PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

Z dějin totálního undergroundu




Byly doby tak temné, že vydávání LP a CD bylo výsadou mocných, jež zároveň určovali trendy. Byly doby tak špatné, že distribuce se řídila pravidly ekonomiky a diktaturou cen. Byly doby tak nedůstojné, že byl člověk vděčen i za to, co se mu nelíbilo. Ovšem byly to i časy nadšení ze života ve vlastním světě. Byly to časy tak drsné, že nově vzniknuvší kapely pořizovaly nahrávky ve velmi skromných podmínkách a jediný dostupný nosič pro šíření nahrávek byla kazeta. Byla to doba rozvoje, když první počítačový maniaci s primitivními grafickými programy dali vzniknout, mnohdy i naivním, přesto nádherným obalům kazetových skvostů. Byly to doby dřiny, když byl internet teprve sprostým slovem a jedinou komunikační cestou byla pošta. Byla to doba nadějí, když jedinou formou upozornění na sebe byli nadšenci se svými ručně lepenými xeroxovými fanziny. Byla to i doba relativní čistoty, když víc než peníze byla důležitější soudružnost a vzájemné podporování se.

Ano, láska k hudbě může mít spoustu podob. Zatímco jedni leští už nablýskané hvězdy, jež už dávno zapomněly, že i ony bývaly underground a opouštějí svůj původní výraz, nazývaje to vývojem, najdou se i tací, kteří nečekají, až co jim nabídnou mamutí vydávací společnosti a sami se vrhají do víru špíny, nabízející neskonalé klenoty. A jsou i takoví človíčkové, kteří se snaží podobné perličky nejen objevovat, ale dostat je i dál k širšímu posluchačskému obecenstvu.

Ne jinak tomu bylo i v případě jednoho portugalského človíčka, který totálně fanaticky propadl kouzlu extrémního black metalu a nechtěje čekat až jednotlivé kapely a jejich nahrávky zapadnou prachem, založil malý undergroundový label „HELL WAR PRODUCTIONS“ a doslova na koleně začal tvořit svá vydání těch nejzapomínanějších kapel a obohatil tak podzemní svět o pěknou řádku velmi zajímavých kazetových vydání.

Jako jedna z prvních, i když v pořadí už dvanáctá nahrávka, která byla podpořena tímto mini labelem, je „The Wrath Of The Black Empire“ od kapely ARMAGEDON. Obal je na tu dobu klasickej černobílej xerox s ručně psaným číslováním kopie nahrávky, ovšem po grafické stránce kvalitně odvedená práce. Jediné, co mi vadilo snad na všech obalech od tohoto maníka, je poněkud strohá informatika v bookletech. Co se hudby Armagedon týká, tak jde o klasickou norskou blackárnu. Dalo by se říct stokrát slyšené variace na stejné téma, ale je nutno se oprostit od podobných úvah a ponořit se do toho, čím daný styl hudby má disponovat. A všech devět skladeb má onu magickou apokalyptickou atmosféru a těch necelých čtyřicet minut bylo ve svý době doslova vražebných.
Šťastná třináctka byla pro Hell War Productions kapela LYGUBRE a jejich demo „Bloodsheding War Hymns“ z roku 2002. Nekompromisně vraždící bestialita ze satanova chrámu. Opět záležitost nepřinášející nic nového, ale tak razantní podání stokrát slyšeného se prostě muselo undergroundovým maniakům líbit i s tím garážovým zvukem. Prostě rozdíl v reakcích uvědomělých recenzentů a milovníky daného žánru na tuto nahrávku byl hodně zřejmý.

Doba se posouvá a i underground se vyvíjí. Každý chce dělat vše co nejlíp a aspoň v rámci možností svou práci posunout dál. A tak jednou z prvních nahrávek, kterou zdobí křídový obal z tiskárny u Hell War Productions je „Deathly Pate“ od kapely BEAL a nutno podotknout, že je to obal na informace více než strohý. Je těžké odhadnout, kde byla tehdy chyba, ale je nutné podotknout, že underground má přeci jenom omezené možnosti. Beal ale nebyli nováčky pod tímto labelem, neboť už před tím jim zde vyšlo demo „Apokalypsa“ a co vychází z kazety novějšího materiálu by tomuto slovu i odpovídalo. Extrémě laděný black metal s atmosférou totální misantropie. Absolutně nic pro milovníky jakýchkoliv progresí. Jen čistá blasphémie.
O kapele INNER HELVETE se dá říct, že Hell War Productions se pro ni stali jakousi domovskou stájí. Vždyť u ní už vyšla dema „Satanic Eratomb“, „Glorification Of The Unbold Lord“ či splitka s kapelami NECROLUST a STERKVIND. Ovšem materiál „Total Bloodshedding Devastation“ patří k tomu nejlepšímu, co kapela vydala a nebojím se říct, že se jedná i o nejlepší produkt firmy samotné. Už jen styl samotný poněkud vybočuje ze zajetých kolejí. Ne, že by se nejednalo o totální black metalovou řež, ale zpěv není typicky black metalový, ale nejspíš by jím nepohrdlo ani gore grandové kombo, což vytváří hrůzu nahánějící atmosféru. Tato kazeta jako jediná nevychází v obvyklém nákladu 666 kusů, jako u jiných počinů, ale činí pouze 166 kopií, neboť tato nahrávka zároveň vychází coby LP u francouzkých Ordonalis Productions. Tady by se dalo říct, že se jedná o skutečný undergroundový klenot.

Čas se opět posouvá a s ním přichází i další změny undergroundu. Už nevychází klasická dema, ale zjevuje se nový fenomén nazvaný ´cassette EP´. Zdokonalování obalů a bookletů se stává nutností a ani Hell War Productions se nevyhnula nutnost nevydávat pořád stejně znějící kapely, ale dbát na jejich výběr ohledně kvality a ne kvantity. Takže tu tedy máme kapelu BEELZEBUL a jejich cassEP „The Powerful Essence Of Lucifthian In Times Of Obscurantism“. Tahle věcička se opravdu vymyká doposud vydaným nosičům. Ne, že by se nejednalo o black metal, ale jde o jeho rock´n´rollovou podobu. Tedy žádný severský misantrop, nýbrž prapůvodní podstata. Nejspíš to milovníky produktů Hell War Productions zaskočilo, ale nemyslím si že nepříjemně.
Hvězdou undergroundu se mohli stát WAR BLASPHEMY. Někdo by mohl podotknou, že se kapela potácí někde mezi Gorgoroth a Marduk, ale jejich čtyřskladbové cassEP „For The Glory Of The Unpure“ je naprosto zabíjející válečná apokalypsa. To by vlastně stačilo, jen aby si kapely všiml nějaký větší label. Spousta maniaků však děkuje, že zde byli aspoň Hell War Productions a mohou se tedy pyšnit tímto devastujícím klenotem a kapela sama mohla být šťastná za to, kam až se jejich nahrávka dostala. Ona by asi většina kapel bez podobných nadšenců zůstala v ještě větším undergroundu než totálním.

Běžnou undergroundovou praxí při distribuci vydaných nosičů byly výměny mezi labely a ne jen mezi nimi. Zkrátka já budu prodávat tvoje a ty zase moje. A tak vznikaly katalogy, nazývané též distrolisty, díky nimž mohl nejen Hell War Productions nabízet další zajímavé skvosty, v tomto případě black metalové scény.
Jak jinak by se mohl obyčejný smrtelník například dostat ke čtyřskladbový nahrávce brazilské smečky ANCIENTBLOOD „The Profane Hymns Of The Sovereign Darkness“, kterou vydal kanadský label Intolerant Records. A buďte si jisti, že se nejedná o nějakou exotickou verzi Norska. Jo, Norskem je to cítit na sto honů, ale ta nahrávka je absolutně super holocaust. Dokonce na black metal s nebývale čistým zvukem, kterej leze do morku kostí.
Asi jen stěží bych vlastnil, mnou velmi oblíbenou, kazetu ALKOHOLIC SMASHING WAR „Give Me War Or Give Me Death“. Totální undergroundový skvost, sice trochu nekvalitnějšího zvukového kabátu, ovšem s atmosférou, jež musí potěšit nejednoho fanouška potemnělých rubanic. Tuto perlu vydal další portugalský label a to Hibernia Productions.
Asi bych nikdy netušil o existenci další portugalské firmičky Profanum a jejich produktu „The Unveil Of The Darknest Arts“ kapely EXUL, která svou téměř monotónní, ponurou zato intenzivní tvorbou, umě vyvolává všechny nesvaté.
Ano, i underground není vždy o perlách, ale i o kapelách, repetivě nahrávkách, spíš průměrnějších. Jednou takovou by mohla být i německá ETERNAL FROST a jejich demo „War Metal Fuck“. Ono ale záleží na úhlu pohledu. Právě pro některé maniaky může být jejich devastačně agresivní tvorba to pravé ořechové a naopak mnou vychvalované výtvory by mohly někteří třeba označit i za podprůměrné.

A jedno takové zamyšlení na závěr. Spousta intelektuálních recenzentů mělo (a má) ve zvyku nahlížet na demosnímky jako na něco podřadného a většinou jsou recenze o přirovnávání ke slavnějším kolegům a nemálokrát se objeví něco o silném ovlivnění, ne – li rovnou vykrádání oněch slavnějších. Ale co když je to i obráceně?! Co když ti slavní se nechávají ovlivnit těmi undergroundovými, nebo je i vykradou, spoléhajíc na to, že vykradená nahrávka nemá šanci na přežití? A když už přežije, bude přirovnávána právě k nim a ne naopak?

Zobrazeno: 1718x

Rock´N´Roll Hell


» Z dějin totálního undergroundu XV (26.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIV (7.8.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XIII (24.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XII (8.7.2013)
» Z dějin totálního undergroundu XI (3.6.2013)
» Z dějin totálního undergroundu X (koncerty) (21.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu IX (8.5.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VIII (samovydávání) (19.4.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VII (18.3.2013)
» Z dějin totálního undergroundu VI (Attack Of Fire) (15.1.2013)
» Z dějin totálního undergroundu V (Heavy Metal) (29.8.2012)
» Z dějin totálního undergroundu IV (D.I.Y. perly a paskvily) (9.7.2012)
» Z dějin totálního undergroundu III (kompilace) (28.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu II (13.6.2012)
» Z dějin totálního undergroundu (29.5.2012)

PŘIDAT KOMENTÁŘ

6.6.2012 (08:56)

Dobrý den, kozy ven - typický to pozdrav nácků. To se vracíme do dob, kdy zas budem obviňovat Kissáky z fašizmu k vůli jejich logu? Já myslel, že jsme na hudebních stránkách a ne na stránkách pivní politiky, kde si pletou pojem s průjmem. Beru komentáře s osobním postojem, když dotyčný má osobní zkušenosti a ne jedna bába povídala a zbytek si přečetla na netu. Ani jedna z kapel nemá nic k dočinění s fašizmem a v nekterých bookletech jsou dokonce loga žádnej rasizmus, žádnej fašizmus. Kolik pan Thrashator vlastní produktů od tohoto labelu, já 32 a nikde jsem v bookletech nezaznamenal ani náznak koketování s fašizmem.


3.6.2012 (18:59)

No tak, rasově k národnostním menšinám se vyjadřuje v současné době půlka republiky a nemyslim si, že by to z nás dělalo fašistický stát.
Člověk aby se bál vůbec k něčemu vyjádřit, aby nebyl hned podezřelý z podněcování třídních nepokojů, rasismu, podpory extremistických hnutí a podobně.
Jednou se kapela k něčemu vyjádří, nějaký primitiv na jejich koncertě zvedne pravici a s kapelou už se to veze. Pro některé stačí k ucelenému pohledu na věc jen pár informací z nějakého webu a hned je kapela odsouzena nosit nálepku NS.


3.6.2012 (10:33)

CR: před časem jsem četl na nějakém anglickém zinu článek, tam se právě IH a další kapely vyjadřovali rasově k národnostním menšinám.....o labelu HWP snad ani mluvit nemusím....


31.5.2012 (09:32)

Já se nerad pouštím do takových debat,ale můj názor na to je,že češi za každým projevem vlastenectví už vidí náznaky nacismu(ne zdravého nacionalismu v podobě hrdosti na svůj národ).A proto je také náš národ tam kde je,vždy lehce připosraný.Jen můj názor,nehledejte v tom žádnou hloubku myšlenky


31.5.2012 (08:38)

Než se zde budou cejchovat další kapely, že jde o nácky, fašisty a podobně, tak musim upozornit, že prvky patriotismu, pozitivního vlastenectví, sounáležitost s vlastním národem s kulturou i historií, nemá nic společného s nacismem či fašismem.


31.5.2012 (08:18)

IH jsou "fašounská kapela"? Žádnou spojitost s fašismem jsem nenašel.
NSBM si nezaslouží ani jednoho řádku? Naopak, NSBM si zaslouží sérii hned několika článků. Rozhodně se zde objeví seriál věnující se právě NSBM.


30.5.2012 (18:00)

Článek sice čtivý, ale to je vše. Myslím, že například fašounská kapela Inner Helvete nebo label Hell war productions vydávající také Nsbm kapely, nezaslouží ani jednoho řádku....


Článek | Z dějin totálního undergroundu | Hard Music Base


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist