Recenze přečtena 498x (od 10.6.2017)

SAGE - Rhymes For The Dead (2017)

cover 1.6.2017 spatřila světlo světa třetí oficiální deska metalové kapely z Moravy, SAGE. Moraváci pouhý den před vydáním novinky zveřejnili tři singly, se kterými bylo jasné, že deska bude dobrá. Ale nikdo netušil, jak bude znít jako celek. Když jsem ji poprvé uslyšel, tak se mi u některých skladeb nechtělo ani věřit, jak velký posun, hudební, i zvukový, tato kapela udělala.
Hned ze startu na vás z beden vyskočí divoký rytmus bicích Michala Vavříka, ke kterému se za malý okamžik přidá smršť kytar. Skladba "King Death" je opravdu stručný a jasný otvírák, bez zbytečných kudrlinek. Jakoby SAGE říkali: "Tak a tady to kurva máte!". Nic víc, nic míň. Rozhodně hodnotím kladněji tento zběsilý start alba, než tomu bylo u této kapely dříve. Benešovský nejspíš zapracoval na svém hlasu, protože zní lépe a jistěji, než dřív. Druhou skladbou je "Kiss Of Snake". Střídaní vokálů bubeníka Vavříka zní zajímavě. Udržuje to pozornost písně až do doby, než se přesuneme do pasáže s přechody a kvákadlem. Za mě se jedná o nejméně záživnou skladbu. Možná SAGE mohli skladbu zvolit na jiné místo v tracklistu, protože opravdu je na desce spousta lepších skladeb. Doposud zní deska v podstatě thrashmetalově. Nastává ale změna! Hardcore punková "XXXIII", zpívaná opět Vavříkem, je agresivní záležitost, která nenechá jednoho posluchače chladným. Ikdyž sám tomuto stylu neholduji, uznávám, že to nutí k pohybu těla. Nastává čas skladby "Black Ravens And White Skin". Za mě je tohle jedna z nejsilnějších záležitostí na desce. Poprvé můžeme slyšet kytarové sólo Petra Vrubela, uderné sloky a zpěvný refrén. Tato kapela prošla od doby svého vzniku obrovským vývojem a momentálně balancuje ve svém "písničkářství" hodně vysoko. (Nejen) Tato skladba je toho důkazem. První část uzavírá netypická instrumentální skladba "Dance With Death". Flétna, piano a španělská kytara jsou pro SAGE nástoje dosud neznámé. Lucie Grygarová, která vypomohla se vznikem písničky, odvedla slušnou práci. Jedná se o příjemné zpestření poslechu alba "Rhymes For The Dead". Člověk má skoro představu, jako kdyby seděl na nějakém středověkém hradu a pil červené víno z číše. Návrat do reality světa SAGE ale nastává se skladbou "Soldier Of Emptiness". Typické vybrnkávání hudebníků a pohrávání si s posluchačem na začátku této pecky přeruší hutná kytara a našlapané tempo bicích. Benešovský se svým hlasem rozjíždí tuto jízdu, která se dostává přes další metalcorovou část až k epickému tappingu opět v podání Petra Vrubela. Když už jsem slyšel to, co jsem slyšel, tak jsem si říkal, že už nebude silnějších válů a že i tak toto album budu hodnotit kladně. V tom ale začala skladba "Love Theatre", což je bez jakýchkoli pochyb absolutní špica nejen desky "Rhymes For The Dead", ale taky celé tvorby SAGE. Neskutečné, ale jednoduché (ač nápadité) riffy dávají nádherný celek této pecce. Práce Radima Kaluse na basu v tomto songu je obdivuhodná a dává válu absolutní dokonalost. Refrén silný, zapamatovatelný a podmanivý naznačuje to, co se do budoucna stane hymnou SAGE. Další, doslova prasárna, je skladba "Colder Than Cold", kterou má na starosti Vavřík. Neskutečný ječák, co předvádí, epické kytary, black metalové tempo... Už jsem vyčerpaný. Závěr písně zpomalý a za zvuku flangeru nastává čas dalšího sóla, což SAGE nikdy nedělali. Nicméně desce to prospělo. Přiznám se, měl jsem trochu obavy z další pecky, kterou měla být pocta black metalové legendě z Česka, Master's Hammer v podobě písně "Vracejte konve na místo". Doufám, že se na mě pan Štorm nebude zlobit, ale nová verze je prostě záživnější. Františka a jeho kapelu obdivuju od malého kluka a dal bych cokoliv se s nimi někdy potkat, ale trochu života do této záhrobní písně vložili právě SAGE. Což je vlastně dobře, že to klukům vyšlo, protože šlo o poctu jedné z největších black metalových kapel v Evropě. Benešovský se s hlasem popral po svém a to je dobře. Byla by komedie, nebo trochu i škoda, kdyby se snažil napodobovat Štorma. Předposlední skladbou desky je "Born For Satan". Riff jako z první desky Black Sabbath. Temnota, pomalé tempo, další kytarové vyhrávky a hlavně - neskutečný zpěv Vavříka. Ten chlap snad vážně propadá peklu, je v zoufalství, trhá si vlasy z hlavy, vypaluje si do prsou pentagram! Tak takhle on zní... Poslední písní je instrumentální "Lost Souls". Na můj vkus se napoprvé příliš nehodila do celku skladeb pro svou melodičnost. Je to až přeslazený konec jinak maximálně temné desky. Nebýt méně zábavné "Kiss Of Snake" a slaďoučké "Lost Souls", řekl bych, že to je deska téměř bezchybná, ale i tak SAGE přichází se silným materiálem.
Texty psal Benešovský v Transylvánii, v Karpatech a v České republice. Hudba vznikala taktéž doma v Česku. Musím vyzvednout muzikantskou práci kluků a taky Zikiho. To, jak si pohrál se soundem alba, je velice potěšující. Kalusova basa, ač maximálně hutná, místy krásně zvoní. Kytary mají důraz. Bicí neskutečnou energii. Zpěv Benešovského i Vavříka je srozumitelný. Takže do Ziki records posílám jedničku s hvězdičkou... "Rhymes For The Dead" je bez pochyb nejlepší album v prozatimní (doufejme prozatimní) diskografii SAGE.


Adam666dva 9/10


PŘIDAT KOMENTÁŘ

Recenze | SAGE - Rhymes For The Dead (2017) | Hard Music Base - webzin/databáze h&h hudby | www.hardmusicbase.cz

1. King Death
2. Kiss Of Snake
3. XXXIII
4. Black Ravens And White Skin
5. Dance With Death
6. Soldier Of Emptiness
7. Love Theatre
8. Colder Than Cold
9. Vracejte Konve Na Místo (Master´s Hammer cover)
10. Born For Satan
11. Lost Souls



ø8/10

Počet hlasujících: 2
KOMUNITA

Počet členů: 1668
Nový uživatel: radar

ON-LINE [0]

HARD MUSIC BASE

Webzin / Databáze hard & heavy hudby.

KONTAKT

Email: hardmusicbase@email.cz
Reklama: ima.advertisement@gmail.com

NAHRÁVKY K RECENZI

Pepa Jůza
Morašice 32
569 51 Morašice
Czech Republic
juzapepa@seznam.cz

facebook twitter galerie Přehled návštěvnosti RSS


© 2008-2017. Všechna práva vyhrazena.
nahoru
nahoru
TOPlist