PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Z dějin totálního undergroundu II




Byly doby tak temné, že vydávání LP a CD bylo výsadou mocných, jež zároveň určovali trendy. Byly doby tak špatné, že distribuce se řídila pravidly ekonomiky a diktaturou cen. Byly doby tak nedůstojné, že byl člověk vděčen i za to, co se mu nelíbilo. Ovšem byly to i časy nadšení ze života ve vlastním světě. Byly to časy tak drsné, že nově vzniknuvší kapely pořizovaly nahrávky ve velmi skromných podmínkách a jediný dostupný nosič pro šíření nahrávek byla kazeta. Byla to doba rozvoje, když první počítačový maniaci s primitivními grafickými programy dali vzniknout, mnohdy i naivním, přesto nádherným obalům kazetových skvostů. Byly to doby dřiny, když byl internet teprve sprostým slovem a jedinou komunikační cestou byla pošta. Byla to doba nadějí, když jedinou formou upozornění na sebe byli nadšenci se svými ručně lepenými xeroxovými fanziny. Byla to i doba relativní čistoty, když víc než peníze byla důležitější soudružnost a vzájemné podporování se.

Ano, láska k hudbě může mít spoustu podob. Zatímco jedni leští už nablýskané hvězdy, jež už dávno zapomněly, že i ony bývaly underground a opouštějí svůj původní výraz, nazývaje to vývojem, najdou se i tací, kteří nečekají, až co jim nabídnou mamutí vydávací společnosti a sami se vrhají do víru špíny, nabízející neskonalé klenoty. A jsou i takoví človíčkové, kteří se snaží podobné perličky nejen objevovat, ale dostat je i dál k širšímu posluchačskému obecenstvu.

Že underground nebyl jen výsadou pouze vyspělých západních mocností, dokazuje malý rumunský labílek BESTIAL RECORDS. Že se na východní undergroundovou scénu hledělo jako na exotickou, se rozhodl trochu pozměnit týpek jménem Titus Constantinescu, jež právě zmíněný label založil. Jeho vize byla jasná. To nejlepší z rumunské scény představit světu a jejich nahrávky na profi kazetách dostat všude, kam se jen dá. A když říkám profi, tak profi a ne jak bylo u hodně labelů (ať už ze západu či východu) DIY verze zvykem. Profi obaly byly vždy po grafické stránce zpracovány tak, aby lahodily oku a zároveň vystihovaly podstatu kapely a atmosféru nahrávky a i undergroundové velmoci mohly podobné obaly závidět. Tomu všechna čest. Ovšem jedno by se dalo některým obalům vyčíst. Při vší snaze o co nejnádhernější podklad se přeci jenom trochu hůře čtou informace samotné. Jenže to byly doby pravěku a vinu bych hlavně připisoval ne ještě příliš dokonalým grafickým programům a možná taky i nezkušenosti grafiků samotných. To byla však jen drobná vada na kráse. Nejdůležitější byly kapely a jejich tvorba.

Jako jednou z prvních kapel se vydání dočkali roku 1998 PROTEST se svým desetiskladbovým materiálem „Beyond Tomorrow“. Tvorba téhle kapely by se dala srovnat do dvou rovin. Ta první, ne nepodobná švédskému death metalu, je taková nemastná neslaná, mnohem více sluší kapele poloha temně zadoomaná s až mystickým oparem. To pak ty death metalové pasáže působí spíš jako rušivý element. Je s podivem, že právě v případě rumunských kapel jsem poprvé narazil na termín gothic death metal.
To z jiného těsta byl matroš „Cealalta Parte“ kapely TAINE z téhož roku. Jejich technický death metal, ne nepodobný velikánům Death, opravdu měl tu sílu zaujmout ve větším měřítku. Sice by se dalo mluvit o trochu nepůvodním materiálu, ale když jste se od toho oprostili, tak se dalo mluvit o hodně podařené nahrávce a hodně nadějné kapele.

Jako vcelku zajímavým vydáním se jeví splitko kapel ANGUISH a ICON OF SIN z roku 1999, které už na propagačních materiálech bylo uváděno jako split gothic death kapel.
ANGUISH se zde prezentují čtyřskladbovým materiálem „Toward Abysses“, který má nejblíže doom death metalu. Ne, že by tam ta gotika nebyla cítit, ale opravdu jen okrajově a rozhodně nevyvolává ty správné emoce. I když Anguish nešetřili zajímavými nápady, vyznívá jejich hudba poněkud nezáživně.
„Not My God“ od ICON OF SIN je na tomto splitku to zajímavější. Mnohem zajímavější. Jejich gothic doom metal si pohrává s atmosférami jako s lidskými bytostmi a kapela nešetří zajímavými motivy. Tahle nahrávka by měla šanci zaujmout i v dnešní přeplácaný scéně.

