PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Z dějin totálního undergroundu III (kompilace)




Jednou z kapitol undergroundu bylo vydávání kompilací. Prostě co nejvíce kapel zviditelnit na jednom nosiči a v onom pravěku byl nejjednodušší, nejsnazší, nejlevnější a nejlépe dostupný nosič kazeta. Tam se toho vešlo hodně a dá se říci, že více než dnes na CD. Někteří ´disterníci´ (lidé věnující se distribuci a s batohem na zádech objíždějíc koncerty) té doby by mohli namítnout, že právě o kompilace nebyl až takový zájem, ale pro lidi, vyhledávající pořád nové kapely, měly velký význam a byly pro ně jakýmsi směrovým ukazatelem kde hledat. Ovšem bylo taky zajímavé sledovat, jak si vydavatelé poradí s omezeným prostorem na obalu kazety a do jaké míry se jim podaří splnit i informační povinnosti. Zvukové rozdíly mezi jednotlivými příspěvky se extra neřešily, protože to byl běžný standard, i když se tato relativní vada postupem času začala odbourávat. Jména jednotlivých účastníků na kompilacích budu omezovat na ty zajímavější nebo doposud fungující. Ten výčet by byl obrovský a stejně by některá jména většině z vás přišla naprosto neznámá.

„ALGHARB IN FLAMES“ je kompilace vydaná portugalským labelem Hibernia Records, nabízející produkci devíti více či méně black metalových kapel jako IN THA UMBRA, TEASANNA SATANNA, BELL WITCH, SORTILEGE, či mých oblíbenců ALCOHOLIC SMASHING WAR a dalších. Opravdu velmi povedená sestava kapel, převážně portugalské scény. Obal, ač je profi, není nijak zvláštní grafickou perlou, ale obsahuje veškeré základní informace.
Kdo by mohl tušit v oněch prehistorických dobách, že kompilace „A HISTORY OF A TIME TO COME – PROEM I“ od bulharské firmičky Mabara Productions by mohla mít vcelku zajímavou sběratelskou cenu. Důvod? Mezi desíti kapelami jako IN THE WOODS, HELHEIM a MITHOTYN zde najdete demáčové klenoty i od KAMPFAR, PRIMORDIAL a dokonce i DARK TRANQUALLITY. Ano, hvězdy nepadají z nebe, ale přichází z undergroundu. Přímo obal ke kazetě je na informace trochu strohý, ale ke kazetě je přiložena brožura formátu A5 s totální informační kampaní. Tady si dala firma opravdu záležet a přitom už při zaslechnutí slova Bulharsko se tehdy (i dnes) kde kdo otočil zády.
Další hodně podařenou kompilací je „BLACK TEARS OF DEATH“ od italské firmičky Beyond... Productions. A i zde můžete narazit na vcelku zaběhlá jména jako DRASTIC, BESSECH, CALLENISH CIRCLE ve společnosti REX INTERNUS, DE OCCULTA PHILOSOPHIA, ATANATOS. Černobílý obal je sice jednodušší, ale vcelku vkusně provedený a se všemi potřebnými informacemi.

„PUTREFIELD CORPSE CHAPTER 1.“ je brutal death grind kompilace od maníka z Francie, který nestihl do obalu umístit ani logo svého labelu. Ono celkově je ten D.I.Y. obal jednoduchej, spíše na krásu než na efekt. Fakt štvalo neumístění kontaktů na kapely, protože kompilace je sestavena velmi dobře a mimo demo perel VOMITORY, INHUMATE, GOREROTTED a TON, se zde nachází i spousty slovenských zástupců jako ČAD, SURGICAL DISSECTION, DEPRESY, AMORBITAL. Na ty slovenský kapely sehnal člověk kontakt v tuzemských fanzinech, ale mít adresu na VOMITORY či GOREROTTED v dobách, kdy neintimní mail prostě neexistoval a kapely se ve svých prvopočátcích neskrývaly za P.O.Boxy, by bylo z dnešního pohledu k nezaplacení.
A přesně stejný problém má i „CRUSH MY HEAD“. Zde dokonce nevyluštíte ani adresu vydavatele, i když dnes by stačilo zadat těch pár údajů do počítače a zjistíte, že bezejmenná firma pochází z Francie. Je sice pěkně šalamounsky vyřešený nastavení xerox obalu sponkovačkou, ale co je to platné, když na místo důležitých informací (zejména kontaktů) je vložena sáhodlouhá děkovačka. Přitom se jedná o opravdu nabušenou kompilaci 36 death grind zvěrstev jako AGATHOCLES, MALIGNANT TUMOUR, ROTTEN FLESH, DEEDS OF FLESH, BLOODSUCKERS, LIVIDITY, CEREBRAL TURBULENCY, PATHOLOGY STENCH, INHUMATE, ULCERRHOEA, NECROPHAGIST a tuna dalších. A i přes v celku kolísavou kvalitu zvuku, je zde co poslouchat.
„THE DARK ART OF WARRIORS vol.1.“ od brazilských nadšenců Sound Riot Productions má sice pěkný profi kartonový obal, leč jednostranně potištěný, takže tam, kde mohly být kontakty, fotografie a podobný vcelku důležitý věci, je prázdno. Jinak kompilace je zaplněna patnácti kapelami majících větší či menší spojitost s black metalem. Nejvíce bych asi vyzdvihnul mé běloruské oblíbence GODS TOWER, ale za povšimnutí stojí i HERMH, NAZXUL, MALKUTH, HAVORUM, či POGROM.

Velmi vychytanou kompilaci připravili ukrajinští Metal Scrap Productions. Jedná se vlastně o dvě kazety, z nichž jedna je nazvaná „S.O.D.O.M.“ a druhá „G.O.M.O.R.R.A.“. Dohromady 33 kapel a 180 minut death, black, doom metalové muziky. A i tady by příznivci těchto stylů mohli některá jména znát - NIGHT IN GALES, DEMENTOR, INQUISITION, TALES OF DARKNORD, CUMDEO, THRON, APOCYPHRAL, INHUMATE, VALHALLA, ale i z těch méně známých a už neexistujících stojí za zmínku SIEGED MING, TEMPTATION, FUNERAL OF SOUL, SCORBUT. Tahle kompilace je vrchovatě nabušená kvalitními kapelami i kvalitními songy. A to je tato kompilace už pátá v pořadí.
Atlantida Productions vydávala jak na běžícím pásu své kompilace zaměřené na atmo black, melodic death a gothic doom metal. Výběry kapel na jednotlivé kompilace byly relativně zajímavé a tak například z „ATLANTIDA COMPILATION III“ můžeme vypíchnout LUX OCCULTA, DARK SERENITY, RHEA, HYPNOSIS, WAYD či GOVERNMENT OF PANSIES. Obaly byly u Atlantidy vždy velmi slušně zpracovány se všemi potřebnými údaji, i když možná booklety vypadaly poněkud zbytečně skromně. S postupem doby začala Atlantida vycházet jako CD-r a poslední díl, který jsem registroval, se honosil číslem 15. Atlantida později proslula taky zajímavým výběrovým řízením pro účast na kompilaci. O tom se zmíním ještě v závěru článku.
Zatímco Evropa a Amerika se tváří jako metalové velmoce, tak exotická kolumbijská firmička Black Moon Productions dala svou black metalovou kompilací „TO MEET THE STORM“ undergroundovým titánům řádně na prdel. Naprosto profi záležitost po všech stránkách. Krásně vyvedená kazeta s velmi luxusním potiskem a ještě luxusnějším obalem. Ten obsahuje naprosto vše, včetně fotografií a log všech deseti zúčastněných kapel a je navýsost kvalitně zpracován. To, že tenhle nedostatek doženou ostatní firmy a zejména jejich kapely svou produkcí, tak tím bych si nebyl zrovna tak jist. Ne, že by se u firemních kapel jednalo o nějakou super ligu, ale WITCHTRAP, INFERNAL, DRAKAR a další mohou směle konkurovat polovině mnohem uznávanějších black metalových kapel.

Kdyby chtěl někdo namítnout, že zanedbávám českou scénu, tak tady mám tři naše zástupce. Jinak české scéně míním vyčlenit speciální díly, protože nám je nejblíže a rozhodně má taky co nabídnout. Jako první zde mám klasickou D.I.Y. death grind kompilaci „PSYCHOTHERAPY COMPILATION VOL.1.“ od Psychotherapy Production, jež nabízí opravdový výkvět bestialit oné doby a mezi 18 kapel patří MALIGNANT TUMOUR, MURAIN, GENITAL GORE, AGONY CONSISTIENCE, INGROWING, OBLITERATE, CEREBRAL TURBULENCY a další. Tahle kompilace je naprostej luxusní dokument československý scény. A obal, ač vypadá na první pohled stroze, obsahuje vše, co by prostě měla každá kompilace obsahovat, včetně kontaktů i diskografií kapel.
Další z tuzemských kompilací je „DEATHVASTATION VOLUME ONE“, o jejíž vydání se nepostaral nikdo jiný než Bruno, tehdy ještě KRABATHOR. Samozřejmě se ve své době našli škarohlídi, jež tvrdili, že si Bruno hrabe na vlastním písečku, když na kompilaci zařadil i svou domovskou kapelu. Jenže totéž by se dalo i tvrdit i o předchozí kompilaci, kterou vydal Ota z Needful Things. Na této výběrovce bylo fajn, že Bruno zařadil mimo klasických death kapel VADER, DEHYDRATED, SCABBARD, ALTAR a PURGATORY i atmo deathový DARKSIDE, folkovější GODS TOWER či nablacklý CALVARY, čímž se odboural death metalový stereotyp. Obal sice taky vypadá jednoduše, ale je nadupán informacemi.
Původně avizovaná thrash metalová kompilace „THE LAST COMMAND“ od Music Box Cs Agency mohla být pro mnohé menším zklamáním, neboť z jedenácti kapel jsou thrashové snad jen tři a zbytek se brouzdá v death, doom či black metalu a HC. Na druhou stranu výběr kapel není vůbec špatný a tak se mohli širšímu obecenstvu představit ČLAKA, DECAY, MONASTERY, HECTOR, CRIONIC, MONASTERIAL CRYPT a další. Obal, to je tak trochu kapitola sama pro sebe. Je dělaný ručně na psacím stroji a vše je tak nějak roztahané. A při vší snaze do něj dostat veškeré informace, včetně log kapel, nabyl takových rozměrů, že se po složení tak tak vejde do krabičky s kazetou.

A opravdové sběratelské perličky jsem si nechal na závěr. Tou první je „WITCHING HOUR COMPILATION VOLUME 1.“ vydaná v Americe. I když se červený xerox obal tváří black metalově, tak se jedná o výběr extrémů z různých žánrů. Svými demo nahrávkami na ně přispěly i kapely, jež by měly zainteresovaným hodně říkat - BLACK FUNERAL, MEAT SHITS, INQUISITOR, FUNERAL WINDS a s nimi samozřejmě další, jež neprošli sítem času.
I když asi větším sběratelským artiklem, zejména pak pro ortodoxní blackers, je série kompilačních kazet vycházejících ve Francii pod názvem „CASTLE OF SOLITUDE“. Mimo spousty zajímavých black metalových kapel z počátku devadesátých let se zde nacházejí i demo klenoty EMPEROR, DARK FUNERAL, BLACK FUNERAL, EVOL, GORGON, PROPHECY, FUNERAL a další. Nevím kolik přesně těchto kazet vyšlo, protože sám vlastním jen čtyři. Všechny mají odporně zelenej xerox obal, ovšem s veškerými potřebnými informacemi včetně kontaktů a nádherně prasáckej undergroundovej zvuk.

Samozřejmě po celým světě i u nás podobných kompilací vycházela strašná spousta a já jsem vybral pouze jen nějaké na ukázku. Po světě prostě pobíhalo spousta aktivních lidiček, kteří se snažili nějak zapojit. Na závěr bych chtěl ale připomenou, že se našli i tací, jejichž úmysly nebyli nejčistší a dalo by se říci prospěchářské. Míním se tedy zmínit o placených kompilacích, jak už jsem v článku u jedné kompilace naznačil. Samozřejmě docházelo mezi kapelami a labely k dohodám o jisté finanční výpomoci, která mohla následně zvednout kvalitu výsledného produktu, neboť i v té době platilo, že kvalita se prodává lépe. To už pak záleželo na kapelách, jak usoudily, že se jim vynaložené investice do tohoto druhu reklamy vrátí. Samozřejmě teď nemluvím o placených CD kompilacích vycházejících v rámci vyhlášeného magazínu, ale zůstáváme pořád v těžkém podzemí. Tam totiž existovali lidé, jež sami kontaktovali kapely s nabídkou na umístění na kompilaci za poplatek. Samozřejmě každá podpora pro neznámé kapely se jeví dobrou a tak bylo třeba řešit, co to je za firmu, v jakém nákladu kompilace vyjde a kolik taková účast bude stát. Bohužel, některé sliby o vydání profi nosiče se trochu vymkly kontrole, nemluvě o účasti známějších, ne-li slavných kapel, které měly tyto kompilace prodávat. Je sice pravdou, že někteří aktivisti vybírali za účast jen nějaký pakatel a hlavě z důvodu rychlejšího a kvalitnějšího vydání, ale byli tady prostě tací, jejichž ego jim namlouvalo, že právě jejich firma je ta prestižní a vybírali nemalé částky dokonce podle délky skladeb. Byli tady i relativně serióznější, jež nevybírali od kapel peníze, protože jsou underground, ale brali naturálie jako kazety, případně CD nebo trika do své distribuce zdarma, což kapely i s poštovným taky přišlo na nemalý peníz. Opravdu velká pocta té většině, která se podobnými záležitostmi zabývala nezištně a z nadšení.

Zobrazeno: 1768x

Rock´N´Roll Hell


» Z dějin totálního undergroundu XV (26.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIV (7.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIII (24.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XII (8.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XI (3.6.2013)
» Z dějin totálního undergroundu X (koncerty) (21.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu IX (8.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VIII (samovydávání) (19.4.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VII (18.3.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VI (Attack Of Fire) (15.1.2013)
» Z dějin totálního undergroundu V (Heavy Metal) (29.8.2012)
» Z dějin totálního undergroundu IV (D.I.Y. perly a paskvily) (9.7.2012)
» Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) (28.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu II (13.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu (29.5.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist