj“ první singlovou záležitostí u Pantonu, ale na rozdíl od jejich prvotiny je mnohem více rocková. Pantomácký ABRAXAS dává na odiv singlovky „Nesmíš si to tak brát“ a „Zbytečná slova“. TURBO vydává rovnou dva singly s písničkami „Díky, já jdu dál“, „Růžový kavalír“ a „Další ráno“, „Měsíc“.

1984
Doposud ne příliš známým CITRON vychází toho roku hned dva singly a můžete věřit tomu, že rozhodně nebyly první. První obsahuje skladby „Když jsem se narodil“ a „Každý den“. Ten druhý „Tvá odvrácená tvář“ a především megahit „Revizor“. O to se postaral Supraphon, stejně jako v případě kapely TANGO, jímž vydali písničku „Na šikmé ploše“ zároveň s nesmrtelnou „Elektrický bál“. ABRAXAS vydávají „Karel“ a „Měsíc“.

1985
Opět CITRON a jejich vzrůstající popularita i díky tomuto singlu s nesmrtelnou „Už couvám“ a „Koncert“. TANGO tento rok vydává dvě malé desky. První začíná megahitem „Co s tím sklem“ doplněná o „Z bláta do louže“. Druhá obsahuje fláky „Když máš svůj den“ a „Šepoty noci“. Z továren Supraphonu pak vyšel ještě vinyl TURBO s jedinečnou „Chtěl jsem mít“ s „Tak jsem byl zas jednou druhej“. Patrně jedinej singl KATAPULT, který nevydal Supraphon ale Panton, obsahuje skladby „Motorka“ a „Signál Odjezd“. ABRAXAS vyjíždějí s „Manut“ a „Faust“. I Opus má své želízko v ohni se jménem TUBLATANKA. Těm vydávají na malé desce mega hity „Skúsime to cez vesmír“ a „Dnes“.

1986
A zase CITRON, tentokrát se skladbami „Rock, rock, rock“ a „Půlnoční město“, co by předzvěst LP „Plni energie“. TANGO, co by předzvěst LP „Elektrický bál, vypouští do éteru hned dva zářezy s písničkami „Zkus být svá“, „Nafoukaná“ a „Pomalá“, „Narozeniny“. KATAPULT taktéž vydává toho roku dva singly. První obsahuje megahit „Někdy příště“ s „Na to zapomeň“, jako předzvěst nového alba. A druhý, obsahující „Ty jsi tedy povaha“ a „Žil jsem jako boxer“, je přímo součástí alba. Asi takhle nějak to mělo o dost později vypadat u alba "Armagedon" od Törr.

1987
Co by ochutnávku před geniálním albem „Radegast“ vydává CITRON hned dva singly. První se skladbami „Zase dál“ a famózní „Kráska a Radegast“. Druhý singl pak obsahuje „Už zase mi scházíš“ s parádní nářezovou „Sedm životů“. Nově startující hvězda rockové scény TANJA vydává svůj první singl se skladbou „Zas tu jsou“ a parádním duetem s LÁĎOU KŘÍŽKEM „Kam jen jdou lásky mé“. LUCIE BÍLÁ byla známá z Arakainu i spoluprácí s Vitacitem na filmu Horká kaše. A ještě než se z ní stala pop star, stihla spolupracovat s Jiřím Vondráčkem a vydat u Supraphonu rockovější singl se skladbami „Mávnout křídlem“ a „Já jdu ven“. TURBO vydává svou mega skladbu „Hráč“ spolu s „Komu se nelení“. KATAPULTU vycházejí „Inzerát“ a „Modrý z nebe“. STROMBOLI vydávají u Pantonu nezničitelné „Ó hory, ó hory“ a podmanivou „Carmen“, jako upoutávku na geniální dvoj album „Stromboli“.

1988
V tomto roce vydávají svůj první singl u firmy Panton dnes už veteráni scény ARAKAIN. I když měli hodně z čeho vybírat, tak použili dnes již trochu pozapomenutou skladbu „Excalibur“ a pak jeden z kultovních hitů „Gladiátor“. V témže roce vydává svůj singl u Supraphonu VILÉM ČOK A SPOL se skladbami „Televize“ a „Sen“. Před svou první velkou deskou vydala singl se skladbami „Žhavá cesta“ a Půlnoční stíny“ TANJA. V sérii Posloucháte Větrník vychází třeba split SP TITANIC/SIFON. Prvně jmenovaní se prezentují skladbou „Vizáš“ a ti druzí „Nejsi na kolenou“. Své první malé desky se dočkal i VITACIT se skladbami „Já chci se ptát“ a „Peaceman“. KATAPULT vypouštějí šlágry „Třináctá komnata“ a „Rock´n´Roller“. TURBO pak „Vodopád prázdných slov“ a „Navždy Goodbye“.

1989
O tomto roku se dá říci, že byl pro rockovou a metalovou singlmánii nejúrodnější. Po rozpadu Tanga zakládá Miroslav Imrich kapelu ALARM, ve které též působí Mirek Mach. Té tohoto roku vychází singl u Supraphonu se skladbami „Paris Adieu“ a „Bylas dlouho pryč“ a hned na to, jako předzvěst jediného alba Alarmu, vydávají u Monitoru skladby „Rock´n´roll v patách“ a „Věrnej pes. Tohle byla pravděpodobně jediná malá deska vydaná touto firmou. TURBO vypouští na veřejnost taky hned dva singly se skladbami „Láska z pasáží“, „Sáro“ a „Kdo z nás je vinný“, „Andromanie“. STROMBOLI vydávají skladby „Sandonorico“ a „Okolo ohňů“. Poslední malá deska kapely CITRON a zároveň tehdy poslední nahrávka s Láďou Křížkem obsahovala hitovky „Uragán“ a „Svět patří nám“.Tehdy nově vzniklá NOVÁ RŮŽE v hvězdné sestavě vypustila skrze Supraphon singl „Válka s láskou“ na jejíž druhé straně se nachází hodně povedený „Anděl fantazie“. Ani slovenský Opus nezahálel a vypustil do oběhu MARIÁNA GREXU a DEMIKÁT s parádně šlapavou „Vlastný názor“ a poněkud chaotickou „Nevytŕčaj chlapče hlavu“. Poslední malou desku pro Opus natočila TUBLATANKA s písničkami „Pravda víťazí“ a „Láska drž ma nad hladinou“. V rámci Supraphonské série Rockmapa, kterou tak nějak zaštiťoval rockový matador Petr Janda, vychází singl „Proč?/Amadeus“ od ARAKAIN. Ti ještě v tom samém roce stíhají vydat singl se skladbami „Ku-Klux-Klan“ a trochu nedoceněnou „Orion“. A Supraphonská série Rockmapa pokračovala dalšími malými deskami jako například s KERN a skladbou „V sobotu ne“ a slaďákem „Exploze“. A taky už tenkrát našlapanými MOTORBAND s naprosto famózním Střihavkou a parádními „Fajnovej den“ a „Je to špás“ a na druhém singlu „Heavy Metal“ a „V říši ptáků“ a jako jediní se dostali i ke třetímu pokračování se skladbami „Mejdan“ a „Životní styl“. Na této sérii byl zastoupen už i hodně proflákej TITANIC. Kdo by neznal „Bludnej kruh“ a „Figurínu“. Ovšem tehdy v trochu neučesaných verzích. Jako jedni z mála, byli v sérii z hard rockové scény zastoupeni DUX s téměř depresivní skladbou „Narkoman“ a trochu rozvernější „Jen tak si hvízdnout“. Jejich druhý singl nesl skladby „Obraz co nemusí mít rám“ a „Poslední zvonění“. ABRAXAS se připomněl skladbami „Rebel“ a „Říční proud“. VITACIT jsou zastoupeny skladbami „Spadla klec“ a „Drákula“. Tehdejší speed metalová naděje tuzemské scény ŘETĚZ se prezentovala pouze sáhodlouhou „1415“, rozdělenou na dvě části. DETTO se profláklo dvěma nářezovkama „Tanec ve španělských botách“ a „Zlej tejden“. MERLIN přispěli do kolekce skladbami „Nevada“ a „Poslední boj“. A Rockmapáckému oku tehdy neunikl ani KABÁT. Tenkrát ještě co by thrash metalové kombo se prezentovali songy „Koleda, koleda“ a famózností „Spadla klec“. Tento singl má, mimo označení raritní, jestě jedno privilegium, neboť by se dal označit jako zmetek, protože v Loděnicích (tehdejší výhradní lisovna desek) nalepili obráceně štítky. Mimo to Supraphon vydával přímo i svoji vlastní sérii rock metalových singlů pod názvem Galaxie. Samozřejmě nesměli chybět ani VITACIT, ti se prezentovali skladbami „Strach“ a „Poutník životem“. Profláklá brněnská veličina KERN má na singlu „Není větší síly“ a speedovou „Sprinter“. Fanoušci tvrdších metalových odnoží se dočkávají i prvního black metalového singlu. Ten samozřejmě nemohl patřit nikomu jinému než TÖRR a již tehdy kultovním skladbám „Kult ohně“ a „Kladivo na čarodějnice“. Nadějnou kapelou byla tehdy i hard rocková BARBARELLA, jež se předvedla odpichovkou „Roky jdou“ a baladickou „Goodbye Mexico“. Klasickými heavárnami byly „Šance pro tebe“ a „Dračí doupě“ od SAPON. A Supraphon sázel v této sérii i na tvrdší záležitosti, o čemž svědčí i malá deska PROJEKTIL. Skladby „Lovci lebek“ a „Kovárna“ mohly patřit ke skvostům tuzemské thrashové scény. Ovšem patrně nejžhavějším želízkem v ohni byli heavy rockový TRIUMF, jímž se v rámci singl série objevily skladby „Věčnej boj“ a „Tisíc tváří“ a v zápětí na sólo singlu „Žádnej soucit“ a „Chci to mít“. Takovou malou zvláštností je, že některé singly vyšly jak v sérii Rockmapa tak s obaly Galaxie. To jen aby nedošlo k nějakým rozpakům. Chyba není na vaši obrazovce, ale ve zvláštním přístupu firmy Supraphon, který může být poněkud matoucí.

1990
Patrně jediný singl, kterým na dlouhou dobu zablokovala další použití skladeb „7 černých jezdců“ a „666“ od ROOT, vydala firma s jepičím životem Zeras. Svojí poslední malou desku vydávají KATAPULT s písničkami „All Want Is A Change“ a „Get It High“. Tento singl není zajímavý jen tím, že je nazpíván v anglickém jazyce, ale že jej nazpíval Robbie Hurley. Své poslední dva singly vydala v tomto roce TUBLATANKA pro Supraphon. První byla kolednická s lidovkami „Pásli ovce Valasi“ a „Poďme bratie do Betléma“. Druhá obsahovala „Démon pomsty“ a „Dám ti vjac“.

1991
Poslední SP deska ARAKAIN, vydaná Supraphonem, obsahuje songy „Schizofrenie“ a „Iluzorium“. Jedněmi z těch, jež si zafinancovali vydání malé placičky sami, byli i black metalový TUDOR, kteří vydali desku pod názvem „Spalovna“ a umístili na ni novou skladbu „Spalovač mrtvol“ a starší „Skeletor“. Samovydání je ušlechtilá věc, ale může se i vymknout kontrole. Zde se tak trochu nevyvedl obal. Obdobně dopadla i thrash metalová DISTORZE, které pan grafik seknul do obalu krutou gramatickou chybu. Jinak tato kdysi nadějná smečka umístila na svůj singl pouze jedinou skladbu „Fuck Of War“, rozdělenou do dvou částí.

1992
Že další singly vycházely už pouze z vlastní iniciativy kapel, potvrzuje heavy kapela VZTEKLEJ DĚDEK, která za tímto účelem nahrála skladby „Král a klaun“ a „Osud na dlani“. Pod desku se sice podepsala firma Bestia, ale jinak je vše záležitostí kapely. Přesně podobný osud měl i singl kdysi metalového zpěváka Radka Bláhy, jež se vzhlédl v poněkud líbivějších vodách. Na svoji desku, stručně nazvanou BLAHA, umístil rockůvku „Klíč od tvého těla“ a slaďák „Perla nebes“. Deska byla vydána zásluhou sponzorů, i když je pod ní opět podepsána Bestia.

Tak to je decentní, ne však zdaleka kompletní, výčet raritních a mnohdy už i zapomenutých malých desek, jímž jsme si zvykli říkat singly. Třeba vás tento článek inspiroval poohlédnout se ve svých, případně v rodičovských sbírkách na policích, ve skříních, půdách, či sklepích po dalších podobných perličkách oněch dob. Teda pokud nezaúřadovaly barbarské zvyky s rituálním obětováním gramodesek popelnicím a kontejnerům. V lepším případě chvalme hospodina za bazary, kam se dají ty neviňátka odkládat jako do babyboxu.

Zobrazeno: 1603x

Rock´N´Roll Hell

PŘIDAT KOMENTÁŘ

1.2.2013 (22:16)

Článek fakt parádní, aspoň jsem si zase rozšířil obzory svého hudebního vědění


1.2.2013 (18:10)

Dobrý článek, hezké vzpomínání, nechal jsem si jenom některá LP a singlů se časem zbavil, což je fakt škoda


1.2.2013 (17:55)

No Pepo, klobouk dolů, je vidět, že máš v tomhle směru obrovský přehled Já osobně jsem k deskám jako takovým nikdy moc nepřirostl, ale těch singlů jsem měl docela slušné množství, než jsem to různě porozdával nebo rozprodal...


1.2.2013 (11:17)

Pepo...nádherný článek,až se mi oči zamlžily tou hromadou vzpomínek na léta věčného obracení SP po každé písni...a nedejbože aby vám někdo(rodiče za pro vás hlouposti nebo sourozenci ze škodolibosti)vzal ten středový kroužek,bez kterého jste si nepřehráli nic...to bývalo utrpení...


Článek | CZ Singlmánie | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist