O malém nezávislém německém vydavatelství Green Bronto jsem se již zmiňoval v recenzi
na debutové album tamnějších Queen Of Distortion. Tímto jsem nabyl dojmu, že se toto
vydavatelství bude zabývat podáním pomocné ruky nadějným německým kapelám. No a ono ejhle.
Ona u nich zakotvila neznámá brazilská kapela IVORY GATES. No a tahle kapela patrně hledala
evropského vydavatele, aby se ji povedlo dostat do povědomí posluchačům na starém kontinentě,
protože v jejich domovině patrně již nějaké renomé mají, neboť listopadová novinka "Behind the Wall"
je již jejich pátým albem v pořadí a tím první, které vydal někdo jiný než brazilský label.
A čím že nás chtějí IVORE GATES zaujmout? Tvrdí o sobě, že jsou progresivním rock metalovým bandem.
Jenomže já si tím nejsem tak úplně jistý. Ale asi jo, vzhledem k tomu, že mají IVORY GATES vcelku
blízko k power metalu, tak se od většiny těch metalových pohádkářů přeci jenom odlišují. Ovšem pro
tentokrát bych možná uvítal nějakej ten pohádkovější front cover alba, než ten, kterým nás oblažuje
šedočerný digipack. Přitom booklet alba je vcelku zdařilý. Ale k muzice. Album otevírá melodická
hravost "The Book of Life" a přesně takovou vzletnou hravostí nás oslňovali Helloween v období prvního
strážce klíčů a musím říci, že bych si takovouhle hravost nechal líbit, kdyby... A teď bohužel negativa,
které se ovšem netýkají zdaleka pouze jenom této skladby. Nejvíce mi asi vadí absence druhé kytary.
Samozřejmě, že kapela kytaru navrstvila, ale spíše jako zhutnění spodků, než k synchronizaci dualismu
v rámci umocnění melodické hravosti. Další decentní mínus vidím i v bubeníkovi. Ono je vcelku fajn,
když v rámci toho nějakého progresu třískne paličkou mimo dobu nebo si někde bouchne víckrát,
ale mě přijde, že by spíše písničkám kolikrát prospělo jenom prostě změnit tempo. Bohužel, nic z
negativních vjemů nezachraňuje ani zpěvák. Což o to, on nezpívá špatně, ale jako by se bál hlasově více
projevit a hlavně trošičku rozdivočit melodie. Něco podobného by se dalo vytknout i kytaristovi. Když
už spustím nějakou tu parádní melodii, tak si s ní pohraju a nesázím na ledabylou jistotu. Na tu se
přeci v prog metalu nehraje. Vždyť i ti Helloween ty melodie rozvíjeli. No a že ta podobnost s německou
legendou nebyla čistě náhodná, tak o to mluví další songy jako "Good Enough" a titulní "Behind the Wall",
která uzavírá základní část alba. I ve skladbě "Prisoner of a Modern World" je něco málo Helloweenu,
ale taktéž se zde nacházejí momenty Queensrÿche, v jejichž duchu se nese "Yesterday´s News". Nejtvrdší a
zároveň nejméně povedenou je thrash metalem nasáklá "Fall of Jericho". Nebo vám ten název skladby náhodou
něco nepřipomíná? Ovšem velmi povedená je balada "The Leaves of Winter" a tady je vážně ohromná škoda,
že se v ní zpěvák nepokusil melodicky vyřádit. Kde se ovšem zpěvák vyřádit nemohl, tak to je instrumentálka
"Duality", kde se ovšem vyřádili všichni jeho kolegové. V této skvělé metalové taškařici kapela odkryla
i něco ze svých kořenů, nejen v latinsko amerických rytmech. Ovšem i zde narážím na decentní problém a
tím je zvuk. Čistota a čitelná řezavost nejsou zdaleka všechno. Chtělo by to trochu dynamické průraznosti
a trochu porovnat hlasitost jednotlivých nástrojů. Krásně zvonivá basa se kolikrák tluče se ševelením
činelů a občas mi přijde i trochu utopená. To není problém pouze této skladby, ale celého alba a přitom
basa rozhodně není u IVORY GATES pouze nástrojem do počtu. Závěr alba obstarávají ještě dva bonusy v podobě
dvou znovunahraných starších záležitostí. Spíše rockovější "Betrayal Of The Heart" mě svojí laksností míjí
a tento bonus bych si vcelku odpustil. Jenomže oproti tomu "Devil´s Dance" je parádní metalová tvrdost,
která díky relativní přímočarosti dá vzpomenout na Iced Earth v jejich největší slávě. Jak tedy vidno, tak
s jakousi progresivitou to není až tak žhavý a já ji beru jako alegorii biblického svedení Evy hadem s
orientací na terapii poznání. IVORY GATES nevydali špatné album, ale pořád mají na čem pracovat. Čiže, i
když má tahle kapela již leccos za sebou, tak ji označuji pouze jako nadějnou.
Přidáno: 13.1.2023