V roce 1999 vychází u Bestial Records kazeta „Sala Molksa“, dnes hodně uznávané kapely NEGURA BUNGET, ovšem tehdy ještě ne s tak originální muzikou. A ač se zdá být jejich atmosferický black metal primitivní, už tehdy si uměli hodně dobře pohrávat s atmosférami a tento zásek je hodně ceněný mezi black metalovými fans. U této kapely se Titovi prostě povedlo, co si předsevzal. NEGURA BUNGET je ceněný vývozní artikl rumunské undergroundové scény a kapela hodně vděčí právě Titovi za jeho podporu v jejich úplných začátcích.
AVATAR byli kapelou, která to mohla hodně daleko dotáhnout a jejich jedenáctiskladbový počin „The Alchemist“ je toho jednoznačně důkazem. Jejich melodický black death metal s umě zapojenými klávesami a okořeněný na svoji dobu progresivními prvky bylo něco, co se dalo poslouchat dokola, aniž by to omrzelo. Prostě tato vykopávka z roku 2000 by byla schopna natrhnout šos spoustě dnešních kapel, kdyby se ji dostalo správného zvukového ošetření.

Nejúspěšnější počin všech dob Bestial Records byla jednoznačně nahrávka „Maiastru Sfetnic“ od NEGURA BUNGET z roku 2000. Experimentální a hodně originální dílo, jež se v budoucnu dočkalo mnoha reedic. Originální hudba si žádala i originální balení. Kazetu tedy zdobí obal z černého, lehce vroubkovaného, kartonu s hodně tmavým až slepeckým potiskem. Na první pohled nevýrazný obal, leč v tý době hodně originální. Podobného balení se dočkalo i následně vydané CD.
Další kapelou, která mohla zaujmout celosvětový underground, byla VOKODLOK, která se v roce 2003 prezentovala nahrávkou „Murder Genesis“. Jejich zabijácky útočný black metal nevyhýbající se melodice měl tu sílu protlačit se mezi elitu nenávistné black metalové scény.

Titus taky neopomínal upevňovat postavení svého labelu na domácím hřišti a tak připravil pro rumunské metalu chtivé fans kazetové licenční vydání francouzských vampiric black metalových FORBIDEN SITE, jejichž album „Sturm Und Drang“ oficiálně vyšlo u německých Solistitium Records. A že se jednalo o opravdu vydařenou záležitost.
Ovšem Titus je nejvíce hrdý na možnost licenčního kazetového vydání „My Guardian Anger“ od mocných polských okultistů LUX OCCULTA. Kdo se s touto nahrávkou nikdy nesetkal, tak může jen litovat. Ovšem toto album se dočkalo taky nesčetných reedic, takže by se mohlo dát někde na undergroundových cestičkách potkat. Vlastnit tuto věc v originále se opravdu vyplatí.

Titus a jeho BESTIAL RECORDS úzce spolupracuje s i s dalšími rumunskými labely, zejména pak s PROMUSIC PRODUCTIONS, kteří začínali též vydávat zajímavé nahrávky i na CD. Jednou z těch šťastných byla kapela INDIAN FALL, jimž u nich vyšlo CD „Pathfinder“. Jejich tvorba se zdá být ve své době originální, neboť jejich plačtivý, atmosferický doom metal doplňují o skoro až romantické ambientní plochy.
Dalšími ze šťastlivců tý doby, jež se mohli pochlubit vydáním na CD, byli VOICES OF SILENCE a jejich „Thunderground“ z roku 2003. Dnes někteří nazývají toto album progresivním, ale nejednalo se o nic jiného než o mix hard rocku a heavy metalu se skoro až folklórnímy popěvky, zejména v refrénech. Nic to ovšem nemění na tom, že se jedná o výbornou muziku. Navíc firma zabalila CD do vcelku (na svoji dobu) netypického a zvláštního digipacku.
A nebýt Titovy aktivity asi bych nevlastnil ve sbírce perlu rumunského heavy metalu - kapelu TROOPER a jejich bezejmenné album z roku 2002, vydané firmou HMM VENTURES. Možná bude spousta škarohlídů namítat, že heavy metal nazpívaný v rumunštině zní divně, ale jde jenom o zvyk. Jinak se vážně jedná o velmi kvalitní, propracovanou muziku plnou zvratů a nádherných kytarových sól, jež úplně s přehledem strčí do kapsy i mnohem renovovanější spolky ze západu, nemluvě o našich. Zvlášť ty do speed metalu tažené skladby jsou prostě super hymny.

Zobrazeno: 1726x

Rock´N´Roll Hell


» Z dějin totálního undergroundu XV (26.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIV (7.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIII (24.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XII (8.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XI (3.6.2013)
» Z dějin totálního undergroundu X (koncerty) (21.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu IX (8.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VIII (samovydávání) (19.4.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VII (18.3.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VI (Attack Of Fire) (15.1.2013)
» Z dějin totálního undergroundu V (Heavy Metal) (29.8.2012)
» Z dějin totálního undergroundu IV (D.I.Y. perly a paskvily) (9.7.2012)
» Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) (28.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu II (13.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu (29.5.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Článek | Z dějin totálního undergroundu II | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist