PŘIHLÁŠENÍ / REGISTRACE

VOIVOD - The Wake (2018)


Přiznávám se, že VOIVOD na mě měli výrazný dopad svojí tvorbou do roku 1991, poté se naše cesty z mnoha důvodů rozcházely a zašli jsme k sobě na krátkou besedu nahodile. Vše se změnilo nedávno, když jsem od nich po dlouhé době dostal něco na úrovni. Bylo to album "Target Earth". Zde se poprvé představil nový kytarista Daniel Chewy Mongrain. EP z roku 2016 "Post Society" decentně ukázalo, že se pánové nebudou bát zajít do různých stylových zákoutí, jako je prog, psychedelie, avantgardně zakomponovaný vesmír a další zocelení jejich pohledu na technický thrash metal. Hlavní tvůrce VOIVOD - Piggy (Denis D´Amour) už shůry předal svoji skladatelskou mysl na zbylé živé a ti mu musejí dělat více než jen radost. Jeho originálnost a celkový odkaz pánové nyní uchopili jako nikdy. Chvílemi to vypadalo, že VOIVOD sejdou na scestí, ale nyní jsou zpět na dobrém kurzu nekonečnem.
VOIVOD se tentokrát rozšoupli nejen nápady ale i hosty. Kytarista Chewy jest v civilu univerzitním učitelem kytary. Za tympány a smyčci stojí jeho přátelé z učitelského sboru a z řad studentů. Ano, VOIVOD použili i smyčce, ale nebyli by to VOIVOD, aby to neudělali po svém. Brány rozsáhlého vesmíru jsou otevřeny, důrazným pohybem kupředu a náramná ležérní plavba prostorem může započít. Zvuk naprosto čistý, každý má dostatek prostoru, aby vyzněl. Když se Snake do toho opře svým opotřebovaným chraplákem, mám radost. Umí klouzat ve svých omezených polohách a nedělat si ostudu. VOIVOD otevírají výhledy na nekonečný vesmír a stále se při tom ještě pohybují v dosahu gravitace vlastní planety. Pánové nyní představují delší, propracovanější skladby, kde využívají nejedno své barvivo a přidávají pokřivené avantgardní progresivno. Už u první skladby mám dojem, že jsem vyslechnul tři. Drze si do závěru skladby napaří psychedelický nátisk zasažený gama zářením a bez studu před náhodnými kolem letícími objekty nabíjí agregáty na důmyslný zlom časoprostoru ke skoku. Pak zažehnou antigravitační stimulátory a hlavní algoritmus z Piggyho prastaré kytarové práce všemu shůry velí provozní takt. Dominuje thrashmetalový dril, který si podrobuje punk, avantgardu a spolu s psychedelií velí k útoku na neprobádané dálky. I motory tohoto korábu musí vychladnout, nic vzešlého z lidského pokolení nedokáže zdolat vesmír bez mezizastávky, stejně tak to ví i VOIVOD a před finálním skokem prostorem ambientně zvyšují dramaticky napětí, aby na cílové souřadnice zaútočili společným zesíleným úsilím. Dosahují na metu vlastního kolosálního pomníku, ke kterému se už věky nepodívali. Nápadů se z hudby VOIVOD tentokrát hrne nekonečná spousta a byť jsou nesourodé, jsou poslepovány prastarou VOIVOD naukou.
K punku měli vždy velmi blízko a nebojí se s ním pojit svoji originální kytarovou hru, která se technikou i zvukem vymyká běžnému stavu. Chewy po svém uchopil kompozičně odkaz VOIVOD a nyní ho může donekonečna rozvíjet. Je radost pozorovat jednotlivé nápady a proměnlivou rytmiku a na první pohled jednodušší skladby. VOIVOD nejednou přistáli na cizí planetě s dýchatelnou atmosférou, ale to napětí, jak je přijmou tamní obyvatelé (organismy), je napínavé jako o dvě čísla menší šňůrkové tanga. VOIVOD se daří vyvolat svoji prapodstatu, svižný punk thrash metal, a do toho dokonale naroubovat symfonickou etudu, která není pro efekt, ale aby "obyčejnou" VOIVOD skladbu překlenula do jiných dimenzí. Kosmické intro zlověstného lomozu u černé díry vábí částice do svého nitra. VOIVOD jsou však ostřílení lišáci kosmu a ohybu prostoru na hraně události využívají k navýšení své hybnosti a odlétají obohaceni o nejednu nepolapitelnou částici. Bohužel mi Snake v průběhu alba občas nezní libě a některé vokální momenty bych vyškrtnul, neb jsou mimo jeho aktuální rámec i přes studiové berličky. Na druhou stranu, když se odváže k expresivnosti a kvílení, jsem spokojen.
Kanaďané umí být nesmlouvavá drtivá svěrka, louskáček nevhodných myslí, které vyřadí závěrečná sofistikovaná třídící linka, která už si na sílu nehraje, ale pracuje na jiných bázích zcela nepřirozeného výběru. Další zajímavé pojení smyčců na avantgardu VOIVOD pojivem. Cesta pro nejeden starší soubor, který i po 35 letech chce být zajímavý a lehce progresivní ve vlastním vytyčeném stylu. Přitom to je jasné, smysluplné, plné energie a zápalu. VOIVOD, plni kompozičních sil, vydali se i do rozsáhlých konstrukcí a vymodelovali mamuta "Sonic Mycelium". Krásný, roztodivný taneček s mnoha finesami a zákoutími pro VOIVOD fajnšmekry. Zde se pánové vyblbli dosyta, kdy na svůj výraz našívají rozličné popové melodie a vábí do své chytře spřádané pasti. Smyčcová nástraha klame a až uhrane, disharmonicky sklapne. Pokud pány nedoběhne čas, mohou směle tvořit a posouvat svůj výraz ještě mnoho věků. Energie a entuziasmu z drážek alba „The Wake“ vyzařuje nadbytek a snad se vše podaří uchovat i do příští tvůrčí zpovědi.
Zobrazeno: 175x



LedTherion 9/10


» VOIVOD - The Wake (2018) (6.5.2019)
» VOIVOD - Target Earth (2013) (21.5.2013)
» VOIVOD - Negatron (1995) (2.9.2012)
» VOIVOD - Killing Technology (1987) (12.1.2012)
» VOIVOD - Warriors Of Ice [live] (2011) (2.1.2012)
» VOIVOD - Katorz (2006) (20.3.2011)
» VOIVOD - Angel Rat (1991) (10.3.2011)
» VOIVOD - Dimension Hätross (1988) (26.1.2011)
» VOIVOD - Voivod (2003) (2.1.2011)
» VOIVOD - Nothingface (1989) (24.12.2010)
» VOIVOD - Phobos (1997) (22.12.2010)
» VOIVOD - The Outer Limits (1993) (3.11.2009)




PŘIDAT KOMENTÁŘ

Recenze | VOIVOD - The Wake (2018) | Hard Music Base

Label


Century Media Records

Seznam skladeb


1. Obsolete Beings
2. The End of Dormancy
3. Orb Confusion
4. Iconspiracy
5. Spherical Perspective
6. Event Horizon
7. Always Moving
8. Sonic Mycelium

Hodnocení uživatelů



ø7.5/10

Počet hlasujících: 15


O NÁS
PRAVIDLA
KONTAKT



© 2008-2019. Částečné nebo úplné kopírování materiálů je možné pouze se svolením HardMusicBase.cz a odkazem na zdroj.

TOPlist